XING LONG TANG - ZHAN ZHUANG 《站桩》

Zhan Zhuang 《站桩》

A Zhuang Gong (Zhan Zhuang) megértése a Rou Gong Quan -ban (Chan Gong Rou Quan mentén)

Nagyra becsült Zhang ErYu Nagymester tiszteletére

❀ ❀ ❀

A Tudat lecsendesítése. Meditáció. Könnyűség. Jó Energia. Ez a (Chan) Zhuang Gong (桩功).

Statikus Qi Gong gyakorlatnak tűnik, de lényegesen többről van szó. A Chan Buddhizmusban a tudat lecsendesítésére, a Qi keringetésének támogatására használják ezt a gyakorlatot (桩功, Zhuang Gong), melyet Bodhidharma Yi JinJing gyakorlatából származtatnak a szerzetesek. A harcművészet fejlődése során számos stílus vette át a technikát; napjainkban jellemzően a belső stílusoknál találkozol vele. Az 1950-es 60-as évektől Kína-szerte önálló gyakorlatként elterjedt, amelyben nagy szerepe volt az akkor kórházakban dolgozo Wang Yusheng Mesternek. A Zhuang Gong eredetileg a harcművészeti képességek kialakításának támogatására szolgált. Álló formáinak megtartása eleinte 5-6 percre-, majd haladó szinten akár 60-90 percre növekszik, amely a környéki izomzat munkájával fokozza a vérkeringést és a Qi áramlását. Mentális szempontból azért biztosít jó alapt, mert gyakorlásával befelé fordulsz és elengedsz minden olyan külső gondolatot, amely gátja a szabad (nem rögzült) tudatállapot elérésének. Ahogy a forma (meg)tartása változik, módosul az energia keringése is. Más izmok, más környéki rendszerek, meridiánok lesznek aktívabbak. Kezdetben bár a Zhuang Gong statikusnak tűnő formákat-, állásokat alkalmaz, ezekben a testhelyzetekben minden esetben nagyon finom, ciklikus mozgás képződik. E mozgások külső szemlélőnek vagy kezdő gyakorlók számára nem láthatók-, érzékelhetőek. Befelé hatnak, mellőzve a test határozottabb megmozdítását. Kezdők gyakran unalmasnak és nehéznek találják a Zhuang Gong gyakorlatot, de nem megkerülhető. Ahhoz, hogy megértsd, miért fontos Neked is a gyakorlása, ismerd meg, hogyan működik a tested:

Testtartás, mozgás és egyensúly

Átlagemberek úgy gondolják, a mozgás és a testtartás külön dolgok. A test izmai máshogy működnek mozgás közben és máshogy a test álló (tartó) helyzetében. Ez azt jelenti, hogy mozgás közben az izmok gyors összehúzódásokat végeznek, míg statikus, álló helyzetben ehhez alkalmazkodva, nagy erőkifejtést produkálnak: a gravitáció ellen dolgoznak, "tartanak". De nem csak az izmaidnak vannak egymástól jól elkülöníthető, eltérő funkciói. Egyes izomcsoportokon belül is eltérő izomrostok működnek egymással összhangban: stabilizálás (tónusos munkavégzés) áll szemben a mobilizálással (fázisos munkavégzés). Lovaglóállásban a combizmok egyik része tónusos munkát végez, hiszen erősen, statikusan tart, míg más részei a fázisos munkát végzik, azaz a súlypont egyik lábról a másikra történő finom áthelyezésért felelnek. Ezért "érzed" a lovaglóállás nehézségét, miközben és "csinálod" a lovaglóállásban történő finom elmozdulásokat. Tehát, a fázisos-, vagy mozgató izmok a testfelszín közelében helyezkednek el (amit látsz). Befelé haladva megtalálod a mélyizmokat is, melyek közül - harcművészet szempontjából mindenképp - a legizgalmasabbak a gerinc stabilizáló izomcsoportjai. Fő funkciójuk a törzs stabilan tartása. Ha a tónusos izmok nem működik megfelelően, a mozgató (fázisos) izmok sem fogják kihozni magukból a maximumot. Az idegrendszer elsődlegesen a test stabilizálását ellenőrzi, így ha a stabilizáló tónusos izomzat segítségre szorul, akkor bizony a mozgató izmok állnak be ehhez. Belátható, hogy ekkor a mozgató izmok nem fogják "képességeiknek" megfelelően végezni saját dolgukat.

