XING LONG TANG - Bodhidharma: Xishui Jing 《洗髓经》



   



Bodhidharma: Xishui Jing 《洗髓经》 (Velőtisztítás Gyakorlata)

❀ ❀ ❀

Xisui Jing (洗髓经) - 洗髓经序

Írta: HuiKe szerezetes

    易筋洗髓具非东土之文章,总是西方之妙谛,不因祖师授受,予安得而识之?又乌自而译之也哉?!我祖师大发慈悲,自西徂东,餐风宿露,不知几历暑寒,航海登山,又不知几历险阻,如此者岂好劳耶?悲大道之多歧,将愈支而愈离,恐接绪之无人,致慧眼之淹没。遍观诸教之学人,咸逐末而忘本,每在教而泥教,谁顺流而穷源,忽望霞旦,白光灼天,知有载道之器,可堪重大之托,此祖师东来之大义也!初至陕西敦煌,遗留汤钵于寺。次及中州少林,面壁趺跏九年,不是心息参悟,亦非存想坐功,总因因缘未至,姑静坐久留,以待智人参求耳。及祖师示人为第一义谛,闻者多固执宿习,不能领略,再请,予何人斯,幸近至人,耳提面命,顿超无上,正传正觉,得易筋洗髓二帙。洗髓义深,精近无基,初学难解,其效亦难,至是为末后之究竟也。及其成也,能隐能显,串金透石,脱髓圆通,虚灵长活,聚而成形,散则为风,然未可一蹴而至也。易筋义浅,入手有据,初学易解,其效易臻,堪为筑基之初起。

      是必易筋之功竟,方可因之洗髓。予得师传,习易筋已效,将易筋原本一帙,藏之少林壁间,俟有缘者得之。惟洗髓一帙,附之衣钵,远游云水,后功行至,果获奇应,曾不敢轻易告人,又恐久而失传,辜负祖师西来之意。于是不揣鄙陋,译为汉语,止求不悖经文,不敢致饰章句,根据经详译于后,并为序言于前,以俟智者之玩味而有得也。

    HuiKe szerzetes előszava ((释慧可谨序))

Xishui Jing eredeti, teljes jelentése - 洗髓经总义原文

    如是我闻时, 佛告须菩提, 易筋功已竟, 方可事于此。 此名静夜钟, 不碍人间事。 白日任匆匆, 务忙衣与食。 三餐食既竟, 放风水火讫。 抵暮见明星, 燃灯照暗室。 晚习功课毕, 将息临卧具。 大众成鼾睡, 忘却生与死。 明者独惊醒, 黑夜暗修为。 抚体叹今昔, 过去少一日。 无常来迅速, 身同少水鱼。 显然如何救, 福慧何日足? 四恩未能报, 四缘未能离, 四智未现前, 三身未皈一。 默观法界中, 四生三有备。

    六根六尘连, 五蕴并三途。 天人阿修罗, 六道各异趋。 二谛未能融, 方度未能具。 见见非是见, 无明未能息。 道眼未精明, 眉毛未落地。 如何知见离, 得了涅意。

    若能见非见, 见所不能及。 蜗角大千界, 眼纳须弥。 昏昏醉梦间, 光阴两俱失。 流浪于生死, 苦海无边际。 如来大慈悲, 演此为洗髓。 须俟易筋后, 每于夜静时。 两目内含光, 鼻中运息微。 腹中觉空虚, 正宜纳清煦。 朔望及二弦, 二分并二至。

    子午静守功, 卯酉干沐浴。 一切为心造, 炼神竟虚静。 常惺惺不昧, 莫被睡魔拘。 夜夜常如此, 日日须行持。 惟虚能容纳, 饱食非所宜。 谦和保护身, 恶厉宜紧避。 假借可修真, 四大须保固。 柔弱可持身, 暴戾灾害逼。 渡河须用筏, 到岸方弃诸。 造化生成理, 从微而至着。 一言透天机, 渐进细寻思。 久久自圆满, 未可一蹴企。 成功有定限, 三年九载余。 从容在一纪, 决不逾此期。 心空自身化, 随意任所之。

