Külső (外家) és belső (内家) irányzatok a kínai harcművészetben 武林一家 ❀ ❀ ❀ A kínai harcművészetnek két irányzata létezik. A "nèijiā" (内家) a belső-, a "wàijiā" (外家) a külső irányzatot jelöli. A "wàijiā" a test természetes adottságát használja a mozgásnál, míg a belső irányzatoknál bizonyos esetekben ez éppen akadályt jelent a készségek kialakítása során. Chanbuddhista stílusokban erre azt mondjuk, hogy "ne állj útjában a technikának" vagy "ne légy akadálya saját képességeid alkalmazásának". E két ág ugyanabból a gyökérből hajt ki, de gyakorlási módjuk különböző. Az idők során azonban hatással bírtak egymásra, így napjainkban igen nehéz egyértelműen elkülöníteni e két irányzatot, de gyakorlóként szükséges és rendkívül fontos, hogy erőfeszítéseket tégy e két megközelítés megértésére. Kezdőknek a "wàijiā" sokkal könnyebben megy, mint a "nèijiā". Mikor a gyakorló közepes szintről felsőbb szintekre kíván jutni, a "wàijiā" esetében is legfontosabb a belső gyakorlás lesz, azonban a legtöbb haladó "wàijiā" gyakorlónak nehéz a felzárkózás a belső gyakorlás terén - ami a középszinten álló "nèijiā" gyakorló számára nem jelent túl nagy nehézséget. A legtöbb "wàijiā" gyakorló idősebb korában áttér a "nèijiā" gyakorlásra. Tudják mit szeretnének elérni, ami a "wàijiā" gyakorlásával magasabb szinten túl nehéz, mert idősebb korban a test fizikai teljesítőképessége igen jelentősen visszaesik. Ezért választják a "nèijiā"-t a továbbfejlődésre. Fordítva is ez a helyzet: sok "nèijiā" gyakorló kezdetekben "wàijiā" elemeket is gyakorol, mert kezdetben a "nèijiā" tudás nem elég hatékony a harci megmérettetésnél. Az edzésmódszer akár a hegycsúcsra vezető két út: az egyik kezdetben könnyebb, aztán nehezebbé válik. A másik kezdetben nehezebb, de a végén könnyebb. Mindegy, hogy a "nèijiā"-t vagy a "wàijiā" irányzat valamely stílusát választod, két dolgot tarts szem előtt: légy szorgalmas és ne térj le az útról, különben sosem lesz esélyed arra, hogy feljuss. A "nèijiā" és a "wàijiā" két eltérő mód, ahogy a kínai harcművészet gyakorolható. Nem jelentheted ki, hogy az egyik jobb mint a másik. Kiválaszthatod azonban, hogy saját gyakorlásod céljának melyik az előnyösebb. De nincs jobb stílus. Szorgalmasabb, jobb gyakorló van. A korai időkben a harcművészet egyszerű-, kifejezetten küzdelmi technikákat gyakorló és alkalmazó tevékenység volt. A Song-dinasztiától (960-1279) sokszáz éven keresztül Kína a belső viszályok és háborúk korát élte. A Ming-kor előtt nem létezett ennyi stílus-, határozott különbségeket sem lehetett felfedezni közöttük. Az 1500-1600 években aztán számos stílust alapítottak és foglaltak rendszerbe a Mesterek. Különböző, egyedi kombinációkat dolgoztak ki nagy részletességgel annak érdekében, hogy a korábbiaknál még hatékonyabb képességek kialakítására legyen mód. Ezt ❀ Qi Jiguang (戚继光, 1528–1588) könyve, a ❀ "Ji Xiao Xin Shu" (紀效新書) is kifejti. Az új, gyakorolható képességek és ötletek miatt a kínai harcművészet fejlődése magas szintet ért el. Egyes kutatók úgy tartják, hogy a "nèijiā" szélesebb körű gyakorlása is egy példája az új-, egyedi koncepciónak. Ez elsősorban az egyszerű technikák a taoizmus és buddhizmus hatására szellemi tanításokat és kulturális elveket összefogó rendszerré alakultak. Az autentikus harcművészeti stílusok alapvető célja, hogy szisztematikus képzésen keresztül a gyakorló "általános" fizikai képességeit egy olyan