A test megtartása szempontjából az izmaid működése kettős funkciót lát el. A test formáját, tömegét tartva a gravitáció ellen dolgoznak, tartanak. A változó körülményekhez alkalmazkodva, tudatosság nélkül (idegrendszeri irányítással) folyamatosan cselekszik: bemozdul az ismételt egyensúlyi helyzet megteremtése miatt. Te NEM tudod közvetlenül és tudatosan irányítani az izmok testtartó funkcióját, erre csak közvetve vagy képes. Hogy ezt jobban megértsd, egy példa: amikor biciklizel, egyensúlyozol, így nem esel el. Mivel a bicikli halad, folyamatosan változó állapothoz a testtartó izmok munkája találja meg a folytonos egyensúlyi helyzetet. Az a SZÁNDÉKOD, hogy ne ess el, ezért az egyensúlyra figyelsz, nem pedig közvetlenül az izmaidra. Azaz, nem tudatosan irányítasz, csak közvetve. A tudatos kontroll túl lassú lenne. Mire cselekdnél, már a porban az eldőlt bicikli mellett ülnél. Most gondolj vissza arra, hogy hogyan tanultál meg biciklizni. A fázisos azaz a mozgató izmok munkájával, a (tudati) koncentráció segítségével alakítottad a (tónusos) tartó izmokat az egyensúly megtalálására-, folyamatos fenntartására. A testtartó izmok azonban nem csak a test statikus tartását végzik, hanem mozgás közben a folyaymatos egyensúlyi helyzet fenntartásáért is felelnek. Ha úgy véled, hogy két mozgás közt az átmenetet a testtartás jelenti, akkor valyon mi a szerepe ennek a harcművészetben, a Rou Gong Quan-ban?

"Akarás-nélküliség" és természetesség

Gyakorlás közben az ellenfeled el akar tolni. Te nem kívánsz változtatni az helyzeteden (így az egyensúlyon), akkor a tested erőből (LI) szilárd és kemény lesz. Közvetlenül áll ellen az ellenfeled támadásának. Mi történik az izmokkal? A fázisos azaz a mozgásos izmaid használod: tested megfeszül, kemény lesz, erő az erő ellen próbálod a támadást felfogni. De egészen más a helyzet, ha a vállad nyomja lefelé. Ekkor nem állsz ellen, hanem kevesebb erőt és energiát használva könnyedén elnyeled (lefelé vezeted) a támadást. A kontaktus pillanatában kiegyensúlyozod magad, melyet a testtartó izmok nagyon könnyen tesznek meg, követve a hirtelen irányváltást. Akarás nélkül, természetesen.

Ahogy a Tudat mozdul, úgy mozdul a Qi

Van párhuzam a Qi mozgása és a testtartó izmok működése közt. Ha használod a szándékot (YI), azzal ösztönzöd, segíted ezen izmok működését. A karjaid így képesek bármiféle érzett erőhatás nélkül megemelkedni. Amennyiben a küzdelemben (elvezetésekben) a testtartó izmokat használod, akkor a mozgás kevésbé igényel erőfeszítést, a test automatikusan reagál a támadással szembeni kiegyensúlyozásra. A testtartó izmok használata számos visszajelzéssel működik (hő, fájdalom, ármalás érzése), melyek mind a Qi mozgásának következményei. .

Qi a dantian -ben

Az emberi test működése kapcsán tény, hogy mielőtt bármilyen mozgást végzel, a test a mozgás megkezdése előtt egy igen rövid "hatásszünetbe" kerül. Ekkor történik meg mozgás közbeni stabilizációra való felkészülés a gerinc ágyéki része és a mély hasi testtartó izmok területén. Átlagemberként ezt nem érzed, nem vagy ennek tudatávban. Harcművészként azonban jól felismerhető ez az igen rövid átmeneti állapot. A testtartó izmok munkája közvetlenül befolyásolja a Qi mozgásának jellegét. Minden mozgás vagy mozdulat előtt a test felkészül a stabilizációra a csípő tájékon. A belső energia szempontjából minden mozgás vagy mozdulat aktiválja a Qi-t a dantian-ben. A tested addíg nem fog mozdulni amíg nem megfelelően stabilizált. Ez pedig rendkívül fontos a kirobbanó erő a Fa Jin létrehozása szempontjából. E "késés" miatt a gernic ágyéki része lassabb lesz. Ha gyorsítani szeretnéd, az akaratból nem fog menni, mert így csak gátlod a folyamat végbemenetelét. Ha egylábon állsz és figyeled magad, hogy egyenesen állj, észre veszed, hogy az egyensúly és a korrekció a bokádtól egészen a fejed búbjáig történik: a testtartási izmok koordinálják az egész testet. Itt kell megértened a KUA használatát és fontosságát.

