XING LONG TANG - A csípő alkalmazása az autentikus harcművészetben

A CSÍPŐ ALKALMAZÁSA

A csípő alkalmazásának megértése a Rou Gong Quan -ban

Nagyra becsült Zhang ErYu Nagymester tiszteletére

❀ ❀ ❀

Az autentiksu harcművészet, de leginkább a belső és átmeneti stílusok elsajátításának legfőbb akadálya akkor jelenik meg, amikor tudatosan kezded használni a csípőd és a derekad mozgását. Testnevelés óráink egyáltalán nem készítettek fel ezeknek a területeknek a tudatos használatára, hiszen nálunk (nyugaton) a sport-, illetve a tetstnevelés a versenyen (így a győzelmen) alapul. Emiatt a valódi testtudatosság háttérbe szorul. A csípő és derék erendendően hátrányos helyzetű, mivel szöveti tömege fordított arányban áll az idegi érzékenységgel (példaként: szemeid vagy a szád sokkal érzékenyebbek az arányaiban sokkal nagyobb combizmaidnál). Az emberi test csípő-, és deréktájéka kevés veleszületett tudatossággal illetve érzékenységgel rendelkezik. A tudatlanság és e testterületek megtapasztalásával kapcsolatos félelmek okai, hogy ezt a területet nem érezzük, érzékeljük közvetlenül.

A harcművészet autentikus világának első-, és másod-generációs klasszikus írásaiban a lábakról és a derékról olvashatsz, mikor a csípőre, v. derékra utalnak - sohasem tárgyalják közvetlenül a csípőt. Ez részben a hagyományos konzervativizmusnak köszönhető, valamint annak, hogy a kidolgozott harcművészeti sajátosságok és képességek már a régi időkben sem voltak tanulhatók könyvekből, amely ma is igaz. A régi iratok rendkívül méltóságteljes hangnemet használnak, sok esetben költőien didaktikus nyelven írják le az elveket, valódi konkrétumok nélkül. Hiszen ezek a Mesterekre maradnak, nekik kell belátásuk szerint első tanítványaikra hagyni a valódi tanításokat. Ha a régi iratokat tanulmányozod, akkor bennük csak a lábfejről, a lábakról és a derékról találunk leírásokat. A későbbi post-klasszikus írásokban (a Qing kor vége felé) már találkozhatsz konkrét instrukciókkal a ❀ kua 《胯》, a fenék és az ágyékkal kapcsolatban. A csípő és a derék teljesen külön álló részei az emberi testnek. Bár ez magától értetődőnek tűnik, mégis úgy látjuk, sok esetben a Nei Gong 《内功》 / Rou Gong 《柔功》 képzésből teljesen kimarad vagy hiányzik e területeknek tiszta megkülönböztetése: így a csípő és derék valódi, dinamikus kapcsolatából származó mobilitással, erővel (ide értve a haladó szintű "bao fa li" 《爆發力》 és a mester szintű ❀ "Jin" 《發勁》 alkalmazásokat) és egészséggel kapcsolatos előnyök nem aknázhatók ki.

A helyes gyakorlás kulcsa a megértés, ezért ennek kiemelt figyelmet szentelünk. Tapasztalataink és a régi iratok tanításainak-, valamint a ❀ Xing Long Tang-ban elhangzott iránymutatások megosztásával szeretnénk segítséget nyújtani más stílusok gyakorlói számára is, hiszen az elvek és szemlélet közös gyökerűek, a kínai harcművészetben egyetemes jelleggel bírnak.

A csípőd viselkedése és funkciója

Harcművészeti szempontból nem szükséges, hogy ezt anatómiai mélységben megértsd, itt tapasztalati tudásra van szükség. Ha ez is érdekel, bármely anatómiai könyv részletesen taglalja ezt a testrészt, s bár minden bizonnyal hasznos, sokkal fontosabb a csípő mozgásának természetes kialakításása-, a derék szerkezetének helyes érzékelése a gyakorlásod közben. Tudatosságot nyújt, hogy minden mozdulat tisztán, érzések alapján történjen. A csípőt el lehet különíteni a deréktól a struktúrája illetve helye alapján, viszont a csípőd és a derekad rendeltetése és funkciója nagyon különböző. Ezt fontos megértened.