    一切无挂碍, 圆通观自在。 隐显度众生, 弹指超无始。 待报四重恩, 永灭三途苦。 后人得此经, 奉持为宗旨。 择人相授受, 叮咛莫轻视。

A xi (洗) jelentése: mos, tisztít. A sui (髓) jelentése velő, (csontvelő), (agyvelő), veleje, lényege valaminek. A mű címe magyarul "Értekezés a Velő Átmosásáról" közelítéssel fordítható. A Xisui két fő gyakorlatból áll, melyek lehetővé teszik az élet meghosszabbítását, vagy a megvilágosodás elérését. Az egyik gyakorlattal a csontvelőbe vezethetjük a qi-t, amitől megtisztul, egészséges lesz, és képes megfelelően működni. A másikkal egy halhatatlan energiatestet hozhatunk létre, amely a fizikai test halála után képes a tudatot tovább hordozni.

A Xisui Qi Gong (洗髓气功) gyakorlatokat több mint ezer éven át titokban tartották. A köztudatban úgy élt, hogy ezek a gyakorlatok elvesztek, mára azonban részben nyilvánosságra kerültek. A Xisui gyakorlatait bár dokumentálták, mégis nehezen elérhető a gazdagon dokumentált és felhasználható Yijin-, vagy más Qi Gong gyakorlatokhoz képest. A titoktartásra számtalan szerteágazó ok késztethette a mestereket, például, hogy a magyarázatok sokkal nehezebben érthetőek, mint a Yijin esetében, hiszen eredetileg csak kolostorban élő szerzetesek gyakorolták, akik eleve magas szinten művelték a Qi Gong-ot. Emellett a gyakorlatok nehezek és rendkívül időigényesek, és a végső cél is nehezen elérhető. Aki a Yijin-t vagy más Qi Gong-ot gyakorolja, hamar tapasztalhatja az eredményeket, általában egy-három éven belül. A Xisui gyakorlás célját több mint tíz év után lehet csak elérni. Mivel a magas szint eléréséhez békés és nyugodt szellem szükségeltetik, sokan elvonultak a világ zavaró hatásaitól, hogy nyugodtan gyakorolhassanak. Ez mai világunkban már csak kevesek számára járható út. A Xisui Qi Gong gyakorlásához előfeltétel a Yijin gyakorlatainak elvégzése. A Yijin kihagyása esetén a hosszabb élet elérhető, a megvilágosodás azonban nem. A Xisui Qi Gong gyakorlása során a nemi szerveket stimulálják, hogy növeljék a víz-qi (元氣, yuan qi) mennyiségét, és fokozzák annak jing-gé (ld.: 精) történő alakítását. Az ilyen gyakorlatokat a régi kínai társadalomban inkább rejtve gyakorolták és ezt a tanítást csak a legbizalmasabb tanítványok kaphatták meg.

Ahhoz, hogy a megvilágosodást elérjük, át kell látni a hetedik tudaton (末那識, mo na shi), meghaladva a ragaszkodást. A gyakorlatot régen elsősorban férfi szerzetesek gyakorolták, ezért a leírásban elsősorban férfiaknak szánt gyakorlatok szerepelnek, az idők folyamán azonban kidolgoztak módszereket a női gyakorlók részére is. Ezernégyszáz éve, amióta a Xisui -t gyakorolják, a megvilágosodás eléréséhez a következőkben vázolt négy lépést teszik meg a gyakorlók:

A Xisui jing gyakorlása

A hetedik tudaton (末那識, mo na shi) történő átkeléshez nagy jelen-pillanatra történő koncentráció szükséges. Az ezt célzó gyakorlatok jelentősen finomítják a belső energiát, amely folyamatot a gyermek születéséhez és felneveléséhez hasonlítják. Nei Gong folyamat szempontjából ez az esszencia finomítása és qi-vé alakítása (炼精化氣, lianjing huaqi). Száz napig tart, és ez idő alatt kell az alapokat megteremteni.

A yin és yang qi egészséges és harmonikus kölcsönhatására van szükség a szellemi embrió fogantatásához. A yin az anya, a yang az apa energiájának felel meg. Mindkét minőségű qi-ből elegendőnek kell rendelkezésre állnia. Ezt a két minőséget kell egyesíteni a Sárga Udvar (黄庭, huang ting) nevű üregben (üst). Emellett fontos a környezeti energiák, vagyis az égi és földi kincsek befogadása is.

