XING LONG TANG - a leborulĂĄs gyakorlata (äș”äœ“æŠ•ćœ°) egy gyakorlĂł szemĂ©vel



   



A leborulĂĄs gyakorlata (äș”äœ“æŠ•ćœ°) egy gyakorlĂł szemĂ©vel


(foto: Yao Ming jusi @ Puji Templom æ™źæ”ŽćŻș)

❀ ❀ ❀

A leborulĂĄs (äș”äœ“æŠ•ćœ°, wutitouti), a buddhizmus ĂĄltalĂĄnos gyakorlata. A menedĂ©kvĂ©tel (皈䟝, guiyi) vagy a Buddha irĂĄnti tisztelet "baifo" (拜䜛) gesztusa mindennapos gyakorlat a Chan-ban (穅). HĂĄromszor hajtjuk vĂ©gre, ahogyan menedĂ©ket venni is a HĂĄrom DrĂĄgasĂĄgban (Buddha, Dharma, Szangha) veszĂŒnk. KitartĂĄssal a leborulĂĄs az ĂĄtĂ©rzett menedĂ©kvĂ©tel tiszta gyakorlatĂĄvĂĄ vĂĄlik, mert a rendszeressĂ©g okĂĄn az folyamatosan fejlƑdik. AztĂĄn eljön a pillanat, amikor a leborulĂĄs a "baifo" (拜䜛) gyakorlata lesz, ekkor vĂĄlik a mozgĂĄsos meditĂĄciĂł legegyszerƱbb, tökĂ©letes mĂłdjĂĄvĂĄ, mely a Buddhadharma (äœ›æł•, fofa) lĂ©nyegĂ©re vilĂĄgĂ­t rĂĄ. A baifo gyakorlĂĄt "nianfo" –nak (ćż”äœ›) is nevezzĂŒk.

    MegjegyzĂ©s: Az Ăłkori KĂ­na mindennapjainak gesztusa a "koutou" (ć©ć€Ž) vagy "ketou" (磕頭) volt, melyet a legmagasabb tisztelet jelekĂ©nt mutattak be. A CsĂĄszĂĄr elƑtti leborulĂĄs teljes folyamatĂĄt a "hĂĄrom tĂ©rdelĂ©s Ă©s kilenc koppanĂĄs a földön" –nek (侉è·Șäčć©äč‹ç€Œ, sangui jiukouzhili) neveztĂ©k (拜äčć©ć€Žç€Œ, bai jiu koutou li). A harcmƱvĂ©szet kultĂșrĂĄjĂĄban is talĂĄlkozhatsz a leborulĂĄssal akkor, amikor a Mester befogadja a TanĂ­tvĂĄnyĂĄt, a TanĂ­tvĂĄny pedig hƱsĂ©get fogad a Mester-, a StĂ­lus Ă©s az Iskola irĂĄnt. Ez a baishi" ceremĂłnia (æ‹œćžˆ), nevĂ©ben a "bai" (拜) szĂł "tisztelet bemutatĂĄsĂĄt" jelenti, mĂ­g a "shi" (枈) a Mesterre utal.

A leborulĂĄs a menedĂ©kvĂ©tel szimbĂłluma. Ha a leborulĂĄst tökĂ©letes tudatossĂĄggal, Ă©rtƑ mĂłdon Ă©s kellƑ koncentrĂĄlt tudattal hajtod vĂ©gre, egyetlen leborulĂĄsban felszabadĂ­thatod a tudatod. E gyakorlattal is elĂ©rhetsz mindent, Ă­gy ez nem a kezdƑk gyakorlata, mert Ƒk az Út elejĂ©n nem rendelkeznek megfelelƑ mĂ©lysĂ©gƱ belĂĄtĂĄssal. A leborulĂĄst csupĂĄn a megvilĂĄgosodott, vagy majdnem megvilĂĄgosodott gyakorlĂłk kĂ©pesek a buddhista Ășt minden összetevƑjĂ©t magĂĄba foglalĂł gyakorlatkĂ©nt gyakorolni. A harcmƱvĂ©szetben is az a gyakorlĂł lĂ©p be ezen a "kapun" (ld.: 闹äșș), aki bensƑjĂ©ben is Ă©rett, elhatĂĄrozĂĄsa tiszta Ă©s egyenes; a leborulĂĄsa a Mester, a StĂ­lus, az Iskola irĂĄnti teljes elkötelezƑdĂ©s fogadalma.

