XING LONG TANG - Chan Gong Rou Quan 《禅功柔拳》

CHAN GONG ROU QUAN 《禅功柔拳》

A Chan Gong Rou Quan gyakorlatának kapcsolata a Rou Gong Quan -al

A Chan Gong Rou Quan 《禅功柔拳》 a Rou Gong Quan 《柔功拳》 "kolostori"-, modern változata. A Xing Long Tang -ban 《醒龙堂传统功夫堂》 ennek első gyakorlatsorát (ld.: yi lu) azért őrizzük, mert egy gyakorlósor keretében a legegyszerűbb-, alapvető techniai elemekkel ismerteti meg a gyakorlót. Ezen tapasztalatok segítenek a Rou Gong Quan egyenesvonalú-, mélyebb ismereteket igénylő formák megértésében. Azonban a Chan Gong Rou Quan nem azonos a Rou Gong Quan-al.

Rövid történet (80', a rekonstrukció évei)

Elöljárói kezdeményezésre, az 1980'as évek második felében a Songshan Shaolin Kolostor a shaolin-i stílusokat újra-rendszerezte. A kutató-, és gyűjtőmunkát Shi Deqian Mester (1943-, 釋德虔) vezette. Az akkori Főapát, az idős Shi Su Xi (释素喜 1924-2006) segítségével elkészítette, majd 1992-ben befejezte a Shàolín Sì Wǔshù Bǎikē Quánshū -t (少林寺武術百科全書) azaz a Shaolin Enciklopédiát. A kutató-‚ s gyűjtőmunka éveiben a szerzetesek Kína-szerte gyűjtötték a stílusok "cserepeit", melyet e műben rekonstruálva újra összefoglaltak. Így állt össze a négy kötet. Több mint 4000 oldalon 3,8 millió írásjegyet tartalmaz, mintegy 1000 diagrammal, rajzokkal illusztrálva a Shaolin harcművészetének stílusait, beleértve a fegyveres formákat is. Az Enciklopédia jelenleg is kis példányszámban-, kínai nyelven érhető el. Mi megkaptunk a digitalizált változatát a Shaolin Kolostorból, amely melyet ezen a lapon találsz. A Chan Gong Rou Quan (禅功柔拳) a shaolin harcművészet lágy stílusa, melynek forrása a közép-déli területek buddhista közösségeiben gyakorolt Rou Gong Quan 《柔功拳》 autentikus chanbuddhista stílus. [megj.: ... ha megfigyeled, a Rou Quan mozgásvilága a lassú-, körkörösen folymatos technikákra épül. A dinamikai elemek yin/yang-, kemény/lágy-, lassú/gyors jellege a Chan Gong Rou Quan mozgás-alapja, mely a Rou Gong Quan sajátossága.]

A "chan gong rou quan" elnevezés

A korai évektől a buddhista szerzetesek (nem a harcos szerzetesek!) által gyakorolt Rou Gong 《柔功》 módszerek ("lazaság elérését célzó-, v. lágysággal végzett gyakorlatok") és a lágy technikák-, Rou Quan 《柔拳》 egyesítéséből keletkezett stílus (ld.: Rou Gong + Rou Quan 柔功柔拳 -> Rou Gong Quan (柔功拳) szerzetesi-, kolostori változata lett a Chan Gong Rou Quan az 1980-as évek második felében. A Kolostor tiszteletben tartotta a Chan szerzetesek és buddhista hívői közösség által kidolgozott stílust, ezért a rekonstrukció során ahhoz igen hasonlóan-, de más megnevezéssel került be a könyvekbe. Így lett a kolostori formának Chan Gong Rou Quan (禅功柔拳) a neve, hangsúlyozva a Chan jelentőségét a mozgásban. A Chan 《禅》 a dhyana átirata, ami meditációt jelent (ez a Chanbuddhizmus neve is). Gong 《功》 a munkát jelöli a kínai nyelvben, mely kifejezés a "belső" kitartó művelésére utal, de a kínai nyelvben a keményet is jelenti. A Rou 《柔》 lágyat, rugalmast, befogadót, továbbadót jelent, amelyhez a körkörösség tartozik. A Quan 《拳》 jelentése "ököl" vagy "stílus".