Az első száz nap során gondoskodni kell a megfelelő mennyiségű jing (精) termeléséről és qi-vé alakításáról, hogy azt felvezetve a Sárga Udvarban létre tudjuk hozni az embriót. Ehhez here és pénisz stimuláló, valamint energiafinomító gyakorlatokat, és ún. üreglégzést kell alkalmazni, amely a Sárga Udvart, az alsó Dantian-t (丹田) és a Huiyin-t (會陰) látja el energiával. Ez fokozza a jing termelődését.

Az első negyvenkilenc nap során a test energiavezetékeit egy „falapát” alkalmazásával naponta szisztematikusan végig ütögetve a qi-t az egész testben egyenletesen el kell osztani. Ezzel feltölthetjük a tizenkét vezetéket és a nyolc csatornát míg az energia el nem éri a „négy szélsőséget” a nyelvet, a fogakat, a körmöket és a hajat ill. szőrzetet. Ennek következtében az „öt féle qi” is visszatér eredetéhez, vagyis a szív, a máj, a tüdő, a vese és a lép többé nem szórja szét energiáit.

A száz nap elteltével létrejön a szent embrió, amely egy erős belső fénytapasztalás formájában életjelet ad magáról.

A második lépés a qi fejlesztése és shen-né (神) alakítása (炼氣化神, lianqi huashen). Ez a folyamat tíz hónapig tart és a terhesség időszakának nevezik. Az alapozás száz napja után kialakul az embrió, ezután biztosítani kell az embrió tiszta qi-vel történő táplálását. Ahogy az embrió növekszik, fejlődéséhez egyre több qi-re van szüksége. Ehhez egyre erősebb hatású gyakorlatokat kell alkalmazni, mint például a „lógatás”, amely a herékre akasztott súlyok segítségével fokozza a qi termelését és elősegíti annak felemelését a huangting-be és az agyba. A gát ujjal történő megnyomásával pedig az energiát lehet irányítani attól függően, hogy a tűz-, vagy a vízkörbe akarjuk-e juttatni.

Ezzel párhuzamosan el kell kezdeni a csontvelő táplálását. A gyakorlás során keletkezett fölös mennyiségű qi-t ütögetéssel, csipkedéssel, vagy ún. csontlégzéssel a csontvelőbe és a gerincvelőbe vezetjük. A csontvelőbe vezetett qi táplálja a velőt és feloldja azokat az energiamintázatokat, amelyek a szellemben a karmikus visszahatásokat okozzák.

A velő egyfelől fontos szerepet játszik a test egészségének megőrzésében, mert ha a velő egészséges, ellenállunk a betegségeknek, és sérüléseink gyorsan gyógyulnak; másfelől, a csontvelőt a szellem lakhelyének tartják, így a velő „mosásával” szellemünket is megtisztíthatjuk. Ez azért fontos, mert az embrió shen-jét is a saját megtisztított szellemünk hozzáadásával alakítjuk ki.

A harmadik lépés a shen finomítása és visszavezetése az ürességbe (練神返虛, lianshen fanxu). A tízhónapos terhesség után a gyakorló a saját shen-je segítségével kialakítja az embrió szellemét (神, shen), majd az embriót felvezeti a felső dantian-be, hogy megszülethessen. Ez a három év a szoptatás időszakának kezdete. A felső dantian-nél a shen (gushen, a völgy szelleme) a két agyfélteke által formált völgy bejáratánál (shengu, a szellem völgye) van. Itt az embrió képes qi-vel ellátni az agyat, miáltal megnövekszik az agy aktivitása, és így az érzékelés köre kitágul az érzékszervekkel felfogható világ határain túlra.

Ebben az időszakban a szellemünket táplálni kell, hogy megerősödjön, és képes legyen a "kaput" megnyitni, amelyen keresztül túlléphetünk a fizikai világ korlátjain. Ekkor már szellemünk képes testünk elhagyására. Ez a szellemi gyermek kezdetben még nem képes a testtől messzire eltávolodni, és ezt ebben a fázisban jobb nem erőltetni.