A leborulĂĄs gyakorlata azzal kezdƑdik, hogy a mellkasodnĂĄl összeteszed a kĂ©t tenyered. Ezt követi a meghajlĂĄs Ă©s az egyik kezed földet Ă©rintĂ©se. Majd a földre borulĂĄs, ahol mind az öt tesztrĂ©sz (innen a wutitouti megnevezĂ©s äș”äœ“æŠ•ćœ°) a földet Ă©rinti, a tenyereid felfelĂ© fordulva kinyĂ­lnak, akĂĄr a lĂłtusz szirmai. Amikor egymĂĄs utĂĄn több leborulĂĄst vĂ©gzel, ezeket ismĂ©tled. Az ismĂ©tlĂ©sek a vĂ©g nĂ©lkĂŒli leborulĂĄst fejezik ki, jelezvĂ©n: a buddhista ösvĂ©ny nem egy adott kiindulĂłpontbĂłl egy vĂ©gleges ĂĄllapotba vezetƑ lineĂĄris Ășt, hanem folytonos, nem keletkezƑ Ă©s soha meg nem szƱnƑ-, mĂ©gis hatĂĄrozott irĂĄnnyal rendelkezƑ vĂĄltozĂĄs. Eleven folyamat, mely a megvilĂĄgosodĂĄs utĂĄn tovĂĄbb folytatĂłdik.

(foto: Yao Ming jusi @ Puji Templom æ™źæ”ŽćŻș)

Amikor karjaid megemeled Ă©s mellkasod elƑtt a tenyereid összeĂ©rnek, azzal a lĂ©tforgatagban kezdet nĂ©lkĂŒli kezdetektƑl eltöltött vilĂĄgi Ă©leted fejezed ki a DharmĂĄval valĂł talĂĄlkozĂĄs pillanatĂĄig. E cselekedetnek alapvetƑ oka a Dharma: megĂ©rintett-, alapvetƑ irĂĄnyvĂĄltĂĄst idĂ©zett elƑ az Ă©letedben. A leborulĂĄs kezdetekor egyenesen ĂĄllva, elhagyod a kapkodĂĄst Ă©s a sĂŒrgölƑdĂ©st. TartĂĄsod van. ÖsszetĂ©ve a tenyered szĂ©p, szabĂĄlyos, harmonikus mozgĂĄsba kezdesz. A cselekvĂ©sed rendezettĂ© Ă©s kiegyensĂșlyozottĂĄ vĂĄlik.

(foto: Yao Ming jusi @ Puji Templom æ™źæ”ŽćŻș)

Az ezt követƑ meghajlĂĄs (Ă©s a tenyered földet Ă©rintĂ©se) nagyon mĂ©ly gesztus. Úgy vĂ©gzed helyesen, ha ĂĄtĂ©rzed a vilĂĄgi jelensĂ©gekhez valĂł illuzĂłrikus kötƑdĂ©seid hamissĂĄgĂĄt. Az Ƒszinte meghajlĂĄs segĂ­t, hogy elengedd a kĂĄprĂĄzataid, meghaladd az ezekhez kötƑdƑ megszĂĄmlĂĄlhatatlan ragaszkodĂĄsokat. SegĂ­t, hogy felismerd, hogy Te is kĂ©pes vagy a dualista szemlĂ©let belĂĄtĂĄsĂĄra Ă©s a megismerƑ Ă©s megismert lĂĄtszĂłlagos kettƑssĂ©gĂ©nek meghaladĂĄsĂĄra, amelybƑl minden mĂĄs lĂ©trejön. Ezt a vĂ©gsƑ "nem-kettƑs megĂ©rtĂ©st" csak rendszeres gyakorlĂĄssal Ă©rheted el. A meghajlĂĄs Ă©s a föld megĂ©rintĂ©sĂ©nek folyamata mĂĄr jelzi: Ă©ppen ezt vĂ©gzed. Tudatos-, koncentrĂĄlt mozgĂĄsban erƑfeszĂ­tĂ©seket teszel, hogy felszĂĄmold a hĂ©tköznapi szemlĂ©letmĂłd nyomait.