szintre fejlessze, ahol sokkal hatékonyabban végezhetőek az önvédelmi technikák és kombinációk. E fejlődés közvetlen hozadéka a kiváló egészségi-, kondíciós és állóképesség kialakulása volt, amely a hosszú életkort is elérhetővé tette (ld.: ❀ A Qi Gong alapjai és történeti áttekintése 氣功的历史). Stílusoktól függetlenül mind a külső mind pedig a belső irányzatok stílusai ezen alapelveket tartják szem előtt (amellett, hogy vannak különbségek az elvek és képzési módszerek közt), így lett közismert a mondás: 武林一家, (wu lin yi jia) azaz "minden harcművész egy család" vagy "minden stílus egyetlen családba tartozik". Ez az ábra egyszerűen mutatja be a két irányzat alapvető különbségét:
tiszta tudat - tiszta energia - tiszta mozgás és technika A fenti ábra a hétköznapi, gyakorlati cselekvésed mutatja be. Minden cselekedeted (legapróbb mozdulat vagy mozzanat) alapja a szándék (意, yi), amely keletkezésének oka egy cél vagy vágy, mely a tudatodban jön létre. Ennek okozataként a test energiái (气, Qi) aktivvá válik, létrehozva a szándékolt cselekvést. A szándék kiművelt tudatosságot jelöl a harcművészetben (ld.: ❀ Tudat és tudatosság a harcművészetben 《心/意》). A "nèijiā" (内家) irányzat stílusai elsődlegesen a tudattal foglalkoznak: tiszta tudat - tiszta energia - tiszta mozgás és technika. A "wàijiā" (外家) irányzatok kungfu stílusai a technikára összpontosítanak. De az is igaz, hogy a technika gyakorlása energia nélkül lehetetlen, így külső cselekvéssel is alakítható-, fejleszthető a tudat, mely magas szinten épp olyan összpontosítást-, fókuszáltságot igényel, mint a belső irányzatok gyakorlói esetében. A "nèijiā" és "wàijiā" irányzatról szóló fennmaradt írásos emlékek közül három különböző dokumentum tesz említést. Ezek hasonló időben és egymáshoz földrajzilag közeli helyszíneken íródhattak:
A legfontosabb információk, amelyek ezekben a dokumentumokban fellelhető:
A fent írt dokumentumok utalnak arra, hogy XVI. és XVII. szézadban új harcművészeti stílus alakult ki, a Nèi Jiā Quán (内家拳) néven, melyet Délkelet-Kína Wen prefektúra területein gyakoroltak, saját alapelvekkel és egyértelmű származási vonallal annak ellenére, hogy a stílus eredendő forrására nincs egyértelmű bizonyíték. Nem örvendett nagy népszerűségnek. Közismert az elmélet, hogy alapelveit és alapjait egy Wudang Hegységben élő taoista szerzetes, Zhang Sanfeng dolgozta ki. A legvalószínűbb, hogy a "nèijiā" a "wàijiā"-ból alakult ki, majd idővel egy saját rendszerré nőtte ki magát, mivel a legtöbb újítás már korábban fennálló elképzelésekből fejlődik tovább számos generáción keresztül Bai YuFeng-től (白玉峰) és Jue Yuan (觉远) idejétől (Yuan Dinasztia) Niu HanZhang –ig. A "wàijiā" mint elnevezés az 1600 évek előtti időkben nem volt közismert. Amikor a "nèijiā", mint fogalom megjelent, ezt a módszert a hagyományos koncepcióktól elkülönítették és külön fejlesztették, így minden más stílust "wàijiā"-nak neveztek. A később kialakult Xingyi Quan, Taiji Quan és a Bagua Quan alapjai a Nèi Jiā Quán-al (内家拳) egyező elvek megvalósítására törekedtek. A harcművészetek világában ez a három nagy stílus örökítette át és fejlesztette ki a Nèi Jiā Quán koncepcióját. 1892-ben Pekingben ❀ Cheng Tinghua (程廷华, 1848–1900), Bagua mester kezdeményezésére megújult a "nèijiā" fogalom, amely e három nagy stílust foglalta magába: a kifejezést a Taiji, Bagua és Xingyi stílusok összefoglaló neveként használják.