A forma, technikák és gyakorlás

Azonosság és különbözőség (Rou Gong Quan és Chan Gong Rou Quan)

Valójában nem nevezhetők független stílusoknak: a Rou Gong Quan a népi-, hívői közösségben ma is élő-, autentikus harcművészet átmeneti stílusa, a Chan Gong Rou Quan pedig ennek a "kolostori"-, modern változata (azonos technikai megjelenéssel). Ennek ellenére különállónak tekintjük ezeket. Az 1980-as évek másodk felében a rekonstrukció éveiben kolostori szerzetesek állították össze a Chan Gong Rou Quan gyakorlatsorait (mint pl "yi lu") mely a Chan Yuan Gong 《禅圜功》 qigong gyakorlatán nyugszik. Ez a "gong" az alapja a Rou Gong Quan -nak is. Gyakorlása elsődlegesen ún. "mozgásos meditáció" (ld.: a "changong" 《禅功》 kifejezés erre utal). Technikái az egyszerűséget mutatják, végrehajtásuk igazi nehézségét a körök alkalmazása jelenti. A Chan Gong Rou Quan (is) mentes a látványos-, "szinpadias" technikáktól, melyek napjaink shaolin stílusait jellemzik. Ez sem a "harcos szerzetesek" harcművészete, sokkal inkább tekinthető a Chan szerezetesek gyakorlatának.

A különbség leginkább abban áll, hogy a Chan Gong Rou Quan mozgásvilága jellemzően a Chan Yuan Gong -ra 《禅圜功》 épül, a Rou Gong Quan azonban e mozgás mellett lényegesen több egynenes vonalú technikát tartalmaz. A Chan Gong Rou Quan leginkább az egymásból születő köröket és elvezetéseket hangsúlyozza a legegyszerűbb védés-, és támadó technikák alkalmazásával. A Rou Gong Quan mozgásvilágában ez a jelleg a wen-prefektúra-beli technikákkal-, és a rövid-, egyenes vonalú erőteljes technikákkal (ld.: duan da, 短打) egészül ki, ezekkel lesz teljes egész. E technikákkal a Chan Gong Rou Quan nem dolgozik. A Rou Gong Quan gyakorlásakor a belső struktúra kialakulása a kemény/gyors végpontok miatt válik lényegessé, mely a sítlus kemény-lágy / lassú-gyors dinamikáját nyújta. A Chan Gong Rou Quan inkább általános-, lágy technikákból építkezik (hiszen a kemény technikák más shaolin stílusokban határozottan jelen vannak).

Chan Gong Rou Quan gyakorlata (Yi Lu, 一路)

Shi SuXi Főapát halála előtt ezt mondta a jelenlegi Apátnak (Shi Yongxin): "Shaolin az Chan, nem pedig harcművészet" (少林是禅不是拳). Ez az iránymutatás a Chan Gong Rou Quan alapja -, s ezt képviseli a Rou Gong Quan művészete is.

A Chan Gon Rou Quan - akár a Rou Gong Quan - állandó összpontosítást és mély elkötelezettséget igényel a gyakorlás során. Az eltelt 20 évben a jelenlegi shaolin iskolák Mesterei egyre inkább látják és értik-, egyre fontosabbnak tartják azt a belső gyakorlást, amelyet a Chan Gong Rou Quan a Chanbuddhizmus tanítása által nyújt. Így a forma már megjelent számos iskola haladó gyakorlóinak körében is.