leborulås pillanata, a tenyér kinyílik, akår a lótusz
(foto: Yao Ming jusi @ Puji Templom æ™źæ”ŽćŻș)

A leborulĂĄs mozdulata. A meghajlĂĄsban Ă©s a föld megĂ©rintĂ©sĂ©vel mĂ©g a struktĂșrĂĄk vilĂĄgĂĄban mozogsz. A test Ă©s a fizikai forma az egyik legalapvetƑbb struktĂșrĂĄnk, mely hordoz Ă©s tart bennĂŒnket. A testi struktĂșrĂĄd minden pillanatban tĂŒkrözi a zavartsĂĄgod, legkĂŒlönfĂ©lĂ©bb Ă©rzelmeid ĂĄltali mozgatottsĂĄgod, tudati örvĂ©nylĂ©seid (gondolj a harcmƱvĂ©szeti gyakorlĂĄsaidra, ahol a helyes mozgĂĄs jellegĂ©nek bemutatĂĄsĂĄhoz milyen tiszta tudatossĂĄgra van szĂŒksĂ©g, amelyet fenn kell tartani). Testi megnyilvĂĄnulĂĄsod emelkedett Ă©s magasztos formĂĄvĂĄ alakul. A tudatod felszabadĂ­tĂĄsa azonban nem a formĂĄk szĂ©p rendje, mely a csĂșnya Ă©s kavargĂł rendetlensĂ©g helyĂ©be lĂ©p. Tapasztalsz bizonyos Ă©rtelmi Ă©s Ă©rzelmi szintƱ belĂĄtĂĄsokat, de a gyakorlĂĄsodban lĂ©trehozott struktĂșrĂĄkat is fel kell adnod - le kell bontanod. Ezt fejezi ki a leborulĂĄs, majd a tenyerek felfelĂ© fordĂ­tĂĄsa Ă©s kinyitĂĄsa. Amikor leborulsz, bizonyos Ă©rtelemben összeomolsz, feladsz, s veled egyĂŒtt összeomlik minden felĂ©pĂ­tmĂ©nyed. A leborulĂĄs ennek a feloldĂłdĂĄsnak a testi megnyilatkozĂĄsa. A SzĂ­v SzĂștrĂĄban ă€ŠèˆŹè‹„æłąçŸ…èœœć€šćżƒç¶“ă€‹ azt olvashatod, hogy a tudatossĂĄg minden forma ĂŒressĂ©gĂ©nek, a "nĂ©lkĂŒlisĂ©g" (无) közvetlen belĂĄtĂĄsa. RagyogĂĄsĂĄban minden forma összeomlik, Ă©s az összes struktĂșra (formavĂ©tel. è‰Č) ellobban. A szellemi Ășt a magasabb vilĂĄgok bejĂĄrĂĄsa utĂĄn tovĂĄbb lĂ©p...