A csípőd

... egy izületed, ami összekapcsolja a combcsont felső részét a kismedence régióval-, a csípőizületi árokkal (acetabulum). Ellentétben a térdeddel vagy bokáddal, a csípő egy gömbizület mely a többirányú-, a legösszetettebb mozgást teszi lehetővé számodra. Ilyen a lábad testedhez viszonyított relatív mozgása a rúgásoknál, vagy ha az egyik lábad felemeled, míg a másik a földön marad, illetve mikor a helyes súlypont-áthelyezés gyakorlatait végzed... A kínai nyelvben a csípőre leggyakrabban használt kifejezés a "tun bu" (臀部, szó szerint: a fenék tájék), de más nyelvekben is inkább a csípő külső felszínére utal, mintsem a belső szerkezetére. A kinai harcművészetben a ❀ „kua” 《胯》 kifejezést használjuk e terület a megnevezésére - ezt hallod edzéseken is. A kifejezés jelentése utalás valamire, ami passzívan összecsuklik, keresztben van, felfüggesztve vagy terpeszben áll. Az egyszerűség kedvéért a kua-t közvelenül csípőnek fordítjuk, harcművészeti szempontból inkább a csípőhajlatot (lágyék hajlat) kell értened alatta, ami kersztben húzódik fel, a gát középpontjától (ld.: 會陰, huiyin) kifele, a csípőcsont tetejének és medence külső alapjának találkozásáig (ugyanazon az útvonalon fut végig mint a lágyék szalag).

Mindkét lábadnál egy-egy kua van, ugynarról a helyről - huiyin - ered. Ha felismered és megérted ezt, sokkal könnyebb tudatosítani a csípőhajlat természetes mozgását ahogy az nyit és zár. Gyakorlásod közben - általában - túlságosan a kua felső részére figyelsz, ami emeli a csípő energiáját. Egy sokkal erőteljesebb súlypontsüllyesztést érhetsz el egyszerűen azáltal, ha lesülyeszted a kua-t. A régi iratokban mikor a csípőtájékot taglalják, szinte mindenhol a „kua” (胯) vagy a „kua gen” (胯根, csípő hajlat; szó szerint: csípő gyökér vagy alap) kifejezésekkel találkozhatsz. Gyakori kifejezések közé tartozik a "a derék és a kua lazítása", "a qi sülyesztése és a kua rendezése."

Ahogyan a csípőd mozdul, fontos!

A régi iratok jellemzően a lábakat említik a csípő helyett. Ez azért van, mert a csípőd minden esetben a lábak által kezdeményezett „természetes következmény”-ként mozdul (hacsak tudatosan nem avatkozol bele és kényszeríted ki a csípőd közvetlen mozgását - amit mindenképp el kel kerülnöd!). A csípő szerkezetéből adódóan nem tud magától befele-, vagy saját magát mozdítani, ezért nem mozdulsz soha csípőből! Talán jó példa erre a fa, amelyet a szél mozgat ... a csípőd is valaminek az "okozataként" mozog, mozdul. Ezt meg kell értened és tudni kell alkalmaznod,máskülönben évtizedekig a stabilitás - mozgékonyság- tapadási képesség (azaz: mély súlypontsúllyesztés, erős Yin) kialakításával nem fog megbírkózni, kungfu-d helytelen lesz. A csípőd csak akkor működik helyesen, ha „engedi, hagyja” a mozgást. Alkalmazkodón, az erőfeszítést engedve átengedi magán a mozgást és így az energiát bármely irányba: fel-, le-, előre-, hátra vagy oldalra. Az indítás, nyomás származhat az ellentétes láb erejéből vagy az ellenfeled támadásából, a csípődnek lazának, befogadónak, érzékenynek, passzívnak és tisztának kell maradnia. Kezdő gyakorlók még tudatosan, direkt módon mozdítják a csípőt, mert így tanulják meg a harcművészet alapmozgásait. Azonban mihamarabb át kell térni a kua-k tudatos használatára: ez azt jelenti, hogy a helyes gyakorlásban az erő hatására nem szabad direkt mozgatnod a csípőd. Ahogy a kerék tengelye lehetővé teszi annak elfordulását, úgy a csípő is mozog anélkül, hogy Te magad határozottan fordítanál rajta: egyik oldala befele fordul a másik oldalának passzív fordulata okán. Ezt a "kua zárása".