A forma

1. 童子拜佛

全身站直,两脚微开与肩同宽;同时,两手向两侧、向上、向里、向下合十胸前。掌心相对,掌指向上;目视前方。

要求:头要端正,含胸、收腹、沉肩、平心静气、呼吸自然。

2. 怀中抱月

体左转90°,左脚向前一步,屈膝成弓步;同时,双掌由两侧向怀中合抱,掌指相对;目视前方。

要求:全身放松,肢体协调,思想集中,平心静气,以吸为主。

3. 推出双掌

下肢不动;双手缓慢收至胸前,接着双掌向前推出,掌心向前,掌指向上;目视前方。

要求:动作缓慢,舌抵上腭,以呼为主。

4. 收回抱月

下肢不动,双手外旋,手心向里怀抱,重心向后移动,后腿弯屈;目视前方。

要求:抱月双臂撑圆,动作缓慢,呼吸自然。

5. 转身掠手

以两脚为轴,体后转180°,右腿屈膝成弓步;同时,右手随转向右上掠出,掌心向里,左手内旋下按,掌心向下;目视前方。

要求:转身缓慢,肢体协调,呼吸自然。

6. 推如兰形

下肢不动,左掌外旋,然后内旋,双掌向前推出,掌指向上,掌心向前;目视前方。

要求:当双掌向外推时,上体先向后移,然后再向前推出。

7. 转身抢手

  • 重心后移,腿微屈,双手外旋合抱;目视前方。
  • 上动不停,体左转90°,右腿微屈;同时,右掌向下,左掌置于右腋处;目视右侧。
  • 体左转90°,左腿直立支撑,右腿屈膝提起;同时,右手外旋环绕小圈后,随转向前抢出,掌心向上,掌指向前,左手置于腹前,掌心向下;目视前方。

要求:转身缓慢,肢体协调,配合呼吸,支撑要稳。

8. 落步斜形

  • 右脚向前落地,脚尖上翘;同时双掌向抱;目视前方。
  • 上动不停,重心前移,体右转90°度,右腿屈膝成弓步;同时,双掌内旋,向两侧撑开,掌心向两侧;目视左侧。

要求:动作缓慢,肢体协调,呼吸自然。

9. 迎面一捶

  • 左脚向前上一步,屈膝成弓步;同时,右手向前扒搂,左掌置于腹前,掌心向下;目视前方。
  • 上动不停;右手变拳屈肘置于右胸前,拳心向上,左手向前上环绕,掌心向里;目视前方。
  • 下肢不动,重心前移,仍成右弓步;同时,右拳内旋向前抵冲至左掌心处;目视前方。

要求:肢体协调,扒搂连贯,击拳以呼。

10. 拦手蹬腿

  • 体右转90°,右腿屈弓为横裆步;同时,右拳变掌向右画弧伸出,掌心向下,左手握拳置于腰际,拳心向上;目视右侧。
  • 上动不停,重心左移,左腿直立支撑,右腿气息提起;同时,左拳变拳,双掌交叉胸前;目视右侧。
  • 右脚向右下斜蹬,左腿负重全身;同时,左掌屈臂向左上架,掌心向前,左掌随蹬腿向右下切削;目视右下。

要求:肢体协调,支撑要稳。

11. 抱月推山

  • 右脚着地,两腿微屈;同时,双掌撑臂相抱,掌指相对;目视前方。
  • 下肢不动,上动不停;双掌微向内含,掌心相对,目视前下。
  • 下肢不动,双掌抖动撑臂,目视左前。
  • 下肢不动;双掌抱于怀中接着双掌向前推出,掌心向前,掌指向上;目视前方。

要求:肢体协调,慢中有快,抖动有力,在一瞬间进行,抱月撑臂要圆。(待续)

12. 风摆杨柳

  • 重心左移,左腿屈弓为横裆步;同时双掌向左摆动,左掌背向左,右掌随左掌摆动,掌心向左,掌指向上;目视左前(图12a)。
  • 上动不停,重心右移,右腿屈弓为横裆步;同时,双掌向右摆动,右掌背向右,左掌随右掌摆动,掌心向右,掌指向上;目视右前(图12b)。

13. .顺势单叉

  • 重心左移,右脚从左腿后倒成交叉步;同时,双掌随移身向右续行,双掌心向左;目视左前(图13a)。
  • 上动不停,左脚向左直伸,全脚掌抓地,右腿屈膝全蹲,成单叉势;同时,双掌随时绕行,左掌心向上,掌指向左,右掌心向前;目视左侧(图13b)。