A leborulĂĄs gyakorlata a mindennapok tapasztalataiban

A kĂ©t tenyered összetĂ©tele az energiĂĄid egyesĂ­tĂ©se. Ahhoz, hogy a gyakorlĂĄst tĂ©nylegesen elkezdd, az energiĂĄd összpontosĂ­tĂĄsĂĄra Ă©s annak tudatos mozgĂłsĂ­tĂĄsĂĄra van szĂŒksĂ©g. A harcmƱvĂ©szetben akkor jön lĂ©tre a helyes mozdulat helyes technikĂĄja, ha azt lĂ©trehozĂł szĂĄndĂ©k ĂĄtlĂĄtszĂł, tiszta, mentes minden szĂ­nezettƑl. A buddhizmus gyakorlĂĄsa abban a pillanatban valĂłsul meg, amikor ĂĄtĂ©rzed, hogy minden jelensĂ©g csak Ă©s kizĂĄrĂłlag sajĂĄt tudatod kĂ©pzelgĂ©se, Ă­gy pedig a Dharma megismerĂ©se Ă©s ĂĄtĂ©rzĂ©se vĂĄlik Ă©leted legfontosabb kĂ©rdĂ©sĂ©vĂ©. Ha bĂĄrmi mĂĄs fontosabb, mint Ă©leted Ă©rtelmĂ©nek, a lĂ©tezĂ©s valĂłsĂĄgĂĄnak megĂ©rtĂ©se, akkor valĂłjĂĄban nem indultĂĄl el a Buddhadharma ösvĂ©nyĂ©n akkor sem, ha formĂĄlisan gyakorolsz. Épp, ahogy a stĂ­lus csak abban a pillanatban van jelen a kungfu gyakorlĂĄsodban, ha a technika mögött valĂłs tudatossĂĄg Ă©s annak ĂĄtĂ©rzĂ©se ĂĄll. Ha ezt megĂ©rted, akkor minden cselekedeted Ă©s annak minden energiĂĄja e cĂ©l irĂĄnyĂĄba rendezƑdik. Ez nem azt jelenti, hogy minden vilĂĄgi tevĂ©kenysĂ©ggel felhagysz, hiszen abban a pillanatban Ă©leted összeomlana anĂ©lkĂŒl, hogy eljutnĂĄl bĂĄrmely belĂĄtĂĄshoz. SzĂŒksĂ©g van a testedre, a vilĂĄgodra Ă©s arra is, hogy Ă©leted ĂĄtrendezd, figyelmed, tudatossĂĄgod, energiĂĄid mĂĄs irĂĄnyba tereld. AzĂĄltal, hogy meghaladod a szokĂĄsaidhoz-, tĂĄrgyi Ă©s mentĂĄlis struktĂșrĂĄidhoz valĂł kötödĂ©seket, az ezekben megkötött energiĂĄk felszabadulnak Ă©s a gyakorlĂĄsod kezdik tĂĄmogatni. A buddhista harcmƱvĂ©szet Ă©pp erre-, a megkötött energiĂĄk felszabadĂ­tĂĄsĂĄnak Ă©s ĂĄramoltatĂĄsĂĄnak termĂ©szetes lehetƑsĂ©gĂ©re mutat rĂĄ. Nem kĂŒlönbözik ez a buddhizmus gyakorlĂĄsĂĄtĂłl, hiszen a közönsĂ©ges Ă©letvitel Ă©rtelmetlen Ă©s szenvedĂ©st gerjesztƑ voltĂĄt szĂĄmolja fel. Amikor a leborulĂĄst vĂ©gzed, annak kiindulĂłpontja Ă©pp a jelenben lĂ©vƑ semmit-sem-csinĂĄlĂĄs; a puszta Ă©bersĂ©g (ćż”). Ebben az ĂĄllapotban ismerheted fel, hogy a tudatod felszabadĂ­thatĂł a szenvedĂ©seid meghaladhatĂłk.

