XING LONG TANG - Sun Lutang: Mondok n√©h√°ny dolgot a harcmŇĪv√©szetrŇĎl 《拳術述聞》



   



Mondok n√©h√°ny dolgot a harcmŇĪv√©szetrŇĎl 《拳術述聞》

by Sun Lutang (孫祿堂, 1929)

❀ ❀ ❀

孫祿堂先生大事記

余幼時。卽好拳術。初不存有門派之見。故於各種拳術。均涉足而研究之。然拳術之為道也至大。體萬物而不遺。余旣無身體力行之實功。亦未明此中之精義。僅略窺其大槪而已。

Amikor fiatal voltam, im√°dtam a harcmŇĪv√©szetet. Kezdetben nem voltam elfogult semelyik st√≠lussal szemben sem, √≠gy pr√≥b√°ltam azokat √©s vizsg√°ltam k√ľl√∂nb√∂zŇĎ rendszereit. M√°r vil√°gos, hogy a harcmŇĪv√©szetek √ļtja mag√°ba foglal√≥an testes√≠t meg mindent √©s semmit nem hagy el. Viszont akkor nem volt k√©szs√©gem ezt meg√°llap√≠tani, mert nem √©rtettem meg e mŇĪv√©szetek l√©nyeg√©t.

曩居北平。有高道夫君者。漢中人。工書法。於大小篆及漢魏源流殆無所不通。從余習拳年餘。伊云。吾兹習此。為日不久。而心領神會。乃知拳術之與書法及身體。故有莫大之關係者。運用雖不同。其理則一也。余詰之。伊云。拳術有五綱之起點。書法有五鋒之起筆。余復詢二五之理。曰。拳術之五綱。為劈、崩、趲、炮、槓。卽五行中金、木、水、火、土也。至十二形之奥妙。亦不外五拳中和之起點。進退、起落、變化、之要道。古人云。五行合一。致其中和。天地之事。無不可推矣。書法則有五鋒。為中、逆、齊、側、搭。卽臨碑帖之五筆法也。碑中張遷鄭文公大小篆等。都不外乎五鋒。雖有中、逆、齊、側、搭、之分。及用筆之不同。然皆中鋒。故拳術五拳之中和。書法五鋒之中鋒。二者運用雖有不同。然其精奥其原理固二而一者也。吾習此雖年餘。而觀今日之書法。及乎一己之精神。與去歲已迥然不同。故知拳術實與書法身體。具有密切之關係也。嗣高君因事返漢中。數年闊別。直至去秋。余在新都供職本館。高君聞訊來訪。斯時高君則已由王鐵珊先生之介紹。充馮煥章司令之書法教授矣。