要求:肢体协调,呼吸自然。

14. 起落单势

  • 重心右移,体左转90°,左腿直立支撑,右腿屈膝提起;同时双掌架推,右掌上架前上,掌心向前,左掌向前推击,掌心向前,掌指向上;目视前方(图14a)。
  • 上动不停,右脚向前下落地,左腿随之屈膝全蹲;同时,双掌变拳,右拳随蹲向下砸击,拳眼向上,左拳收回腰间,拳心向上;目视前下(图14b)。

要求:肢体协调,双掌蹲身再变拳,在蹲身的同时,以呼气发出“嗯”声。声音要拖长,尾音要短促。

15. 三出手

  • 将身直起,体右转180°,右脚随转向前上步,屈膝成马步;同时,右拳变掌以掌指向前上扳击,右拳变掌下按左前;目视前方(图15a)。
  • 上动不停,下肢不动;右掌屈肘置于左耳处,掌指向上;左掌向前推出,掌指向上,目视前方(图15b)。
  • 以两脚为轴,体左转90°,两腿屈膝下蹲成马步;同时左掌屈臂向左上格,掌心向左前,右掌以掌指斜右下切;目视右侧(图15c)。

要求:肢体协调,抖动有力,出手要快,马步要稳。

16. 蹲桩转身

  • 身微上起,右脚与左脚并拢,两腿仍屈膝成并步(椅子桩);同时,右掌向左上摆动,掌心向左,掌指斜向右;目视右侧(图16a)。
  • 上动不停,体右转90°,微前;同时,双掌齐向右上摆动;目视前方(图16b)。

要求:转身缓慢,肢体协调,呼吸自然。

17. 独立拜佛

  • 左脚以顺时针方向滑地画弧提起,右腿支撑;同时右手上提置于身前,掌心向左,掌指向上;左掌内旋下按左腿外,掌心向下;目视前方(图17)。

要求:支撑要稳,提腿和操手要同时进行,达到“肘与足合”。

18. 四门抱球势

  • 续接上势支撑;双掌上下撑开,右拳右上,左掌左下,掌心相应;目视前方(图18a)。
  • 上动不停,左脚向前下落地,屈膝成弓步;同时双手上下合抱腹前;目视前方(图18b)。
  • 以两脚为轴,体右转90°,两腿屈膝成马步;同时,双手合抱腹前;目视前方(图18c)。
  • 以两脚为轴,体右转90°,右脚自胸前形似弓步;同时双掌合抱腹前;目视前方(图18d)。
  • 体右转90°,右脚向右跨步,两腿屈膝成马步;同时,双手翻转合抱腹前;目视前下方(图18e)。

要求:转身缓慢,肢体协调,意念集中,呼吸自然。

19. 转身扳手

以两脚为轴,体右转90°,成四六步;同时,右掌随转以掌背向前扳击,左掌下按腹前;目视前方(图19)。

20. 三按推

  • 下肢不动,右手内旋前按,左手不动;目视前方(图20a)。
  • 上动不停,下肢不动;右掌外旋,收至腰间,掌心向上,左掌向前按击;目视前方(图20b)。
  • 下肢不动,左掌外旋收至腹前,掌心向上,右掌内旋向前按击;目视前方(图20c)。
  • 下肢不动,左掌内旋与右掌前推;目视前方(图20d)。