a hármasok Taoizmus és a Buddhizmus Ami magas szinten létezik, filozófiai alapokkal is rendelkezik. Amikor a tudásod magasabb szintre kívánod fejleszteni, filozófiai ismeretekből is merítened kell, hogy tudásod és képességeid magasabb szintet érjenek el. Általában Shaolin gongfu-t nevezték "wàijiā"-nak, mert a legtöbb "wàijiā" gyökereikként a Shaolin kolostor harcos szerzeteseit (ld.: ❀ Shaolin harcos szerzetesek öröksége - 《少林僧兵的遗产》 c. jegyzet) tekinti. A Shaolin Templom volt az a hely, ahonnan Bodhidharma nyomán a Chan elterjedt. Chanbuddhista szempontból a Shaolin Rou Gong (少林柔功) kifejezetten "nèijiā" -nak tekinthető a belső gyakorlás és célok megvalósítására való törekvés okán. E kifejezés megértése hasonló, mint a Qi Gong (气功)-, vagy a Nei Gong (内功) kapcsán, ahol az előbbi a Qi-vel történő munkára utal, az utóbbi pedig a testben-, belső folyamatok mentén történő törekvést jelenti. A Rou Gong (柔功) tehát a lágyság (test rugalmasságának) elérését és fenntartását megvalósító módszereket és gyakorlatokat jelenti. A 4000 éves taoista qigong gyakorlatok (daoyin) miatt harcművészeti szempontból "nèijiā" wudang-i gyökerekkel rendelkezik. Bár a harcművészet e két irányzata eltérő filozófiai rendszereket követ, számos kapcsolódás és hasonlóság is felfedezhető. Mindkét irányzatban léteznek stílusok, melyek mindkét ágra jellemző elemekkel rendelkeznek. Ezért is tisztázatlan a "wàijiā" és "nèijiā" közti egyértelmű elkülönítés. A Tongbei-t (通背拳) általában a "wàijiā"-ba sorolják, de taoista filozófiát követ és tartalmaz belső elemeket. Egy másik példa, hogy néhány Xingyi mester Shanxi-ból a Xingyit (形意拳) a Shaolin stílus külső ágaként említi, mivel ❀ Ji Jike (姬際可; 1588–1662) fiatal korában a Shaolin Templomban élt és tanult tíz éven keresztül. Az általános félreértések elkerülése érdekében szükséges hangsúlyozni, hogy az a kijelentés, mely szerint a "wàijiā" a buddhizmust-, a "nèijiā" a taoizmust követi: nem igaz. A filozófiai rendszer sem azonos a vallási gyakorlattal. Képesség: növelni vagy megváltoztatni? A külső irányzatok célja növelni a természetes teljesítőképességet: a sebességet, erőt és a reflexet. Minden jártasság e képességekre épül, a gyakorlók pedig az abszolút sebességet és erőt kívánják növelni. Ezt és így gyakoroltak Shaolin kongfu-t a harcos szerzetesek, mert feladatuk a kolostor őrzés-védelme volt. A külső jártasságok fejlesztésének módszereit úgy találták ki és fejlesztették, hogy az a test természetes reakcióira épüljön. Ha így szemléled, akkor egyértelmű a külső irányzat gyakorlásának megértése. A belső irányzatok célja azonban megváltoztatni az ember természetes teljesítőképességét. A természetes emberi képességeket sokkal fontosabb megváltoztatni - így felszínre hozni a rejtett-, csíraként már meglévő képességeket - mint növelni. Gyakorlásuk során relatív módon van jelen az erő és a gyorsaság. A fókusz a természetes reakción a áll, azaz a tudat által vezérelve sikerüljön alakítani (ld.: tiszta tudat - tiszta energia - tiszta mozdulat) az erőn és a gyorsaságon. Természetes módon léteznek a belső irányzatokban az emberi képességek növelésére irányuló módszerek, de ezek másodlagos szerepet töltenek be. A magas szinten azonban teljesen más a helyzet. A külső irányzatok gyakorlói próbálják természetes emberi képességeiket megváltoztatni. A belső gyakorlás során a természetes emberi képességek szintén fejlődnek. A legfelsőbb szinten a "nèijiā" és "wàijiā" elválaszthatatlan egymástól, így a belsőt és a külső együttesen gyakorolni és alkalmazni szükséges. Egy gyakorlati megközelítés szerint a "nèijiā" elképzelés és módszerek ezen a ponton alakulhattak ki. Fontos