Mikor Pekingben √©ltem, volt ott egy hanzhong-i [Shaanxi] Gao Daofu (高道夫), aki a kalligr√°fia mestere volt, szak√©rtŇĎje a Han √©s Wei jelentŇĎsebb √©s csek√©lyebb pecs√©t√≠r√°sainak. T√∂bb mint egy √©ve tanult m√°r tŇĎlem harcmŇĪv√©szetet, amikor azt mondta: "Ami√≥ta gyakorolok - b√°r nem hossz√ļ ideje -, azt keresem, hogy emg√©rtsem a harcmŇĪv√©szet √©s a kalligr√°fia k√∂z√∂s esszenci√°j√°t. B√°r k√ľl√∂nb√∂zŇĎ funkci√≥i vannak, de l√©nyeg√ľket tekintve megegyezŇĎk. √Čn ekkor megk√©rtem, hogy fejtse ki ezt. Azt mondta: E harcmŇĪv√©szetnek [Xingyi] √∂t alaptechnik√°ja van (五綱之起點), √©s a kalligr√°fi√°ban is √∂tf√©le ecsetfog√°st alkalmazunk (書法有五鋒之起筆). Arra k√©rtem Ňźt mondjon a k√©t aspektusr√≥l √©s az √∂t elemrŇĎl, √≠gy v√°laszolt: "Ez a harcmŇĪv√©szet √∂t alaptechnik√°val rendelkezik (劈、崩、趲、炮、槓 has√≠t√°s, f√ļr√°s, z√ļz√≥, t√∂rŇĎ, keresztezŇĎ √∂k√∂l) amely megfelel az √∂t elemnek (f√©m, fa, v√≠z, tŇĪz √©s f√∂ld) Ami a tizenk√©t √°llatot illeti, soha nem t√©r el az √∂t technika k√∂zpontos√≠tott egys√©g√©tŇĎl (elŇĎrehalad√°s, a visszah√ļz√≥d√°s, emel√©s, leereszt√©s, valamint az egyikre val√≥ √°tt√©r√©s), mint alapvetŇĎ l√©nyegtŇĎl. Ahogy azt a r√©giek mondt√°k: "Amikor az √Ėt Elem egyes√≠tett, l√©trej√∂n az egyetemes √∂sszhang" (ls.: 五行合一). "A kalligr√°fi√°ban √∂t f√©le ecsetfog√°s l√©tezik: k√∂zpontos√≠tott (中), ellent√©tes (逆), egyenletes (齊), ferde (側) √©s felemelt (搭), ami m√©g a r√©gi kŇĎfeliratokban is megmutatkozik. A Zheng Wengong (鄭文公) kŇĎt√°bl√°j√°n nagyobb √©s kisebb √≠r√°sjelei soha nem t√©rtek el ezektŇĎl. Az √∂tf√©le ellen√©re az ecsetek haszn√°lat√°nak k√ľl√∂nb√∂zŇĎ m√≥djai val√≥ban mindegyike a centrikus kezel√©shez igazodik, ez√©rt b√°r az √∂t harcmŇĪv√©sz-technika k√∂z√©p √∂sszhangja (拳術五拳之中和) √©s a kalligr√°fia centrikus ecsetkezel√©se (書法五鋒之中鋒) k√©t k√ľl√∂nb√∂zŇĎ akci√≥, mindkettŇĎ alapveto elve val√≥j√°ban ugyanaz. Noha t√∂bb mint egy √©ve gyakorolom ezt a harcmŇĪv√©szetet, megfigyeltem, hogy mind a kalligr√°fia, mind a szem√©lyes szellemem teljesen elt√©rok, mint egy √©vvel ezelott. A harcmŇĪv√©szek val√≥s√°ga √©s a kalligr√°fia l√©nyege szorosan √∂sszef√ľgg." Mivel Gao √ļr visszament Hanzhongba, m√°r t√∂bb √©ve nem tal√°lkoztunk. Majd tavaly ŇĎsszel Xindu-ban tan√°rk√©nt [ma: Chengdu, Sichuan tartom√°nyban, mintegy 30 kilom√©terre Hanzhong-t√≥l] dolgoztam, s mikor Gao hallotta, hogy a k√∂rny√©ken vagyok, megl√°togatott. Ňź Wang Tieshan (王鐵珊), Feng Huanzhang (馮煥章) t√°bornok kalligr√°fia oktat√≥ja lett.

又余在北平時。直隸督辦李芳宸先生。在天津創武士會。專人相約。余素昧生平。雅不欲往。繼悉先生精劍術。朝夕鍛鍊。數十年如一日。深得斯道奥妙。因應約來津。與先生長談數日。乃知先生之於劍術。已得其中三昧。其動作道理。無所不善。蓋出自武當太極劍之嫡傳也。據先生云。為陳士鈞(按為安徽人自幼好道學問淵博隱居於峨嵋山)前輩所授。朝夕不輟。數年始知劍術之道理甚廣。包羅無窮。與各派之理皆相連貫。又云。余自隸軍籍。用兵之法則。天時地利人和之道。察人動作奸詐虛實之情。山川向背形勢利害之式。進退開合之理。以進為退。以退為進。若隱若現之機。至於武侯八陣之大義。殆無不師傚劍術之理焉。 民十七。中央設國術館。先生受聘為副館長。七月。滬上法公園舉行游藝會。先生亦參加表演。四日中。觀先生舞劍時。其精神動作。剛柔開合。伸縮婉轉。曲盡劍術奥妙之能事。於是知先生向日之作為。經過之情形。實於劍術神而明之。令吾人嘆觀止矣。