Befeszülés, merevedés

A csípőd és derekad területe érzékeny és hajlamos a tudatalatti által kiváltott befeszülésre, merevségre, míg az egyensúly fenntartására törekszel. Ez igaz akkor is, ha a test különböző állásokon keresztül mozdul. A feszültség leggyakrabban a combod felső részén, a feneked-, lágyék, horpasz, alhas illetve a hát alsó szakaszain jelenik meg. A tested ezen területei igen érzékenyek egymásra. Elegendő az egyik terület befeszülése, a többi követi és így beáll az egész. Ez pedig - még ha nagyon finom is - akadályozza a csípőd tiszta, szabad forgását s izületei korlátozottak lesznek a köttött állapot miatt. Mozgásod merevvé válik. Ez a feszülés és annak felhalmozott lokális energiája nem mobilis. Felfele hat, így a felsőtestben feszültséget okoz. Nem csak a kéztechnikák lesznek ezért feszültek, de a légzésed is sekélyessé válik. Drasztikusan csökken a mozgás szabadsága, mert az energia átadása (az irányítás) szinte lehetetlen ebben az állapotban. Kiemelten foglalkoznod kell a csípővel-, derékkal kapcsolatos izmok, visszajelzéseik folyamatos, türelmes és tudatos megfigyelése. Ehhez pedig időre van szükség. Ne siettesd.

Miért feszülsz be?

Az egyik ok az egyensúly megtartása. Ahhoz hogy az ideális egyensúlyt megtartsd, fontos, hogy a tested súlypontja annak alátámasztásának középpontjában legyen (emlékez a gyakorláson elhangzott bai hui - hui yin húrra). Ahogy a gyakorlásod közben a súlypontod elmozdul, az izmaid megfeszülnek, amivel a stabilitást növelnek vagy visszaállítanak. Meg kell tanulnod terhelés alatt is nyugodtnak maradni és bízni abban, hogy tested természetes szerkezete által nyújtott stabilitás részben ösztönösen és kevésbvé megfeszülten helyreáll. Nyilván ezt is gyakorolnod kell, amire a ❀ Zhan Zhuang 《站桩》 gyakorlatok alkalmasak.

A másik ok a "félelem". Védekező reflex, ami azonnal megjelenik amikor tartasz vagy félsz attól, hogy megsérülsz. Félsz az egyensúlyvesztéstől, a figyelem elvesztésétől, attól, hogy megütnek, ellöknek, vagy attól, hogy veszítesz az ellenféllel szemben. Az érzelmek közvetlenül hatnak a belső testi folyamatokra, sokkal nagyobb hatásúak, mint a külső dolgok, amelyek fizikailag érnek. Ezért lesz fontos a tudatosság kialakítása, a meditáció, a Nei Gong gyakorlatok (tudod, hogy "gong" nélkül nincsen "quan"). Szükség van az elengedés megtanulására és fenntartására, amelynek közvetlen következménye az ösztöneid összeszorítással és feszültséggel történő reagálásának elengedése.

A harmadik ok a "szokás és kondícionálás". A szokások a múltból jönnek, ahol azok kialakultak, "szokássá váltak". A Chan szemlélet elengedi a múltat, így ha képes vagy elengedni a szokásaidat és megélni a jelent, tudatod nem lesz feszült (nem ragaszkodik), mozgásod szabadabb lesz. A harcművészet gyakorlásában egy-egy technikára vonatkoztatva ez azt jelenti, ha önkéntelenül befeszíted a csípőd egyik oldalát egy régi sérülés utóhatása miatt, akkor a tudatod védi ezt. Vagy, folyamatosan összeszorítva tartod farpofáid a megterhelő munka vagy az elvárások miatt. Az Okok-, így a test feszültsége a tudatban keresendő. A megoldás minden esetben ugyanaz: lazítás. Mentálisan a Chan meditáció, fizikai gyakorlásban a helyes és nyugodt légzésszabályozás és az ezzel összhangban végzett mozgás által. A kínai nyelvben a „song” szó lazítást jelent (ld.: ❀ Tanítás az ellazultságról (Song - 松), valaminek meglazulása, az esése, ernyedése. Amikor a csattal összefogott hosszú hajat kiengeded (Barbi :-)). Azért hogy túljuss az ösztönös befeszülés hajlamán, el kell indulnod egy belső utazáson. Figyelve, felfedezve, tudatosítva mit és hol feszítesz meg a testedben. A Rou Gong rendszerben ez azt jelenti hogy a mozgást használod arra, hogy a csípő és derék tájékon a tested középpontjában megtapasztald, megértsd és tudatosítsd annak természetét, működését, kapcsolódásait és hajlamait. Talán most nem is hiszed, mennyit tanulhatsz saját magadról.