A negyedik lépés az „üresség megsemmisítése” (fensui xukong) Háromévi szoptatás során a gyermek megtanulja a fizikai test elhagyását és gyakorolja a függetlenné válást. Ezt követi a nevelés időszaka, amit úgy neveznek, hogy „kilenc év a fallal szemben „...ez idő alatt szellemünk egyre távolabb és egyre hosszabb időre hagyja el a testet”.

Ahhoz, hogy ezt megtehessük, fizikai testünk funkcióit teljesen le kell lassítani, amíg el nem éri a lehető leg yin-ebb állapotot, ezzel a test megközelíti a fizikai halál állapotát.

A szöveg olvasása során megfigyelhettük, hogy míg a Yijin Qi Gong a testet erőteljesen yang-állapotúvá teszi, a Xisui Qi Gong a végén yin állapotot hoz létre. A cél eléréséhez mind a yin, mind a yang állapotot meg kell tudni valósítani, egyenlő mértékben, mert ha túl yang a test, akkor nem tudjuk elhagyni, ha csak yin állapotra képes, akkor nem tudunk visszatérni.

A kilencedik év végén az „üresség megsemmisítése” valószínűleg arra vonatkozik, hogy a külső és a belső világ kettősségét kell feloldani, és felismerni valódi természetét.

Miután a Xisui gyakorlatokat a laikusok előtt felfedték, a gyakorlás menetében változás történt: ezt az utolsó lépést elhagyták. Ennek oka egyfelől feltehetően abban keresendő, hogy akik laikusoknak tanították a gyakorlatsort, azok ezt a részt többnyire egyszerűen nem értették; másfelől erősen valószínű, hogy akik viszont értették és művelték, azok nem tanították, hiszen a gyakorlás a pozitív világi célok megvalósulását enélkül is kiválóan elősegíti, vagyis növeli a szexuális teljesítőképességet, fokozza az örömérzetet és hosszú, egészséges életet lehet élni általa.

A Xisui Qi Gong feltételezett hatásmechanizmusa

A halhatatlanság testi szinten rendkívül hosszú életet jelent. A legendák szerint a halhatatlanok több száz évet is eltölthettek emberi testben. Az előzőekben láthattuk, hogy alkímiáról szóló legendáknak lehetnek valós alapjai. Elgondolkodtató, hogy vajon mennyiben lehet ez érvényes az ember élettartamának vonatkozásában. Egyáltalán, vajon hogyan működhet a velőmosó qigong, ha megkíséreljük tudományos szemszögből megvizsgálni? Nyilvánvaló, hogy ennek kiderítése a jövőbeli tudományos kutatások talán egyik legösszetettebb és egyben legizgalmasabb feladata lesz, és a jelen tanulmány terjedelmi kereteit és célkitűzéseit, valamint szerzőjének szakmai kompetenciáját messze meghaladná az ezzel összefüggésbe hozható szempontok és hipotézisek kifejtése. Ezért csupán egyetlen témakörben, az őssejtkutatás terén közreadott friss kutatási eredményt szeretnék a továbbiakban érintőlegesen felvázolni, mely véleményem szerint rendkívül figyelemreméltó és talán adhat némi támpontot a fizikai értelemben vett „halhatatlanság” megvalósíthatóságának értelmezéséhez.

Mint ismeretes, a csontvelő többek között a vérképzés szerve. Kisgyermekkorban a csöves és lapos csontok belsejét teljesen kitölti a vörös csontvelő. A felnőtté válás folyamán az ember csontjaiban a vörösvelő állománya lassan pusztulni kezd, és helyét ún. sárgavelő azaz zsírszövet és kötőszövet tölti ki. A felnőtt embernél már csak a laposcsontokban, a gerincben és a végtagok csövescsontjainak felső végeiben marad vörös csontvelő, és ebből adódóan a funkciója is lecsökken.

    „Egy adott szövet sejtjeinek többsége már ún. differenciált, vagyis egy adott tevékenység elvégzésére szakosodott sejt. Ezért – bár a szervezet felépítéséhez és működéséhez szükséges összes genetikai információval rendelkezik – annak csak töredékét használja fel funkciójának betöltéséhez.”

Ezek a sejtek csak meghatározott számú osztódásra képesek, majd idővel elpusztulnak, ami a szervezet elöregedéséhez, és végül halálához vezet. A Xisui Jing azt állítja, hogy vissza lehet fordítani ezt a folyamatot és ezért a test fiatalsága és egészsége megőrizhető. E tekintetben adhatnak – legalábbis részben – magyarázatot az őssejtkutatás legújabb eredményei.