Mialatt Pekingben √©ltem, a hebei-beli Li Jinglin (李芳宸) katonai fel√ľgyelŇĎ Tianjin -be ment, s megalap√≠totta a Harcosok T√°rsas√°g√°t (武士會). √ögy d√∂nt√∂ttem, hogy tal√°lkozom vele, mert erre m√©g nem volt lehetŇĎs√©g. Finom √©s szer√©ny. Megismertem a kardmŇĪv√©szet√©nek remeks√©g√©t, melyet oly sok √©vtizeden kereszt√ľl folyamatosan k√©pzett, √ļgy tŇĪnt, mintha csak egy nap lett volna, √©s m√©lyen megszerezte a mŇĪv√©szet finoms√°gait. Mivel sz√°nd√©kosan Tianjinba j√∂ttem, hosszabb ideig besz√©lgett√ľnk s k√©sŇĎbb megtudtam, hogy a legmagasabb szintet √©rte el e mŇĪv√©szetben. Mozg√°sai √©s elm√©letei minden tekintetben kiv√°l√≥ak, Wudang Taiji Kardj√°b√≥l sz√°rmaznak. Li tan√ļs√°ga szerint: "Chen Shijun (陳士鈞) tan√≠tott (Chen Anhui-b√≥l. Fiatal kora √≥ta im√°dta a taoizmust √©s m√©lyen tanulm√°nyozta az, mint remete az Emei-hegys√©gben). Minden nap gyakoroltam megszak√≠t√°s n√©lk√ľl. Sz√°mos √©v eltelt√©vel a kardmŇĪv√©szet elm√©let√©nek m√©ly meg√©rt√©s√©re tettem szert. Ez mindenhez kapcsol√≥dik, √≠gy minden m√°s rendszerhez is. Azt is elmondta: "Hebei hadsereg√©ben a katonai strat√©gi√°kat haszn√°ltam, mint az idŇĎj√°r√°s-elŇĎrejelz√©s, a terep elŇĎnyeinek kihaszn√°l√°sa √©s a helyi emberek lehetŇĎs√©geinek szolg√°latba √°ll√≠t√°sa. Megvizsg√°ltam az ellens√©g mozg√°s√°t √©s alkalmaztam az √°rul√°s √©s megt√©veszt√©s erej√©t. A t√°j k√©p√©t haszn√°ltam katon√°im elrejt√©s√©re hogy a legnagyobb k√°rokat okozz√°k az elŇĎrhalad√°sban, visszavonul√°sban, nyit√°s √©s z√°r√°s elveiben, mened√©k l√©tes√≠t√©sben... "Nyolc Harci Forma" (八陣之大義) alapvet√©seit is alkalmaztam. Ezek mindegyike hat√°ssal volt harcmŇĪv√©szeti elm√©letemre. 1928-ban Li elfogadta a K√∂zponti Nemzeti M√ļzeum (中央設國術館) igazgat√≥helyettese c√≠met. J√ļliusban √ľnneps√©get tartott egy sanghaji k√∂zparkban, ahol elŇĎad√°st tartott. A negyedik nap sor√°n, mikor megfigyelhett√ľk kardform√°it, szelleme √©s mozg√°sa, kem√©nys√©ge √©s l√°gys√°ga, megnyit√°sa √©s z√°r√°sa, kiterjeszt√©se √©s √∂sszeh√ļz√≥d√°sa, csavar√°sa √©s eszterg√°l√°sa, a kardmŇĪv√©szet szak√©rtelm√©t mutatta, amely mag√°ban foglalt annak √∂sszes finoms√°g√°t. Ezut√°n felismert√ľk azt a dicsŇĎs√©ges eredm√©nyt, amelyet a tapasztalat√°ra √©p√≠tett. Val√≥ban birtok√°ban van a kardmŇĪv√©szet m√°gikus meg√©rt√©s√©nek, ami miatt legmagasabb√° lett.