HarcmƱvĂ©szkĂ©nt (Xing Long Tang - ÉbredƑ SĂĄkrkĂĄny Iskola) a leborulĂĄs gyakorlatĂĄt a harcmƱvĂ©szet oldalĂĄrĂłl is vizsgĂĄlhatom. A kĂ©z tipikus hĂ©tköznapi mƱködĂ©smĂłdja a megragadĂĄs. A vilĂĄgi ember tudatĂĄban ez az attitƱd a leghangsĂșlyosabb. Amikor a kezeddel megragadsz valamit, Ă©ppen abban a pillanatban a tudatoddal is megragadod azt. Ez azonnal megköt, mely ĂĄllapot Ă©rzĂ©kelhetetlen a jĂłval nyersebb Ă©s durva kĂŒlsƑ ingerek elnyomĂĄsĂĄban. Amit megragadsz, ahhoz azonnal (tudatban is) hozzĂĄtapadsz. A leborulĂĄs sorĂĄn, mikor a fejed a földet Ă©rinti, a tenyereid felfelĂ© fordĂ­tva kinyitod, akkor elengedsz. A tenyered kinyitĂĄsa a mindent-elengedĂ©s tiszta gesztusa. De a kezeiddel nem csak megragadsz, hanem tĂĄvol is tartasz, kĂŒzdesz. Ez az ellenszenv tudati attitƱdjĂ©nek megnyilvĂĄnulĂĄsa. A nem kĂ­vĂĄnt jelensĂ©gek ellen harcolva Ă©pp Ășgy belebonyolĂłdsz a dolgokba, mint a megragadĂĄs rĂ©vĂ©n, rĂĄadĂĄsul az ebben megnyilvĂĄnulĂł gyƱlölet sĂșlyos karmikus terheket is lĂ©trehoz, amely aztĂĄn ismĂ©t a szenvedĂ©sek forrĂĄsa lesz. A kĂ©t tenyered összeĂ©rintve leveszed azokat a dolgokrĂłl, a vilĂĄgrĂłl, az illĂșziĂłidrĂłl. MegragadĂł Ă©s elutasĂ­tĂł hozzĂĄĂĄllĂĄsod az elengedĂ©s Ă©s összhang vĂĄltja fel. Ha Ă­gy ĂĄllsz egy ideig a lĂ©legzeted is megnyugszik. A sĂŒrgölƑdĂ©s elmarad: hagyod, hogy a dolgok Ășgy legyenek, ahogy vannak. Így szabadulnak fel a dolgok megkötĂ©sben ĂĄllĂł energiĂĄk. Ha ez a fordulat nem törtĂ©nik meg, sohasem lesz elegendƑ energiĂĄd: mindig kimerĂŒlt leszel, kevĂ©s lesz minden erƑforrĂĄs, az idƑ pedig nagyon gyorsan elpereg. A leborulĂĄsnak mĂĄr ez az elsƑ gesztusa is ĂĄtalakĂ­tĂł hatĂĄssal van rĂĄd. A formĂĄlis gyakorlĂĄs akkor vĂĄlik szĂĄrazzĂĄ, ha nem csak a mozdulatot ismĂ©telsz, hanem ezen keresztĂŒl Ășjfajta tudati attitƱdöt gyakorolsz. AttĂłl vĂĄlik Ă©lƑvĂ© a gyakorlatod, ha kiviszed azt az Ă©letbe Ă©s szemlĂ©led azt, hogy milyen. Amikor nem bonyolĂ­tod tovĂĄbb vilĂĄgod, hanem engeded a jelensĂ©geket. Azok pedig a nem-ragaszodĂĄs rĂ©vĂ©n mĂĄr nem nehezednek rĂĄd teherkĂ©nt. KĂ­vĂŒlrƑl vagy kĂ©pes lĂĄtni a dolgokat, s ekkor minden mĂĄsmilyennek mutatkozik. Tapasztalatom szerint mĂ­g nem mƱveled ki ezt a megĂĄllĂĄst, nem kĂ©pes az ember tovĂĄbblĂ©pni.