Diszfunkciók

A fentiekből látszik, hogy a testtartó (tónusos) izmok tudatos képzése kulcsfontosságú. Ha túl sokáig vagy egy helyzetben/helyzetben, a testtartó izmok "beállnak" és "elfelejtik" az eredeti kiegyensúlyozó szerepüket. Ekkor a mozgató izmok veszik át a szerepüket, a beállt mély izmok inaktívak lesznek, s nem engednek ki. Ez a helyzet nagymértékben gyengíti ezen izmokat. A fázisos izmok munkája, szerepe az átvett funkció miatt növekedni fog, közvetlen hatással az erődre. Stabil alapra van szükség a testen belül is. Ha a testtartó izmok nem megfelelően működnek, akkor a fázisos izmok nem a funkciójuknak megfelelően működnek, mert nem a mozgásra fordítják az energiát. A potenciális erő nagy részét nem a mozgásra fordítod. Természetesen ez az állapot vagy helyzet befolyásolja a gyorsaságot is. Ha a testtartó izmok nem termelnek elegendő energiát, úgy a testtartásra a fázisos izmok munkájára is szükség lesz, amely közvetlenül hat ki az elmozdulás, így ütés/védés végrehajtásának sebességére is. A mozgásszervi panaszok 95%-a a helytelen mozgásból / tartásból így a belső-, folyamatos egyensúlyi kompenzációból fakad. A Zhuang Gong erre nyújt jól használható módszert, amely az állással foglalkozik.

Számodra ezért kulcsfontosságú a Zhuang Gong gyakorlása.

Zhuang Gong alapgyakorlatok

A Chanbuddhista stílusoknál - így a Rou Gong Quan-ban is - alapvetően két célja van a gyakorlásnak. Az első maga a mozdulatlanság, az állás. Ekkor a belső folyamatidra, az akaratlanul bekövetkező finom (izom)mozgásra-, a súlypontra figyelsz. A második a két állás közt történő finom és könnyed-, lassú mozgás, melyet a végrehajtás szempontjából több összetevőre bontunk. Minél lassabb (és könnyedebb), egyenletesebb, annál mélyebb a gyakorlat és annál jobb. Ne feledd, mindig lehet még lassabban csinálni. Ezért a Zhuang Gong nem egy gyakorlatsor, hanem a harcművészet gyakorlásának mély Chan szemlélete; alapgyakorlat, amely lehetővé teszi, hogy a SZÁNDÉKBÓL a lehető legrövidebb idő alatt tiszta CSELEKVÉS legyen.

    "...a csendben mozgás van, a mozgásban pedig csend.
    a kis mozgás jobb, mint a nagy,
    a nem-mozgás jobb, mint a kicsi,
    a csend minden mozgás anyja.
    A mozgásban olyanná kell lenned, mint a Sárkány vagy a Tigris,
    A nem-mozgásban Buddha leszel..."


A (Chan) Zhuang Gong megértése a technikák és kombinációk belső folyamatának megértése. A harcművészet gyakorlása külsőleg a mozgás, az izmok tudatos használata. Az izmok mozgását azonban tudatod koordinálja: (néha) ezért tudatos, de a gyakorlatban több alkalommal a "nem-akarás" következtében működik megfelelően. Itt elérkeztünk az érzelmekhez, amely közvetlenül befolyásolja az életed és a tested működését, mozgásod. A szorongás vagy aggodalom befolyásolja a fejlődésed. Az első feladat tehát, hogy hozz létre és tarts fenn egy nyugodt, egészséges mentális állapotot. Ez nagymértékben javítja a harcművészeti gyakorlásod minőségét, így az energiakeringésed vitálisabb-, építő jellegűvé válik. Muszáj nem aggódnod: a Chan buddhista gyakorlatok az "elengedést" szorgalmazzák. A következő fontos lépés, hogy pihentesd a tested. A Chan gyakorlat szerint érezni kell a szervezeted a vizuális képzelgések helyett, ekkor a tudat nem "aktív": nem hoz létre képzeteket. Befelé fordul, így kialakul a képességed érzékelni a tested minden tudati képalkotástól függetlenül.

