XING LONG TANG - Tudat √©s tudatoss√°g a harcmŇĪv√©szetben

Tudat √©s tudatoss√°g a harcmŇĪv√©szetben 《心/意》

A Xin és Yi megértése a Rou Gong Quan -ban

Nagyra becs√ľlt Zhang ErYu Nagymester tisztelet√©re

❀ ❀ ❀

A Xin (心) √©s a Yi (意) a harcmŇĪv√©szetben √©s annak filoz√≥fi√°j√°ban (ide √©rtve a Chan buddhizmust is) tudatot jel√∂li, azonban annak k√©t l√©nyeg√©t √≠rja le. A Xin sz√≥ szerint "sz√≠v"-et jelent, de m√©g "√©rz√©st", "vonz√≥d√°st", "√©rzelmet", "k√∂zepet" is √©rtenek alatta a Mesterek. A Yi ford√≠t√°sa "gondolat" vagy "sz√°nd√©k", melynek tov√°bbi jelent√©se lehet az "√∂tlet", "v√©lem√©ny", "akarat", "k√≠v√°ns√°g" szavak. A Yi -t gyakran ford√≠tj√°k "tudatnak" √©s haszn√°lj√°k is ezzel a jelent√©ssel. De a Xin is ford√≠that√≥ tudatnak. Fontos meg√©rtened mi a val√≥di k√ľl√∂nbs√©g e k√©t sz√≥ k√∂zt: a harcmŇĪv√©szetben a buddhista tan√≠t√°s

M√≠g a Xin jelent√©se ‚Äětudat‚ÄĚ, a Yi ‚Äěsz√°nd√©kot‚ÄĚ jel√∂l. Figyeld meg: a sz√≠v k√≠nai karaktere (心) a sz√≠v alakj√°t t√ľkr√∂zi √©s a Yi (意) √≠r√°sjegyben alul helyezkedik el. A Yi √≠r√°sjegye nem m√°s, mint a "sz√≠v (心, Xin) a hang (意, Yin) alatt", jelk√©pezve a "hangot a tudatban". Ez az energikus, (cselekvŇĎ) sz√°nd√©k. A Chan buddhizmusban a sz√≠v (心, Xin) a szanszkrit "citta" kifejez√©sbŇĎl sz√°rmazik mely "tudat" jelent√©ssel b√≠r. A gondolat/sz√°nd√©k (意, Yi) sz√≥ jelent√©se lehet a "megfontosl√°s" is. Mikor a Mesterem a "Zhuan Xin" (专心) kifejez√©st haszn√°lta - mely sz√≥ szerint "√∂n√°ll√≥ sz√≠vet" jelent - val√≥j√°ban az "√∂n√°ll√≥ tudat", "egy tudat" - ra val√≥ utal√°s. ("koncentr√°lt tudat"). A Xin a sz√°nd√©kok komplex okozati √∂sszef√ľgg√©se, amelyrŇĎl folyamatosan tapasztalod a gondolataidat, besz√©ded √©s cselekedeteid. Lelki√°llapotod adott pillanata t√ľkr√∂zi ezt a komplexit√°st - √≠gy cselekedeteid ok-okozati eredete gyakran ezzel a pillanatnyi lelki√°llapottal t√°rsul. Ha nem megfelelŇĎen ellenŇĎrz√∂d, a Xin t√ľkr√∂zi az akaratod, √≠gy saj√°t akarat√°b√≥l indul ki. MegfelelŇĎ gyakorl√°ssal azonban csillap√≠that√≥, hogy azt√°n a tiszta, v√°gyakr√≥l mentes term√©szete nyilv√°nuljon meg. Ehhez sz√ľks√©ges a meditat√≠v koncentr√°ci√≥d fejleszt√©se, amely val√≥di, m√©lyrehat√≥ nyugalmat √©s tisztas√°got hoz. te is, mint minden ember, v√°ltoz√≥ gondolkod√°sod szerint √©lsz. Pillanatnyi gondolataid hat√°rozz√°k meg a szem√©lyis√©ged, melyek azonban nem uralj√°k √∂nmagukat, hiszen ingadoznak √©s v√°ltakoznak. S √©pp ez√©rt van sz√ľks√©ge a szem√©lyis√©gnek meditat√≠v integr√°l√°s√°ra: nagyobb, eg√©szs√©gesebb k√∂vetkezetess√©get biztos√≠tson.