A tenyĂ©r összeĂ©rintĂ©se megközelĂ­thetƑ a koncentrĂĄciĂł (漚) irĂĄnyĂĄbĂłl is. Boddhidharma azt tanĂ­totta, hogy a Chan Ăștja a belĂĄtĂĄs Ă©s a koncentrĂĄciĂł gyakorlĂĄsĂĄnak kettƑs-, egymĂĄst kölcsönösen segĂ­tƑ mƱvelĂ©sĂ©re Ă©pĂŒl. A leborulĂĄsban a tenyĂ©r összeĂ©rintĂ©se a pillanat, amikor felhagysz a csapongĂĄssal Ă©s összefogod a tudatod. Az összeszedettsĂ©g Ă©s elmĂ©lyedĂ©s gyakorlĂĄsĂĄval vagy kĂ©pes elhĂĄrĂ­tani azt az Öt AkadĂĄlyt (äș”ç›–, wugai), melyek a megszabadulĂĄsod ĂștjĂĄban ĂĄllnak. Az Ă©rzĂ©ki vĂĄgyakat (èŽȘæŹČ, tan yu), ellenszenvet (瞋恚, chen hui), tompasĂĄgot (睡眠, shui mian), nyugtalansĂĄgot (掉悔, siao hui) Ă©s a kĂ©telyt (怀疑, huĂĄi yĂ­). A koncentrĂĄciĂł (漚) gyakorlĂĄsa a szellemi fegyelem elsajĂĄtĂ­tĂĄsa, mely megszĂŒnteti ezeket az akadĂĄlyokat. Ez önmagĂĄban nem hoz lĂ©tre belĂĄtĂĄst, azonban megteremti a megszabadulĂĄs elƑfeltĂ©teleit. Az összpontosĂ­tĂĄs rĂ©vĂ©n hozod lĂ©tre azt a nyugalmat Ă©s kiegyensĂșlyozottsĂĄgot, mellyel kiemelkedhetsz a hĂ©tköznapi vilĂĄgodbĂłl Ă©s szert teszel arra a tĂĄvlatra, ahonnan meg tudod Ă©rteni az Ă©let valĂłdi termĂ©szetĂ©t.

A leborulĂĄs gyakorlata a NyolcrĂ©tƱ Nemes ÖsvĂ©ny (ć…«æ­Łé“) hĂĄrom összetevƑjĂ©ben

A buddhista utat rendszerbe foglalĂł NyolcrĂ©tƱ Nemes ÖsvĂ©ny (ć…«æ­Łé“) hĂĄrom összetevƑje a belĂĄtĂĄs (kezek visszavonĂĄsa), elmĂ©lyĂŒlĂ©s (vertikĂĄlis mozgatĂĄsa) Ă©s koncentrĂĄciĂł (földre borulĂĄs).

    MegjegyzĂ©s: A Nemes NyolcrĂ©tƱ ÖsvĂ©ny (ć…«æ­Łé“) a NĂ©gy Nemes IgazsĂĄg (ć››ćœŁè°›) negyedik tanĂ­tĂĄsa, annak elsƑ pontja megegyezik a NĂ©gy Nemes IgazsĂĄg megĂ©rtĂ©sĂ©vel. Ezt nevezik a buddhizmusban "KözĂ©pĂștnak" (侭道). A Nemes NyolcrĂ©tƱ ÖsvĂ©ny konkrĂ©t gyakorlat, amely a megszabadulĂĄshoz vezet: a szenvedĂ©s megszĂŒntetĂ©sĂ©nek Ăștja. HĂĄrom fƑ rĂ©szt tartalmaz: az erĂ©nyessĂ©get, az elmĂ©lyĂŒlĂ©st Ă©s a bölcsessĂ©get. A Chan harcmƱvĂ©szetet gyakorlĂłk szĂĄmĂĄra ez a nyolc irĂĄnymutatĂĄs Ă©letĂŒk minden szakaszĂĄban jelen van, melyek összekapcsolĂłdnak egymĂĄssal...