今年夏。小住焦山。統志局莊思緘先生來訪。談及劍術。先生詢李芳宸先生之劍。與余之劍是否同派。余曰。芳宸先生所練為太極劍。而余則八卦劍也。但二者門派雖不同。其所用之法。則十同五六。如八卦之名稱。老陰老陽。少陰少陽是也。又問。二者之巧妙孰善。余曰。芳宸先生。孜孜於劍者。念餘年。已至爐火純靑之候。余非專門。得其形勢與大槪之道而已。安能同日語哉。先生復倩余舞。余以荒疏日久。身步兩法。皆遲滯不靈。謝却之。先生敦促再四。並認略舞數式。觀其意義而已。余遂按八卦之名稱。錯綜變互之形勢。為舞數十節。又詢拳劍之理。余曰。拳劍之理。大别有三。其一。上下相連。手足相顧。內外如一。其二。不卽不離。不丢不頂。勿忘勿助。其三。拳無拳。意無意。無意之中。是真意也。先生曰。內外如一。是誠中也。合乎儒家。不丢不頂。勿忘勿助。是虛中也。合乎道家。無拳無意。是空中也。合乎釋家。斯三者。修身之大法則。亦人生之不可或缺者也。又觀乎舞劍之形勢。行如游龍。屈曲婉轉。變化之意義。與草書用筆之法度、神氣、結搆、轉折、形式。實相同。始信昔人觀公孫大娘舞劍。而曰。得書法之道。為不虛也。是則古人之善草書者。迨皆明劍術之理。蓋不如是。焉能得草書中之實質與其精神乎。

Ezen a ny√°ron r√∂vid ideig maradtam Jiaoshanban (焦山) [Zhenjiang tartom√°ny, Jiangsu]. A fejlegyz√©sek ford√≠t√≥ja, Zhuang Sijian (莊思緘) l√°togatott hozz√°m, mik√∂zben ott voltam, s megvitattuk a kardot mŇĪv√©szet√©t. Azt k√©rdezte tŇĎlem, hogy Li Fangchen (李芳宸) kardja √©s az eny√©m ugyanaz-e. Azt mondtam: "Amit Li gyakorol az Taiji Kard (太極劍), amelyet pedig √©n, az Bagua Kard (八卦劍). B√°r a k√©t st√≠lus k√ľl√∂nb√∂zŇĎ, alkalmaz√°si m√≥djaik √∂tven vagy hatvan sz√°zal√©ka ugyanaz, s ugyanazok a k√ľl√∂nb√∂zŇĎ markolat poz√≠ci√≥k megnevez√©sei is: h√°romnegyedes passz√≠v markolat, h√°romnegyedes akt√≠v markolat, egynegyedes passz√≠v markolat, egynegyedes akt√≠v markolat stb." Ňź azt k√©rdezte: "A kettŇĎt√∂k k√∂z√∂tt kinek k√©pess√©ge a jobb? √ögy feleltem neki: "Li-√©. Ňź szorgalmas kardforgat√≥, aki sok √©ven √°t dolgozott az√©rt, hogy magasfok√ļ k√©szs√©geket √©rjen el. √Čn nem specializ√°l√≥dtam ebben a mŇĪv√©szetben csup√°n a form√°kat √©s √°ltal√°nos elk√©pzel√©seket / tan√≠t√°sokat kaptam. Hogyan lehet az Ňź k√©pess√©g√©t √©s az eny√©met ugyanazon a lapon eml√≠teni? [Egyen√©rt√©kŇĪ azzal, hogy "ugyanabban a l√©legzetben eml√≠tett"]" Azt√°n megk√©rt, hogy mutassam be a kardot. Ahogy az idŇĎ m√ļl√°s√°val rozsd√°sodtam, testem √©s l√°bam mozg√°sa lass√ļ √©s k√≠nos volt, √≠gy udvariasan elutas√≠tottam. M√©g n√©gy alkalommal s√ľrgetett engem, ez√©rt feladtam √©s elv√©geztem n√©h√°ny poz√≠ci√≥t, hogy megmutassam az alap√∂tletet. Ezut√°n √°tmentem a technik√°k nev√©re √©s arra, ahogyan a testtart√°sok bonyolultan v√°ltoznak egym√°st√≥l, bemutatva a teljes t√≠z-szekvenci√°t (ide√©rtve a nempol√°ris testtart√°s √©s a nagy pol√°ris testtart√°s valamint a nyolc trigram technik√°t]. Azt√°n megk√©rdezte a k√©zform√°k/technik√°k √©s a kard elveit is. Azt v√°laszoltam, hogy a k√©ztechnik√°k √©s a kardmŇĪv√©szet alapelvei nagyj√°b√≥l h√°romf√©l√©k:

  • 1. A fent √©s lent egym√°st kieg√©sz√≠tik. A kezek √©s a l√°bak egym√°ssal t√∂rŇĎdnek. BelsŇĎ √©s k√ľlsŇĎ egyben √°ll. (上下相連。手足相顧。內外如一。)
  • 2. Sem el√©rve sem sz√©tv√°lasztva, sem menek√ľlve, sem √∂sszeomolva, sem maga al√° vonva sem pedig t√ļlz√≥ m√≥don befoly√°solva. (不卽不離。不丢不頂。勿忘勿助。)
  • 3. A k√©ztechnika k√©zforma n√©lk√ľli. A sz√°nd√©k sz√°nd√©k-n√©lk√ľli. Sz√°nd√©k n√©lk√ľl lenni a val√≥di sz√°nd√©k. (拳無拳。意無意。無意之中。是真意也。)

Azt mondta nekem: "belsŇĎ √©s k√ľlsŇĎ egy (內外如一), ez a konfuci√°nus "ŇĎszintes√©g". Sem a menek√ľl√©s, sem az √∂sszeoml√°s (不丢不頂), sem a mege al√° vont, sem a t√ļlz√≥ m√≥don befoly√°solt - ez a taosit√°k "nem differenci√°l√≥d√°sa". K√©zforma n√©lk√ľli, sz√°nd√©k n√©lk√ľli (無拳無意) a buddhist√°k "nem-identit√°sa". Ez a h√°rom dolog az alapvetŇĎ szab√°lya √∂nmagad fejleszt√©s√©nek mely n√©lk√ľl√∂zhetetlenek az √©letben. Figyelve a kard testtart√°said az akci√≥ban, a mozg√°sod ak√°r egy √ļsz√≥ s√°rk√°ny, hajl√≠t√°s √©s csavar√°s az √°talakul√°s tiszta sz√°nd√©k√°val. Ez val√≥j√°ban ugyanaz, mint a kalligr√°fia szab√°lyaiban-, szellem√©ben-, szerkezet√©ben-, √°tmenet√©ben √©s m√≥dj√°ban. √ćgy hinni tudunk abban, amit az ŇĎsi emberrŇĎl eml√≠tettek, aki Gongsun H√∂lgy kardt√°nc√°t szeml√©lte, amikor a kalligr√°fia egyik l√©lekkel teli m√≥dszer√©t kapta. A kurz√≠v st√≠lus√°ban szerzett tapasztalata teljesen m√©rt√©kben a kardmŇĪv√©szet elm√©let√©nek meg√©rt√©se volt. Ha ez nem √≠gy lenne, nem tudta volna el√©rni az anyagot √©s a szellemet a kurz√≠v st√≠lus√ļ kalligr√°fi√°j√°ban.