    „Mint ismeretes, az őssejtek olyan sejtek, amelyek életük végéig megőrzik osztódási képességüket, s még bármilyen, vagy legalábbis számos sejttípus kialakulhat belőlük. Szerepüket és típusaikat úgy tanulmányozhatjuk a legegyszerűbben, ha az emberi szervezet fejlődésének fényében vizsgáljuk őket."

Az ember fejlődése a petesejt megtermékenyítésével veszi kezdetét: egy hímivarsejt áttöri a petesejt burkait, s bejuttatja genetikai anyagát. Így alakul ki a zigóta, vagyis a megtermékenyített petesejt. Az egész szervezet ebből az egy sejtből fejlődik ki, ezért ez egy ún. totipotens sejt, vagyis minden sejttípus létrehozására képes. A megtermékenyítés után néhány órán belül a zigóta osztódni kezd, s előbb két, majd ezek osztódásával négy, utána pedig nyolc sejt alakul ki belőle. Ez fontos határvonal a további osztódások előtt, ugyanis eddig még minden sejt megőrzi a totipotens állapotot.

Fontos megjegyezni, hogy az embriócsomó sejtjei önmagukban már nem totipotensek, azaz természetes módon nem képesek teljes emberi szervezet kialakítására. Ennek oka, hogy nem képesek a méhlepény és a méhen belüli fejlődéshez szükséges egyéb szövetek létrehozására. Ezen kívül azonban minden más sejttípus kialakulhat belőlük.

Az embriócsomó sejtjeinek további osztódása és differenciálódása során egy adott fejlődési irányban egyre inkább elkötelezett sejtvonalak alakulnak ki. Ezek az ún. multipotens őssejtek. Lehetőségeik már viszonylag korlátozottak, általában egyetlen szövetféleség különféle sejtjeinek létrehozására képesek. Míg totipotens és pluripotens őssejtek csak embriókban találhatók, addig a multipotens őssejtek a felnőtt szervezet számos szövetében előfordulnak. A legismertebb példa a csontvelői vérképző (haematopoeticus) őssejtek, amelyekből mindenféle vérsejt- típus kifejlődhet. Mint a későbbiekben látjuk, nem csontvelői környezetben más sejteket is adhatnak, ami az utóbbi időszak egyik legérdekesebb felfedezésének számít.

    „Az őssejtek képesek valamilyen módon érzékelni a rendellenesen működő szövet jelzéseit, és spontán fejlődéssel igyekeznek kijavítani a hibát, vagyis a szükséges sejttípussá fejlődnek. Sőt, amennyiben (génterápia során) nem a probléma helyén jutnak a szervezetbe, bizonyos korlátok között képesek a betegség vagy sérülés helyére vándorolni.”

    „Állatkísérletek mellett, emberben is találtak arra utaló bizonyítékokat, hogy a csontvelő vérképző őssejtjeiből egészséges, működő májsejtek fejlődtek. Mindezekből olyan kép bontakozik ki, hogy egy adott sejtvonal irányában már elkötelezett őssejt bizonyos körülmények között a korábban gondoltnál jóval rugalmasabban viselkedhet.”

Elképzelhető tehát, hogy ha a velőmosó qigong segítségével tápláljuk csontvelőnket, akkor az képes fokozni működését. A csontvelőben a multipotens őssejtek termelése fokozódhat, amely egyfelől képes lehet magának a velőállománynak regenerálására, másfelől a megnövekedett vörös csontvelő mennyiség a vérkeringésen át képes lehet az egész szervezet őssejtekkel történő ellátására. Mivel bizonyított tény, hogy az őssejtek intelligens módon képesek megkeresni a sérült, pusztult vagy hibásan működő sejteket, és a genetikai kód alapján specializálódva, átveszik a sérült vagy elpusztult sejtek funkcióját és beépülnek az adott szövetbe, feltehető, hogy ily módon fenntartható lehet a test genetikailag kódolt fizikai állapota, amely kód köztudottan egy kb. 24-26 éves kifejlett ember információit tartalmazza.