Amit a helyes csípőmozgás okoz

Ideális esetben a jól pozícionált csípő a felsőtest súlyát átadja közvetlenül a comboknak. Ez teremti meg a feltételeket a lábad és törzsed megfelelő elrendezéséhez, struktúrához. Megfelelő és természetes csípőhelyzet nélkül a tested szétosztja súlyát más izmok és izomcsoportok közt ahelyett, hogy átadná azt a comboknak. Felesleges oldalirányú feszülést okozva a tested más területeinek. Ennek következménye az, hogy a Qi környéki felgyülemlése történik, azaz a Qi mozgása nem lesz szabad: nem fog megjelenni a technikák végpontjain. Okozatként egy bizonyos típusú finom-, mégis folyamatos fizikai feszültséget hoz létre, amely egy ellenálló merevség alakulásához vezet. Ez közvetlenül akadályozza a szabad és szándékos mozgásod. Ha ez még nem lenne elég, ennek egyenes következménye egy indokolatlan terhelés a térdeidnek is, ami szintén tovább korlátoz a mozgásban. Ha hosszabb időn keresztül fennáll, akár fájdalmat is okoz. A csípőd legfontosabb (fiziológiai) szerepe a súly, a terhek átadása a comboknak amivel felszabadítja, szabadon hagyja a tested többi részének akadálymentes mozgását.

Fontos látnod, hogy a csípőd arra is szolgál, hogy a felsőtested helyzetét megtartsd az aktív súlypontáthelyezés közben. A csípő úgy vesz részt ebben, hogy passzívan(!) elfordul ahogy az erőhatást átveszi az irányító lábtól. A felsőtest így kényelmesen ül, míg az alap biztonságosan áthelyezi a testsúlyt. Az egyszerű súlypontáthelyezés nélkül zavaros és kusza energia birtokolja a lábakat, folyamatos támogatást illetve kompenzációt igényel a kezektől és a törzstől. Akaratlan előre-hátra hajlást eredményez, kontrollálatlan változásokat okoz a testtartásban és így a mozgás sebességében. A csípőd a felsőtested helyzetét határozza meg, segíti a törzs függetlenségét, így az megfelelően érzékeny marad és képes lesz az energia irányítására. Amikor a csípő laza és természetes pályán mozog, biztosítja az energia megemelését és továbbítását a törzsbe a derék irányításával (ekkor mondjuk, hogy a yin állapotú Qi yang állapotúvá válik és felfelé emelkedik). A csípődnek lehetővé kell tennie a ennek akadálytalan áthaladását. Ha az feszült, az energia megreked és nem tud akadálytalanul előre és felfele áramlani.

    A legyökerezés a lábakban van, ami felfele terjeszkedik a lábakon keresztül,
    a derék irányításával az ujjakon keresztül kipréselve.

A kua valódi megértése nélkül a klasszikus írásokban említett „kontrol és erő kifejtés eszköze” érthetetlen. Gyakorlásokon gyakran mondjuk, hogy a csípőd a testsúly áthelyezését biztosítja miközben átveszi és a lábaidba irányítja azt; az energia áramlásában központi szerepet játszik. A csípőd felelős egyidejűleg a stabilitásodért, a mozgékonyságodért és az valódi erőért. A csípőd tanulmányozása az egyik legkritikusabb rész a Rou Gong gyakorlatok során, így több időt szentelj a gyakorlatoknak, ahol különösen fontos a két alapgyakorlat, a ❀ Chan Yuan Gong 《禅圜功》 és a ❀ Li He Gong 《六合功》változó sebességű és fókuszó rendszeres gyakorlása.