余初聞前輩云。拳術之道。體萬物而不遺。頗疑惑不解。兹聆高李莊三先生之言。始茅塞頓開。一掃胸中疑團。因筆而書之。以告我同志。

Amikor elŇĎsz√∂r hallottam, hogy az egyik tan√≠t√≥m azt mondja: "a harcmŇĪv√©szet √ļtja mindent megtestes√≠t √©s semmit nem hagy el" - nem igaz√°n hittem benne. Amikor ezeket a szavakat hallottam Gao, Li √©s Zhuang -t√≥l, akkor megl√°ttam a f√©nyt [a hossz√ļ fŇĪ hirtelen elszakadt elŇĎttem. - id√©zet a Nyugati Utaz√°s 64. fejezet√©bŇĎl) ], s a k√©telyek labirintusa tiszt√°v√° v√°lt. Ez√©rt √≠rtam le ezeket, hogy t√°j√©koztassam t√°rsaimat.

Javasolt irodalom és források

0. Sun LuTang @ Wikipedia
1. Sun Lutang: BelsŇĎ √©s k√ľlsŇĎ ir√°nyzat√ļ harcmŇĪv√©szetekrŇĎl 《論拳術內家外家之別》
2. K√ľlsŇĎ (外家) √©s belsŇĎ (内家) ir√°nyzatok a k√≠nai harcmŇĪv√©szetben
3. 論拳術內家外家之別
4. 孫祿堂: 《拳術述聞》
5. ...


❀ ❀ ❀

K√∂sz√∂netet mondunk minden bar√°tunknak, mindazon szerzŇĎknek, tan√≠t√≥knak, buddhist√°knak √©s harcmŇĪv√©szeknek, akik hozz√°j√°rultak a harcmŇĪv√©szet-t√∂rt√©neti-, buddhista-, b√∂lcseleti √©s egy√©b tan√≠t√°sokkal, √≠r√°sokkal, tanulm√°nyokkal, jegyzetekkel minden √©rzŇĎ l√©ny tan√≠t√°s√°hoz √©s tanul√°s√°hoz. Buddh√°k √©s Mesterek tan√≠t√°sait megosztani √©rdem, mindezen √©rdemeket felaj√°nljuk az √∂sszes Buddh√°knak. A Xing Long Tang elfogulatlan, p√°rtatlan, szektarianizmust√≥l mentes elv alapj√°n t√∂rekszik a Dharm√°t, a Chan hagyom√°nyvonal tan√≠t√°s√°t, a harcmŇĪv√©szeti st√≠lusok t√∂rt√©neteit megosztani. 武林一家! 阿弥陀佛!

各位朋友, 作者, 老师, 佛教徒和功夫爱好者, 请允许我向你们表示感谢, 感谢你们一直以来用功夫, 历史, 佛教, 哲学和各类教学, 文章, 研究和教义, 对教学和学习的支持。分享佛教和大师的教义非常有价值, 我们以此恭敬诸佛。《醒龙堂》 将依据不偏依, 不分宗派的原则努力分享佛法, 传承佛教思想和传统功夫。

magyar nyelvre ford√≠totta Xiao Feng Cserk√©sz G√°bor Mester @ Xing Long Tang | 2017 v1.5; elsŇĎ / jav√≠tott kiad√°s
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 licenc alkalmaz√°s√°val | 署名-非商业性使用-禁止演绎 4.0 国际
Ha hib√°kat, megjelen√©si vagy egy√©b probl√©m√°kat tal√°lsz, √≠rj nek√ľnk: master [at] rgm [pont] hu

武林一家 |

vissza | ❀ index | ❀ jegyzetek √©s publik√°ci√≥k | ❀ Pu Ji Chan Templom 普济寺 facebook oldala - K√∂vess minket itt is!




0

XING LONG TANG 醒龙堂 中国武术研究会 | Honorary President: ZHANG ERYU Grandmaster | Master: XIAO FENG | Contact us: master [at] rgm.hu
Member of Hungarian Traditional Gong-Fu and Wushu Federation | HQ & Cultural Xchange: CHINESE ART CENTER 匈中文化交流中心.
Your use of this website is subject to, and constitutes acknowledgement and acceptance of, our Terms & Conditions @ 1995-2017
How you may Enhance your Health, Combat Efficiency, Mental Freshness and Spiritual Joy through autentic Gong Fu and Chan Teachings