Mindezek révén kínálkozik tehát legalábbis egy feltételes magyarázat arra, miképpen valósulhatott meg az, amit egyes halhatatlanokról a fennmaradt legendák állítanak, t.i., hogy meg tudták tartani testük fiatalkori állapotát és nem öregedtek.

Magyarázat(ok)

1. Tűzkör folyamata a dumo egy különleges mellékágán kezdődik, amely az alhasban a gát (huiyin) és az alsó dantian közötti részen található. Itt a szexuális energiát, a jing-et és a beléleg-zett qi-t keringetés során összekeverjük, és hozzáadjuk szellemünk finom energiáját, a shen-t. Az így létrejött tiszta qi-t a shen teszi irányíthatóvá a tudatunk (yi) számára. Miután kellő mennyiségű tiszta qi keletkezett, egy vezetéken hátraáramlik az „élet kapujához” (mingmen) és feltölti az „energia tengerének” (qihai) nevezett területet. Ekkor itt melegedést érezhetünk. Az energia fel-felé folytatja az útját a gerinc mentén, közben sorra megnyitja az energiakapukat és egyre fino-mabbá válik. A kapuk megnyílását melegség-érzet jelzi. A fejtetőre (baihui) érve az energia szétválik, az egyik fele a tobozmirigyet (niwan) táplálja, majd folytatja útját a felső dantian-hez ahol újra egyesül a két ág. Ezen a ponton találkozik a belélegzett qi-vel is, majd a renmo-n lejut-nak az alsó dantian-be, és a folyamat újra kezdődik.
2. Vízkör az alsó dantian-ból indul az oda összpontosított qi segítségével. Ha sikerült, a dantian felmelegedik, majd erőteljesen remegni kezd. Ezt követően az energiát lefelé kell irányí-tani a következő ponthoz, a gáthoz, ott szellemi összpontosítással (shen) összekeverjük a jing-gel, majd a gát felhúzásával a farkcsonthoz irányítjuk. Ez nehéz feladat és teljes összpontosítást igé-nyel. A csatorna megnyílását nyilalló fájdalomérzet jelzi. A farkcsonton keresztül az energiát a gerinccsatornába kell irányítani. Lépésről lépésre kell tovább tolni a forró energiát a farkcsonttól a vesék közötti pontra, majd a lapockák közötti pontra, a tarkó közepére, a fejbe, és a felső ajaknál lévő végződéshez. A nyelvet a szájpadlásához nyomva össze kell kötni a hátsó csatornát az elsővel, és ezzel zárni a kört, megnyitva a vezeték hátralévő szakaszát elöl egész a köldökig. A körben áramló energia állandó hőérzetet és bizsergést okoz, örvénylések érezhetők a kapcsolódási pontoknál és ritmikus lüktetés a gerincben
3.

Javasolt irodalom és források

1. Jiaqing chongxiu yitongzhi 嘉慶重修一統志. The Ricci Institute Library Online Catalog.
2. Yijin Jing
3. Xishui Jing
4. ...
5. ...


❀ ❀ ❀

Köszönetet mondunk minden barátunknak, mindazon szerzőknek, tanítóknak, buddhistáknak és harcművészeknek, akik hozzájárultak a harcművészet-történeti-, buddhista-, bölcseleti és egyéb tanításokkal, írásokkal, tanulmányokkal, jegyzetekkel minden érző lény tanításához és tanulásához. Buddhák és Mesterek tanításait megosztani érdem, mindezen érdemeket felajánljuk az összes Buddháknak. A Xing Long Tang elfogulatlan, pártatlan, szektarianizmustól mentes elv alapján törekszik a Dharmát, a Chan hagyományvonal tanítását, a harcművészeti stílusok történeteit megosztani. 武林一家! 阿弥陀佛!

XiaoFeng Cserkész Gábor Mester @ Xing Long Tang | 2016 v1; első kiadás
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 licenc alkalmazásával | 署名-非商业性使用-禁止演绎 4.0 国际
Ha hibákat, megjelenési vagy egyéb problémákat találsz, írj nekünk: master [at] rgm [pont] hu

武林一家 |

vissza | ❀ index | ❀ harcművészeti jegyzetek és publikációk
autentic Gong Fu and Chan Teachings