要求:肢体协调,当双掌前推时要抖动发力。

21. 转身单鞭

以两脚为轴,体左转90°,两腿屈膝下蹲成马步;同时双掌变拳向两侧撑击,拳心向下;目视左侧(图21)。

要求:马步要稳,双手变拳后由胸前向两侧撑击。

22. 双手摸鱼

  • 下肢不动,双拳变掌交叉腹前,右掌在里,左掌在外;目视左前(图22a)。
  • 上动不停,下肢不动,双掌由身前各自向两侧平旋搅动;目视左侧(图22b)。

要求:马步要稳,肢体协调。

23. 白鹤亮翅

  • 将身直起,右腿直立支撑,左腿屈膝提起;同时,双掌外旋上操胸前,接着向两侧撑出,掌心向上,掌指向侧;目视左掌(图23)。

要求:肢体协调,支撑要稳。

24. 雄鹰扑食

  • 左脚向下落地,体左转90°,全身下蹲成盘步;同时,双掌随转下按,右掌在上,左掌腹前,掌心向下;目视右掌(图24)。

要求:转身缓慢,肢体协调。

25. 拐肘斜捶

  • 紧接上势,起身右转90°,两腿屈膝成弓步;右手变拳屈肘随转置于腰间,拳心向上,左手变拳随转向右前斜冲,拳心向下;目视右拳(图25a)。
  • 上动不停,左拳收至腰间,拳心向上,右拳向左前斜冲,拳心向下;目视右拳(图25b)。

要求:转身宜速,出拳要猛,抖劲发力。

26. 盘肘推掌

  • 体左传90°,右脚向前上一步,成四六步;同时左臂屈肘上抬前送,右掌拍击左肘;目视前方(图26a)。
  • 上动不停,左脚向前上一步,屈膝成弓步;同时,右掌收至腰间,掌心向上,左掌向前推出,掌心向前,掌指向上;目视前方(图26b)。
  • 右脚向前上一步,屈膝成弓步;左手收至腰间,掌心向上,右掌向前推出,掌心向前,掌指向上;目视前方(图26c)。

27. 顺转乾坤

  • 下肢不动,以腰为轴向左转动;同时,左手以逆时针方向画弧,向左上转,右手随之向下、向左转动;目视左侧(图27a)。
  • 上动不停,下肢不动;右手以顺时针方向向右画弧转动于右上侧,高与肩平,左手随之向下、向右转动;目视右侧(图27b)。
  • 体左转90°,左腿屈膝成弓步;同时,双掌随转交叉向前推出,右掌在前,左掌在后;目视前方(图27c)。

要求:肢体协调,呼吸自然。

28. 蹲桩合腿

  • 体右转90°,左脚与右脚并拢,两腿屈膝成椅子桩;同时,双手交叉体右前,目视左前(图28a)。
  • 上动不停,左脚向左跨步,膝微屈;同时,双掌向两侧分开,掌指向上;目视左前。
  • 体左转90°,右脚随转滑地向前;同时,右手随转右力上操胸前,掌心向里,左掌置于腹前,掌心向下;目视前方(图28b)。

要求:蹲桩要稳,肢体协调,合腿要快。

29. 转身抖毛一拳

  • 体左转135°,左腿直立支撑,右腿屈膝提起;同时,左手随转置于体右侧,掌心向下,右手屈臂置于右上方,拇指向下;目视前方(图29a)。
  • 上动不停,体右转90°,右脚向右落地,两腿微屈成高马步;同时,左手屈臂置于左上方,右掌向左击;目视右侧(图29b)。
  • 下肢不动,两手向两侧撑开,掌心相对应;目视左前(图29c)
  • 下肢仍成马步;同时,左掌变拳收至腰间,拳心向上,右手变拳向左前直击;目视右拳(图29d)。

要求:转身宜速,肢体协调,抖劲发力,击拳要猛。

30. 大五花手

  • 下肢不动,右拳屈臂上悠,拳心向里,左拳不动;目视右拳(图30a)。
  • 上动不停,右拳变掌,向右下削,左手变掌屈臂向右上摆;目视右侧(图30b)。
  • 下肢不动,左掌向左侧下削,右掌屈臂向上摆;目视左侧(图30c)。

要求:动作缓慢,肢体协调,呼吸自然。

31. 抱月推掌

  • 体左转90°,左腿屈膝成弓步;同时双手抱于胸前,掌指心相对;目视前方(图31a)。
  • 上动不停,下肢不动,双掌合抱胸前,接着双掌内旋向前推出,掌心向前,掌指向上,目视前方(图31b)。