A Xin a lelki√°llapotod t√ľkr√∂zŇĎd√©se, val√≥di, cselekvŇĎ sz√°nd√©k n√©lk√ľl, amely a megval√≥s√≠t√°shoz sz√ľks√©ges. Amikor azonban egy gondolat megjelen√≠ti a megval√≥s√≠t√°s m√≥dj√°t is (mint sz√°nd√©k), energi√°val teli Yi, azaz "(cselekvŇĎ) sz√°nd√©k". Teh√°t, elŇĎbb van a Xin, melyet a Yi k√∂vet. √ögy is mondjuk, hogy a Yi forr√°sa a Xin. Ha meg akarsz tenni valamit (mondjuk egy t√°mad√°st elvezetni), akkor azt Xin-nek h√≠vjuk. Ezen a szinten maradva ez az akarat, vagy impresszi√≥ tiszt√°talan, √°lland√≥ mozg√°sban van, ingadozik. Ha meg akarsz tenni valamit √©s teljes elk√∂telezetts√©ged is rendelkez√©sre √°ll, az m√°r a Yi. A Xin a Yi mestere. A Yi a Xin kancell√°rja. Amikor a Xin l√©trehoz egy gondolatot / benyom√°st, akkor azzal egy idŇĎben a Yi is fel√©bred. S ezt az √©bred√©st kell tudatos√≠tani. Amikor ez a gondolat l√©trehozza a Yi-t, a Qi (气, belsŇĎ energia) k√∂veti azt. EttŇĎl lesz cselekvŇĎ "sz√°nd√©k". Ez√©rt kapcsolat van a Xin - Yi - Qi k√∂zt. Ha a Xin sz√©tsz√≥rt, csapong√≥, v√°ltoz√≥ (marad), a Yi is sz√©toszlik. Amikor Yi sz√©toszlik, akkor a Qi sem √°ramlik helyesen: sz√©tter√ľl √©s lebeg. Ha azonban a Qi les√ľllyed, a Yi erŇĎss√© v√°lik, √≠gy a Xin stabil, rend√ľletlen. Mivel a Qi k√©pes befoly√°solni a gondolatokat, √≠gy a harcmŇĪv√©szet gyakorl√°s√°ban a Qi keringet√©s√©re f√≥kusz√°lunk √ļgy, hogy ‚ÄěhŇĪv√∂sek‚ÄĚ maradunk. B√°r ennek tudatoss√° t√©tele hossz√ļ folyamat, amely a Xin √©s Yi n√©lk√ľl nem lehet sikeres. A buddhista sz√≥t√°rak a sz√≠v/tudat (?, Xin) vonatkoz√°s√°hoz a "l√©lek", "motiv√°ci√≥", "√©rz√©k" jelent√©st is t√°rs√≠tj√°k, m√≠g a gondolat/sz√°nd√©k (意, yi) sz√≥hoz az "intellektust". A k√≠nai buddhista kifejez√©sben a Xin - Yi - Shi (心意識; elme, gondolat, kognici√≥/tudat) szavak egym√°s szinonim√°i.

√Āltal√°nos igazs√°g, amikor cselekszel (mozdulsz, teszel valamit, stb) akkor annak kiv√°lt√≥ oka mindig az √©rzelem. Ezt az √©rzelmi tudat akt√≠v jelenl√©te √©s ragaszkod√°sa jelen√≠ti meg. Sok h√©tk√∂znapi haszn√°lt kifejez√©s, mint a "hŇĪtsd le magad" vagy "hagyd! ne vedd fel / magadra" is erre vonatkozik. Min√©l higgadtabb maradsz egy helyzetben, ann√°l erŇĎsebb a koncentr√°ci√≥, s a Yi ker√ľl elŇĎt√©rbe. Azaz, az √©rzelmi csapong√°st √©s r√∂gz√ľlt ragaszkod√°saidat / viszonyodat kell m√©rs√©kelni, √≠gy a Yi erŇĎs√∂d√©se mag√°t√≥l megt√∂rt√©ni. A Yi a "sz√°nd√©k", amely val√≥j√°ban mentes az √©rzelmektŇĎl. Ha egy gyakorl√≥ nem ismeri s √©rti meg a Xin √©s Yi k√∂zti k√ľl√∂nbs√©get, sosem fog helyesen gyakorolni. Nem lesz "k√©pes" a val√≥di fejlŇĎd√©sre. A harcmŇĪv√©szet gyakorl√°s√°nak c√©lja nem a m√°sik legyŇĎz√©se azaz a mi saj√°t gyŇĎzelm√ľnk. Val√≥j√°ban a belsŇĎ fejlŇĎd√©s√ľnk, felemelked√©s√ľnk egyik eszk√∂ze. √Črtsd meg a Yi fontoss√°g√°t. Az √©rzelmek √°ltal kergetett energia (Qi) sz√©tsz√≥rt. Ebben az √°llapotban csak az izomerŇĎre (kungfu-ban ezt nevezz√ľk "nyers erŇĎnek" is, k√≠naiul: 力, Li) hagyatkozhatsz. S ez mi√©rt gond? Mert a nyers erŇĎ rettenetesen korl√°tos √©s haszn√°lat√°hoz nem kell harcmŇĪv√©szetet gyakorolnod. A val√≥di kungfu gyakorl√°sa sor√°n figyelemre √©s az elk√∂telezetts√©gre van sz√ľks√©ged. Ha ezek hi√°nyoznak, akkor tudatot nem nyugszik meg. Amennyiben t√∂rekszel az odaad√°s-, elk√∂telezetts√©g-, fegyelem-, √©s elt√∂k√©lts√©g erŇĎs√≠t√©s√©re, a Xin stabill√° v√°lik, a Qi les√ľllyed √©s a Yi erŇĎs lesz.