S most, egy kis tudomány, újra: a tested helyzetét és mozgását látási ellenőrzés nélkül is érzékelheted. Ezen érzékelés receptor apparátusa részben az izmokban és inakban helyezkedik el, részben pedig a belső fül vesztibuláris készülékében találhatók. A kinesztetikus (testmozgással kapcsolatos) információk nem minden eleme kelt érzékletet az agyban, vagyis a jelenségek egy része tudattalanul zajlik le. A motoros tanulás során a hatékonyabb előrehaladást ezeknek a tudattalanul lezajló folyamatoknak a tudatosítása biztosítja.

Alaphelyzet - (Ping Bu) Wu Yi Zhuang 《无極桩》

A lábfej vállszélességben és párhuzamosak egymással. Súlypont lesüllyed, a térdek terheletlenek, kissé kifelé állnak. A hát alsó része a Weilu, Mingmen pontok szakasza pihent. Érezd, hogy tested lágy és kiegyensúlyozott. A fej terheletlen és élénk, mintha felülről egy láthatatlan húr tartaná. A nyakad a Fengfu és a Dachui pontok szakasza ekkor nyugodt és minden feszültségtől mentes. A gerinc és különösen a farkcsont (ld: Weilu) lóg. Szemed lehet nyitott vagy zárt, száj majdnem nyitott (de nem egészen). A légzés csendes, lehetőleg az orron keresztül történik. Az elcsendesedés követően kezd figyelni a tested, hogyan tartja az egyensúlyt. Fokozatosan érzékeled a folyamatos, nagyon pici mozgásokat. Valószínű, hogy úgy érzed, a test automatikusan korrigál és tartja fenn az egyensúlyi helyzetet: a test kissé imbolyog, mintha lassú hullámok hatása alatt lenne. NE irányítsd ezeket a (belső) mozgásokat. NE próbáld mozdulatlanul tartani a tested, hiszen ekkor az akarás mentén keménnyé válik. Ez hiba, mert a testnek lágynak és nyugodtnak kell lennie, amennyire csak lehetséges. A hangsúly a mozgató (fázisos) izmok pihentetésén van. Lassú, nagyon finom mozgások érezhetőek, melyeket alkalmazni és ellenőrizni kell először passzív módon. Csak figyelj. Majd később aktívan használod a kinesztetikus érzékelést.

Átölelő helyzet, (Faállás) - (Ping Bu) Cheng Bao Zhuang 《撑抱桩》

Alaphelyzetben - mikor érzed, hogy belül nyugodt vagy - emeld a karjaidat lassan magad elé, a mellkas magasságában minthat egy nagy fa tüörzsét ölelnéd át. A tenyerek kissé felfelé fordítottak, az ujjak egymás felé mutatnak. Tartsd őket nyitottan. A karok puhák és íveltek, a könyök lóg de enyhén kifelé tartott. Mintha a könyök tartaná a karokat, a vállakat. Amikor eléred a nyugodt belsőt, akkor a könyökeid alatt vizen úszó léggömbök jelennek meg és arra helyezed őket A feladatod az, hogy e ballonokon tartsd a könyökeidet. Játsz. Ha könyök felfelé mozdul (belül!), akkor a ballonok elúsznak. A lefelé mozdul (belül!) akkor a ballonokat belenyomod a vízbe, majd kiugrik és elúszik. Karjaid egy nagy héliummal telt léggömböt ölelnek át, amely nagyon törékeny. Ha megnyomod egy kicsit, akkor kipukkan, ha lazán tartod, akkor elszáll. A cél az, hogy fedezd fel a tested érzését, valamint a belső nagyon finom (kívülről nem látható) mozgások is érzékelhetőek legyenek számodra amelyek a test egységét fedik majd fel. Ekkor megkezdheted a lassú és igen finom imbolygást is előre, hátra. A testet kiegyensúlyozott helyzetbe kell tartanod a mozgás passzív mozgás; olyan, mint egy lassan áramló folyó, ami iránya folyamatosan változik. Ennek megfelelően érzékelhetővé válik a belső áramlás is. Mihelyst ez megtörténik, már nem kell gondolnod semmire, nem kellenek a "képek".

Fenntartó helyzet - (Ping Bu) Tui Tuo Zhuang 《推托桩》

Az átölelő helyzet (vagy testtartás) lassan a kéz kifordul, a tenyerek az ég felé néznek. Ekkor a karok is kissé megemelkednek. Olyan, mikor a karok egy nyugvó deszkán pihenve úsznak a vízen.