azt leszögezni, hogy a belső irányzatok gyakorlása már a kezdetektől folyamatos változásra törekszik, nem várja meg a magas szint elérését. Gōng és Quán Egy másik megközelítés szerint a harcművészet legfontosabb célja a képességek kialakítása. A "Gōng" gyakorlása az alapozás, amely megerősíti a belső qi-t. ha elegendő Qi áll rendelkezésre, akkor gyakorolható a "Quán". Ez általános a "nèijiā" stílusoknál; a legfontosabb dolog az energia megfelelő irányítása. Utána már lehet ezt a jártasságot akármilyen külső mozgással kombinálni. Van egy régi mondás: "A Qi mozgása, terjedése olyan, mint a víz áramlása". Ha nem érzed a belső Qi-t, az azt jelenti, hogy csak a külső formát csinálod. A "nèijiā" stílusok nagy hangsúlyt fektetnek a "Gōng"-ban szerzett jó alapra, mert a mesterek úgy tartják, hogy csak ennek segítségével lehet elérni a harcművészet magas szintjeit. "Gōng" nélkül viszont a formagyakorlatok, alkalmazások, kieresztés, stb. mind üres gyakorlás ("Quán"), ami rövid távú hasznot nyújt, de sosem fog magas szintre jutni. Nem elég csak a forma gyakorlása. A "nèijiā" alapgyakorlatai fokról-fokra fejlesztik a képességeidet, légy türelmes és szorgalmas. A régi mondás szerint, a Quán-t kihagyhatod, de a Gōng-ot nem". Ha már ismered a "Gōng"-ot, akkor ismerheted a "Quán"-t is. A Mesterek úgy tartják, ha elfoglalt vagy, próbálj legalább a "Gōng"-ra időt szakítani. A "Quán"-t kihagyhatod. Minél elfoglaltabb vagy, annál nagyobb szükséged van a "Gōng" gyakorlására. A "wàijiā" stílusaiban is gyakorolsz "Gōng"-okat, de a különbség az, hogy ezek a "kemény" képességek közé tartoznak. Így ezek a technikákon keresztül könnyen érthetőek. Az izommunka, a testi mechanika és a technikák szintjén azok pontosabb, gyorsabb és erősebb végrehajtása a cél. Könyebben fejleszthető, de ezek korlátosak is, mert nem a belső energia fejlesztését célozzák. A "wàijiā" nem veszi szigorúan a fent írt elveket. Belülről kifelé vagy kívülről befelé Ezt mutatja be a fenti ábra. Ne tekints úgy a külső irányzatok gyakorlóira, hogy csak külső gyakorlási módszerekkel csak a technikán dolgoznak. S ne tekints a belső gyakorlókra úgy, hogy ők pedig csak belső módszerekkel gyakorolnak, ahol a külső technika nem olyan fontos. Mindkettőnek mindkettőt gyakorolni kell. A különbség a módszerekben - az útban - rejlik. a "wàijiā" kívülről befelé (a cselekvéstől vagy technikától a tudatra) a "nèijiā" belülről kifelé (a tudattól a technika vagy cselekvés irányába) gyakorol. A külső irányzatok először a fizikai testet edzik és nem fektetnek hangsúlyt a belső gyakorlásra: így elsősorban fizikai képességeiket fejlesztik. Ez a módszer tisztán megfigyelhető a Shaolin Kolostor harcos szerzeteseinél. Amikor ez a gyakorlás egy szintet elér, a Chan szemlélet okán gyakorlásuk belső képességek megszilárdítását célozza. A belső stílusok gyakorlása kezdettől fogva nagy hangsúlyt fektet a belső edzésére. A külső alapképzés után már a gyakorlás korai szakaszában a belső összetevőkön van a hangsúly, emellett dolgoznak (csak) a fizikai test fejlesztésén. A "nèijiā" gyakorlói szerint a belső fejlesztése nélkül a külső fejlesztés nem juttat el senkit a magas szintű jártasságok eléréséhez. Ezek a megközelítésbeli különbségek miatt a gyakorlás részleteire vonatkozó különbségek igen számottevőek a két irányzat esetében. Általános félreértés, hogy a belső stílusok a Qi-vel dolgoznak míg a külső irányzatok gyakorlói nem. Közelítd meg úgy, hogy a külső irányzatok sok fizikai edzést végeznek és a belső irányzatok sok belső gyakorlást végeznek, mely következtében sokan tévesen úgy értelmezik, hogy a "nèijiā" szükségszerűen magas szintű jártasság. A