V√©gezet√ľl egy p√©lda a fentiekre.

... A k√∂zelm√ļltban, edz√©sen az egyik elvezet√©st (egy v√©d√©sfajta a Rou Gong Quan-ban) mutattam meg, hogy gyakoroljuk azt k√ľl√∂nb√∂zŇĎ szitu√°ci√≥kban. Megk√©rtem Lulut, √ľss√∂n meg. El√©√°lltam, majd v√°ram, hogy az √∂kle a mellkasomba csap√≥djon. Nem √≠gy lett. Az √ľt√©se √©pp, hogy el√©rt, amely gyenge volt √©s sz√©tsz√≥rt. Lulu √ľt√©s√©t √©rzelmei ir√°ny√≠tj√°k. Mivel Lulunak nagy szive van - legkisebb f√°jdalmat sem akar okozni - mielŇĎtt megmozdult volna, sz√≠ve tel√≠tŇĎd√∂tt fusztr√°ci√≥val, f√©lelemmel, f√©lt√©ssel. Izgult is, m√©gicsak mestere elŇĎtt √°llt, aki arra k√©rte, √ľsse meg. √Črzelmei fellebbentek, energi√°i sz√©tsz√≥r√≥dtak, minek ok√°n nem l√°tta a helyzet val√≥dis√°g√°t. √ćgy azt√°n a k√∂vetkezŇĎ m√°sodpercben nem hozta l√©tre a j√≥ √ľt√©st, j√≥ v√©gpontot amelynek val√≥di hat√°sa van. Tulajdonk√©ppen Lulu sem volt ott, mert els√ľllyedt felkorb√°csolt √©rzelmei tenger√©ben. Ebben a (h√©tk√∂znapi) √°llapotban nem volt k√©pes a megfelelŇĎ √©szlel√©sre, √©rz√©kel√©sre √©s √≠gy cselekv√©sre. De minden kezdŇĎ, minden ember ilyen. Ahhoz, hogy j√≥ √ľt√©sed, megfelelŇĎ mozdulatod, krist√°lytiszta v√©gpontban val√≥di erŇĎ (劲, Jin) sz√ľlessen meg (mely hatni tud - 精, Jing, azaz "l√©nyege" van) tudatosan kell gyakorolnod. A Xin csak a val√≥di √©s helyes gyakorl√°s ment√©n tisztul, v√°lik rend√ľletlenn√©, ahol les√ľllyedŇĎ Qi stabilit√°st hoz, j√≥ minŇĎs√©g√ľ Yin-t teremt, m√≠g fent a technik√°kban energikus Yang dolgozik a Yi ir√°ny√≠t√°sa alatt. Ebben az √°llapotban a tudatod egyre tiszt√°bb, √©rzelem-mentesebb-, √ČN-mentes. J√≥ kungfu-d lesz, mely nem a Li-re (nyers erŇĎ, izomerŇĎ) t√°maszkodik. MielŇĎtt b√°rmilyen technik√°t v√©grehajtan√°l, b√°rmi cselekedn√©l, a Xin b√©k√©ss√© v√°lik √©s √≠gy a Qi harmonikus lesz. Ez az √°llapot a val√≥di nyugalom √©s √ľress√©g term√©szete (taoista harcmŇĪv√©szetben 無極, "Wu Ji" √°llapot, m√≠g a Chan-ban 空性, "Kong Xing"). Ez az √°llapot, amelybŇĎl a kreat√≠v √©s cselekvŇĎ impulzusok sz√°rmaznak.

L√°thatod, hogy minden harcmŇĪv√©szeti st√≠lus gyakorl√°s√°ban (nem csak a Rou Gong Quan-ban) a Xin √©s Yi nagy jelentŇĎs√©ggel b√≠r. L√©gy szorgalmas!

Javasolt irodalom


Xiao Feng Cserkész Gábor Mester @ Xing Long Tang
Rou Gong Quan tanítások és gyakorlati alkalmazások I 2016 v2, második kiadás.
Ha hib√°kat, megjelen√©si vagy egy√©b probl√©m√°kat tal√°lsz, √≠rj nek√ľnk:
master KUKAC rgm PONT hu I web: www.kinainfo.hu és www.rgm.hu

vissza | ❀ index | ❀ harcmŇĪv√©szeti jegyzetek √©s publik√°ci√≥k



0

XING LONG TANG 醒龙堂 中国武术研究会 | Honorary President: ZHANG ERYU Grandmaster | Master: XIAO FENG | Contact us: master [at] rgm.hu
Member of Hungarian Traditional Gong-Fu and Wushu Federation | HQ & Cultural Xchange: CHINESE ART CENTER 匈中文化交流中心.
Your use of this website is subject to, and constitutes acknowledgement and acceptance of, our Terms & Conditions @ 1995-2017
How you may Enhance your Health, Combat Efficiency, Mental Freshness and Spiritual Joy through autentic Gong Fu and Chan Teachings