Zhuang Gong alkalmazások

Minden stílus kialakította a saját harci testtartásait, amelyek illeszkednek azadott stílusra jellemző alap testtartásokhoz. Alapvető célja a fentieken túl a Belső Erő kimunkálása. Leginkább a lábat erősíti, azonban a teljes test-egységre fókuszálva a lényeg az erő megérzése-, érzékelése. Az 1980-as években, Zhan Zhuang egyre népszerűbbé vált, egyes iskolák is átvették e gyakorlatokat, harci állásokat pedig maguk formáira alakították.

A Föld állás

A Föld állás az a gyakorlat, ahol a lesüllyesztés használatával, a Föld (elem) Yin erejét megismerheted és gyűjtheted. Ez táplálja a Vért, erősíti a lábakat és határozottá teszi az elmét. Két váll szélességű középmagas lovagló állásban a lábfejek kissé kifelé néznek. A kezek a dantian előtt, mintha egy nagy gömböt ölelnél, mely közepe a hasban van. Az ujjak négy ujjnyi távolságra egymástól. A gerinc és fej egyenes, a tekintet előre néz. A nyelv a szájpadláson nyugszik. Első lépésben a Föld vonzerejét engedd magadon szétterjedni érezve, hogy az egyre jobban húz lefelé. Minél jobban sikerül a belesüllyedni, annál több erő fog feláramlani a lábakban. A test súlyának és Yin energiának a fej tetejétől, a test oldalán át a láb külső felén kell leáramolnia a talpszél felé, míg a föld energia a "Bugyborékoló Nyíláson" (Yongquan) át a láb belső felén a lágyékig fut fel. Innen a lágyékból pedig szétáramlik a test minden részébe, és azokat erőssé és magabiztossá teszi. A gyakorlással töltött idő során, egyre jobban érezhetővé válik, hogy a test olyan lesz akár egy hegy: megingathatatlan. A gyakorlat során hasi légzést kell végezni.

A Fa állás

A Fa-állás az a gyakorlat, mellyel az Ég Yang -ját megismerheted és gyűjtheted. A szellemet inspirálja, csökkentve az élet "problémáit" (aggodalom), fejlesztve a testtartásod. A gyakorlat ugyanabban az állásban végezendő mint a Föld állás, csak a karok most mellmagasságban vannak, de ugyanúgy gömböt ölelnek át, mely gyakoroljon nyomást a csecsemőmirigyre. A könyökök kissé felemelkedik, a fej egyenes, az ujjak négy ujjnyi távolságra egymástól. A fenti állásban a Qi -t a Tűz Körön kell keringetni. Belégzés során a Dumo csatornán - mely a gátnál indul a háton fut végig és az orr alatt van vége - kell felemelni. A kilégzés során pedig a nyelv hegyétől a mellkas középső vonalán át, a gátig kell lesüllyeszteni. Eleinte egy légzési ciklus alatt egy kört kering a Qi, később egyre többet és többet. A háton felemelkedve annak egy része a lapockák magasságában két részre oszlik, a vállakon feljutva a karok belsején a ujj végéig áramlik. Itt kilép és a másik kar külső oldalán fut vissza a lapockák közti helyre. Ezeken a pályákon Yang típusú energia áramlik, így ezek fényesek, könnyűek. Váljék érezhetővé, hogy idővel egyre puhábbá vállnak a csontok, ami az egész felsőtest lágyságát és könnyűségét fogja előidézni. A gyakorlatot naplementekor, arccal dél felé érdemes gyakorolni, pontosan ugyanazon a helyen. A Föld állást és a Fa állást együtt kell gyakorolni, hogy az egyensúly meg legyen tartva. Egy gyakorlás ideje legalább öt perc legyen.

Javasolt irodalom


Xiao Feng Cserkész Gábor Mester @ Xing Long Tang
Rou Gong Quan tanítások és gyakorlati alkalmazások I 2016 v2, második kiadás.
Ha hibákat, megjelenési vagy egyéb problémákat találsz, írj nekünk:
master KUKAC rgm PONT hu I web: www.kinainfo.hu és www.rgm.hu

vissza | ❀ index | ❀ harcművészeti jegyzetek és publikációk



0

XING LONG TANG 醒龙堂 中国武术研究会 | Honorary President: ZHANG ERYU Grandmaster | Master: XIAO FENG | Contact us: master [at] rgm.hu
Member of Hungarian Traditional Gong-Fu and Wushu Federation | HQ & Cultural Xchange: CHINESE ART CENTER 匈中文化交流中心.
Your use of this website is subject to, and constitutes acknowledgement and acceptance of, our Terms & Conditions @ 1995-2017
How you may Enhance your Health, Combat Efficiency, Mental Freshness and Spiritual Joy through autentic Gong Fu and Chan Teachings