Jin (勁) "Jin", avagy a valódi erő (de nevezzük képzett erőnek is) a legfontosabb a harcművészet gyakorlásában. Ennek munkálása teszi a gyakorlót harcművésszé. A "jin" az igazi, a valódi erő, amely a természetben is jelen van. Akkor éred el ezt, ha a mozgás során nem akadályozod magad: a "jin" különleges gyakorlás során kifejlesztett erő, melynek két alapvető típusa létezik: a "waijin", avagy külső-, "jin" és "neijin", azaz belső "jin". A külső szembetűnő (ld.: ❀ Jin Zhong Zhao, Aranyharang 《金钟罩》), a belső megbúvik és úgy fejti ki hatását. A "waijia" irányzatokban leginkább a külső "Jin"-re fókuszálnak, míg a belső Jin csak alárendelt szerepet játszik. A belső irányzatok a belső Jin tartják elsődlegesnek, e módszerekről a ❀ Jin 《勁》 és Fa Jin 《發勁》 c. jegyzetben olvashatsz. A belső irányzat stílusai nemcsak a harcra / önvédelemre fókuszálnak, így e stílusoknál csak erre a célra történő megközelítés csalódást okoz. Három cél van: meditáció/tudat felszabadítása, önvédelem, hosszú élet. Ezen célok megtartásához kiegyensúlyozott megközelítésre van szükség a gyakorlásban is: légzési módszerek, egészségügyi gyakorlatok és nei gong, harci technikák, formák és kombinációk az elvek kifejezéséhez, évszakokkal összhangban lévő gyakorlás, fegyverek mint a kéztechnikák kiterjesztése, meditáció (stabilitás a mozgásban és a mozgás a csendben. A "Jin" így alakítható ki. Küzdelem és taktika A külső irányzatok módszere a harci jártasságokon alapszik, ennek oka pedig a nagy tiszteletnek örvendő Shen Bing-ek (少林僧兵, shaolin harcos szerzetesek). Gyakorlás során során minden előre eltervezett: azaz az ellenség lehetséges reakcióira alapuló támadó és védekező technikák begyakorlása a cél. Küzdelemben a gyakorló megpróbálja követni a gyakoroltakat, így kísérli meg az irányítás átvételét. Ezek a kezdeményező támadásos küzdelmek. A külső irányzatok stílusának módszere egyenes és világos. Úgy gondolhatod, hogy mindent a irányítasz: soha ne adj az ellenfelednek esélyt, hogy átvegye az irányítást - hiszen ez a legjobb módszer a harc megnyerésére. A belső irányzatok gyakorlói elsődlegesen a nyugalom (tudat) megőrzését tartják fontosnak és hagyják, hogy az ellenfél kezdetben átvegye az irányítást. Finom technikákkal vezetik rá az ellenfelet a hibázásra. A belső irányzatok gyakorlói azt tanulják, hogyan lehetnek összhangban az ellenféllel (történéssel). Nem cél, hogy egy begyakorolt kombináció szerint küzdjön. Az ellenfél megismerésén-, annak szándékának világos meglátásán van a hangsúly. Azt tanítják meg, hogyan mozogj folyamatosan, hogy az ellenfelet kövesd annak érdekében, hogy meglásd/megérzed azt, ahogy egy adott pillanatban az ellenfél lép. A "nèijiā" mesterek úgy tartják, igen nagy erőfeszítés a küzdelem során az irányítást végig kézben tartani. Ezért, csak akkor tudod teljes mértékben irányítani az ellenfeled, ha megismered és átérzed szándékát és annak forrását (okát), mert azután igazán, valóban irányítani tudod Őt. Ne foglalkozz azzal, hogy az ellenfeled irányít-e avagy sem. Azzal, hogy átveszi az irányítást, esélyt ad arra, hogy megismerd és irányítsd őt. Ez a harci győzelem legbiztonságosabb és leghatékonyabb módszere, ahol a hatékonyság játszik elsődleges szerepet. Végezetül E téma számtalan aspektusból bemutatható és vizsgálható - ez írás a teljesség igénye nélkül csak a legfontosabbakat tárja fel. Bár a belső és külső irányzatok között láthatóak különbségek, de nem két, egymástól elszigetelt helyen fejlődtek ki. Megszámlálhatatlan kötelékkel kapcsolódnak egymáshoz is, mivel közvetlen hatással voltak egymásra. Mindkét ág kölcsönösen cserélt tapasztalatot egymással, így a "nèijiā" és "wàijiā" közti elkülönülés nem éles. Némely stílus mint a Baji (八極拳), a Tongbei (通背拳 ), vagy akár a Chan hívők által gyakorolt ❀ Rou Gong Quan (柔功拳) a "nèijiā" és a "wàijiā" közt foglal helyet. Egyetlen stíluson belül is sok átfedés lehet. Ezért gyakran úgy mondják, hogy a "nèijiā" és a "wàijiā" amennyire különbözőek, annyira azonosak is egymással. Köztudottan igaz, hogy az elmélet és a gyakorlat a test természetes mozgását követi, a "wàijiā"-ban kezdeti gyakorlásakor könnyű a tanulás, de nehéz a magas szint elérése. Másrészről a "nèijiā"-t kezdőként nehezebb megérteni és tanulni, de könnyű továbbfejlődni. A "wàijiā"-t tekintve a legtöbben a közepes szintig jutnak el tudásban, csak kevesen képesek magas szintre jutni. A "nèijiā"-nál a legtöbben még a középszintet sem érik el, azonban számos középszinten lévő gyakorlónak lényegesen nagyobb esélye a magasabb szint elérésére. Ez az oka annak, hogy nagyobb számban találsz neves belső irányzatot gyakorló Mestert, mint híres külső erős Mestereket annak ellenére, hogy a kínai harcművészetek elmúlt száz éves történelmében a "wàijiā"-t gyakorlók száma meghaladta a "nèijiā"-t gyakorlókét. Mivel a készségek kifejlődésének szintjei és az alapelvek egyes stílusoknál nincsenek összhangban (különösen igaz ez a külső irányzatokra), sok stílus sosem tudja fejlődésben meghaladni az alacsonyabb szinteket. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a "wàijiā" a "nèijiā"-nál alacsonyabb szintű készséget/tudást jelent, de ez sokakat megtéveszt. Habár a technikai alkalmazásokat tekintve a külső irányzatok (外家) stílusai sokkal gazdagabbak, a belső irányzatok (内家) pedig magasabb szintű alapelvekkel rendelkeznek. Mindkettőnek vannak erősségei. Bármelyiket is választod, tartsd szem előtt, hogy a cél mindig a test belső és külső aspektusainak együttes gyakorlása kell legyen. Így együtt fejlődhet a harci képességed és erényed. Ennek következménye pedig az egészség és hosszú élet lesz. Csak ez az egy mód van arra, hogy a gyakorlásodban örömöt lelj. Bármelyik irányzatot választod is, ha bárkinek sérülést okozol, rontod az erkölcsödet, az ilyen esetek nem válnak a javadra. Kerüld el az ilyen helyzeteket: fejleszd magad és kungfudat is magas szintre. Tégy szert nagy jártasságra, kerekedj felül az ellenfélen úgy, hogy ne tégy kárt benne. Az igazi kungfu hatása mindig az, hogy az ellenfél eláll támadó szándékától. Légy boldog! Javasolt irodalom és források 1. Sun Lutang: Belső és külső irányzatú harcművészetekről (論拳術內家外家之別) 2. a Jin 《勁》 és Fa Jin 《發勁》 3. ... 4. 黃百家 內家拳法 5. Yin Cheng Gong Fa Association North American Headquarters 6. Nei Jia @ Wikipedia 7. External martial Arts 8. ... ❀ ❀ ❀ Köszönetet mondunk minden barátunknak, mindazon szerzőknek, tanítóknak, buddhistáknak és harcművészeknek, akik hozzájárultak a harcművészet-történeti-, buddhista-, bölcseleti és egyéb tanításokkal, írásokkal, tanulmányokkal, jegyzetekkel minden érző lény tanításához és tanulásához. Buddhák és Mesterek tanításait megosztani érdem, mindezen érdemeket felajánljuk az összes Buddháknak. A Xing Long Tang elfogulatlan, pártatlan, szektarianizmustól mentes elv alapján törekszik a Dharmát, a Chan hagyományvonal tanítását, a harcművészeti stílusok történeteit megosztani. 武林一家! 阿弥陀佛! XiaoFeng Cserkész Gábor Mester @ Xing Long Tang | 2017 v1; első kiadás Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 licenc alkalmazásával | 署名-非商业性使用-禁止演绎 4.0 国际 Ha hibákat, megjelenési vagy egyéb problémákat találsz, írj nekünk: master [at] rgm [pont] hu ❀ vissza | ❀ index | ❀ harcművészeti jegyzetek és publikációk | ❀ Pu Ji Chan Templom 普济寺 facebook oldala - Kövess minket itt is!
|