要求:同二、三势,可参考。

32. 转身起伏

  • 体右转180°,左腿直立支撑,右腿屈膝提起;同时,右手变拳屈臂上架,左手变拳随转向前冲击,拳心向下;目视前方(图32a)。
  • 上动不停,右脚向前落地,体左转90°,两腿屈膝下蹲成马步;同时,左拳收至腰间,拳心向上,右拳屈臂下压右侧;目视右侧(图32b)。

要求:转身宜速,起伏迅捷。

33. 转身腰捶

  • 将身直起,体左转90°,左腿屈膝成弓步;同时,左拳屈臂上架,右拳随转横冲腰处,拳轮在下;目视前方(图33)。

要求:转身宜速,击拳有力。

34. 原地一掌

  • 下肢不动,右拳收至胸前,拳心向里,左拳变掌向前推出,掌心向前,掌指向上;目视前方(图34)。

要求:抖动发力。

35. 蝎尾熊形

  • 体左转90°,右腿支撑,左脚提起,以逆时针方向向外旋勾;同时,左掌随转置于左腿外,右拳变掌摆于右上侧;目视左侧(图35a)。
  • 上动不停,以右脚为轴,体左转180°,右腿屈膝支撑,左腿屈膝提起;同时,双掌向两侧上下斜撑,掌心相对;目视左前(图35b)。
  • 左脚交叉落地,身全蹲成盘步;同时,双手交叉胸前,左掌在上,右掌在下;目视左下(图35c)。

要求:转身缓慢,肢体协调,呼吸自然。

36. 五连手

  • 将身直起,右脚向右上上一步,屈膝而弓成横裆部;同时左手顺右臂向左下磕,右手向右上扳击,掌背向右;目视左手(图36a)。
  • 上动不停,重心左移,左腿屈弓而成横裆步;同时,双手变拳,左拳向左上摆,右拳向下置于怀中,拳心向里;目视右侧(图36b)。
  • 重心右移,右腿屈弓为横裆步;同时,右拳随转身以拳背向右上扳击,左拳置于腰间,拳心向上;目视右拳(图36c)。
  • 以两脚为轴,体右转90°,右腿屈成弓步;同时右拳屈肘置于右肩处,左拳向前击出,拳心向下;目视前方(图36d)。
  • 以两脚为轴,体左转90°,两腿屈膝成高马步;同时,左拳屈肘置于左肩处,拳心向里,右拳向右侧下磕,拳心向下;目视右侧(图36e)。
  • 以两脚为轴,体右转90°,右腿屈膝成弓步;同时,右拳屈臂向上抬架,左拳向前击出,拳轮向下;目视前方(图36f)。

要求:动作协调,快速连贯,抖劲发力。

37. 抱月推山

  • 以两脚为轴,体左转90°,两腿屈膝成马步;同时,双拳变掌,屈臂合抱于胸前,掌心相对,目视前方(图37a)。
  • 上动不停,下肢不动;双掌向胸前合抱,接着双掌向前推出,掌心向前,掌指向上;目视前方(图37b)。
  • 下肢仍成马步,弓弩手外旋合抱胸前;目视前方(图37c)。

要求:肢体协调,动作缓慢,思想集中,呼吸自然。

38. 童子拜佛

  • 将身直起,左脚向右微收直站,双掌向两侧、向上、向里合十胸前,掌心相对,掌指向上;目视前方(图38)。

要求:同第一势。

Javasolt irodalom

Chan Gong Rou Quan 36
Chan Yuan Gong 《禅圜功》 gyakorlata
...
...

vissza | ❀ index



0

XING LONG TANG 醒龙堂 中国武术研究会 | Honorary President: ZHANG ERYU Grandmaster | Master: XIAO FENG | Contact us: master [at] rgm.hu
Member of Hungarian Traditional Gong-Fu and Wushu Federation | HQ & Cultural Xchange: CHINESE ART CENTER 匈中文化交流中心.
Your use of this website is subject to, and constitutes acknowledgement and acceptance of, our Terms & Conditions @ 1995-2017
How you may Enhance your Health, Combat Efficiency, Mental Freshness and Spiritual Joy through autentic Gong Fu and Chan Teachings