A csípőd mozgáspályája

Csípőd természetes mozgásából adódóan egyszerű mozgáspályát ír le amikor a testsúlyt egyik lábról a másikra helyezed át. Minden edzésen gyakorold és értsd meg pontosan a súlypontáthelyezést. Az egyik lábad - az irányító - föld felé nyomása-, a kezdeményező lábtól a másik-, passzív láb irányába a test elmozdulását eredményezi. Ha a csípőd laza és nyugodt, helyes mozgása automatikusan megjelenik. A csípőd természetes mozgáspályán való megtartása a helyes súlypontáthelyezést és lesüllyesztést biztosítja, mivel helyes a combok és a lábakban lévő alap közötti elrendeződés és a struktúra. A térdeid és a bokád nem csavarodik és fordul el keresztirányban (feszítve az izületet). Ez a fajta lesüllyesztés - melyet a csípőd hoz létre - nem statikus, nem nehéz, nem feszült. Ez az igazi lesüllyesztés: aktív, mozgékony, megalapozott és laza. A csípőd helyes mozgása a derekad és a törzsed alátámasztva hordozza, más mozgás vagy technika felszabadulva történhet. Így a megfelelő alap már adott. A mozgási tartomány meglehetősen konzervatív és csak akkor pontos, ha az ízületeid teljesen és ténylegesen lazák.

Szökkenés, megtartás, kiterjesztés és támogatás

Amikor súlypontáthelyezés közben csípőd egyik-, vagy mindkét oldalán megfeszíted az izmaidat, akkor a természetes mozgáspálya akadályozott lesz és a csípőd vagy átpréselődik az ellenálló szakaszon, vagy megfeszül egy meghatározott pozícióban. Ez megakadályozza a terhelt lábbal történő megfelelő fordulatot: elveszted a könnyedséget, a lesüllyesztést és stailitást. A felsőtestet kompenzálásra kényszeríted, ami ezért befeszül, jelentősen korlátozva a felsőtested - így a technikák - szabad mozgását. Látod, hogy a befeszülés inkább ösztönös, sem mint szándékos. Emiatt pdig nagyon nehéz észrevenni és javítani. Nagy figyelmet igényel. Ha helyesen szeretnél gyakorolni, kötelezd el magad a csípőd éber megfigyelésére, tudatosítására. Alapja minden más mozgásnak is, melynek tudatos rutinná kell válnia, hogy a leghatékonyabb előrehaladást tudj elérni más területen is.

A csípő természetes pályájának mozgása igen egyszerű, de nem könnyű elsajátítani. Tudatod a szokások alapján próbál irányítani. A mozdulatok nagyítása, eltúlzása a legtöbb gyakorláson megfigyelhető, ezzel könnyítve a csípőd megfelelő helyének megtalálását. Természetesen ez téves megközelítés, mert eltér a csípőd helyes mozgáspályájáról ami csak annak elrendezésével, lecsillapításával illetve süllyesztéssel fedezhető fel. Mivel a combcsont feje és csípő izületi vápának a mozgása strukturális okok miatt korlátozott, csípőd természetes mozgáspályája az a rögzített állásoknál. Ennek kompenzálására hajlamosak vagyunk arra hogy támogasuk a csípő mozgását azért, hogy az jobban mozduljon. Bár ez működhet vészhelyzetben, azonban rossz szokás: a mozgás alapja így veszélyben van és kapkodó formákhoz vezet.

Javasolt irodalom


Yao Jue 耀觉 Barnóczki János @ Xing Long Tang
Rou Gong Quan tanítások és gyakorlati alkalmazások I 2017, második kiadás.
Ha hibákat, megjelenési vagy egyéb problémákat találsz, írj nekünk:
master KUKAC rgm PONT hu I web: www.kinainfo.hu és www.rgm.hu

vissza | ❀ index | ❀ harcművészeti jegyzetek és publikációk



0

XING LONG TANG 醒龙堂 中国武术研究会 | Honorary President: ZHANG ERYU Grandmaster | Master: XIAO FENG | Contact us: master [at] rgm.hu
Member of Hungarian Traditional Gong-Fu and Wushu Federation | HQ & Cultural Xchange: CHINESE ART CENTER 匈中文化交流中心.
Your use of this website is subject to, and constitutes acknowledgement and acceptance of, our Terms & Conditions @ 1995-2017
How you may Enhance your Health, Combat Efficiency, Mental Freshness and Spiritual Joy through autentic Gong Fu and Chan Teachings