A leborulĂĄs gyakorlata a cselekvĂ©s szintjĂ©n "vĂ­zszintes": a hĂ©tköznapi vilĂĄgra jellemzƑ szakadatlan aktivitĂĄs Ă©s ĂĄllandĂł sĂŒrgĂ©s-forgĂĄs, melyek ellenĂ©re nem jutsz sehova. BĂĄrmilyen vilĂĄgi eredmĂ©nyt Ă©rsz el, az soha nem vezet ki a lĂ©tforgatagbĂłl, a kĂĄprĂĄzataid vilĂĄgĂĄbĂłl. BĂĄrmekkora erƑvel is gyakorlod a kungfu technikĂĄkat, az csak izommunka Ă©s mozgĂĄs, mely gyakorlĂĄsban nem tudsz szabadulni ettƑl, eredmĂ©nyed nem lesz tartĂłs). De ebben a vilĂĄgban Ă©lsz Ă©s ezĂ©rt elƑször csak vĂ­zszintes mozgĂĄsra vagy kĂ©pes. Kezdetben olyan viselkedĂ©si Ă©s tapasztalĂĄsi formĂĄkat veszel fel, amelyek nyomĂĄn megvĂĄltozik az attitƱdöd. Ezt jelentheti a magaviseleti szabĂĄlyok vagy sĂ­lĂĄk (ć°žçœ—, shiluo) gyakorlĂĄsa is, olyan buddhista ĂștmutatĂĄsok megtartĂĄsa, melyek irĂĄnyt mutatnak ahhoz, hogy mikĂ©pp tartĂłzkodj az erƑszaktĂłl Ă©s a mĂĄsoknak valĂł ĂĄrtĂĄstĂłl. Bizonyos magaviseleti irĂĄnymutatĂĄsok esetĂ©ben a kĂ©t tenyĂ©r összeĂ©rintĂ©se, egĂ©szen nyilvĂĄnvalĂł. Ha elveszel olyat, amit nem adnak, valĂłjĂĄban nem az eltulajdonĂ­tott dolog kerĂŒl hozzĂĄd, hanem te magad billensz ki Ă©s tapadsz hozzĂĄ (a tudat szintjĂ©n) az adott dologhoz/cselekedethez. Az ölĂ©st vagy a lopåƱst az ember a kezĂ©vel hajtja vĂ©gre. S ha ez a jellemzƑ rĂĄd, akkor az Ă©rzĂ©ki jelensĂ©gek ĂĄllandĂłan ide-oda rĂĄngatnak ezen a horizontĂĄlis sĂ­kon. EgyedĂŒl a magaviseleti irĂĄnymutatĂĄsok betartĂĄsa segĂ­thet abban, hogy meg tudj ĂĄllni egy helyben, legyen közĂ©ppontod. Ezek a kibillentsĂ©get igyekeznek korrigĂĄlni, melyek közĂŒl talĂĄn a legfontosabb az igazsĂĄghoz valĂł ragaszkodĂĄs (æ­ŁèȘž). Ez nem csupĂĄn annyit jelent, hogy ne hazudj. Minden erƑd összeszedve kutatnod kell az igazsĂĄgot, hogy ahhoz minden körĂŒlmĂ©nyek között hƱsĂ©ges lehess. Ez lesz az oka annak, hogy egyszer kiemelkedsz a hamis tudati vilĂĄgodbĂłl. Ha mindig hamissĂĄggal mĂ©rgezed sajĂĄt lĂ©ted Ă©s mĂĄsok Ă©letĂ©t is, akkor csak tovĂĄbb gerjeszted azt a kĂĄprĂĄzatot, amelyben Ă©lsz.

a megållås és kiegyenesedés
(foto: Yao Ming jusi @ Puji Templom æ™źæ”ŽćŻș)

A megĂĄllĂĄssal Ă©s kiegyenesedĂ©ssel kezdƑdik a leborulĂĄs. Ez az egyenessĂ©g az IgazsĂĄg, melyre a hamis beszĂ©dtƑl valĂł tartĂłzkodĂĄs buddhista intelme is vonatkozik. Amikor bĂĄrmilyen mĂĄs szempontot ĂĄllĂ­tasz elƑtĂ©rbe, nemcsak hazugsĂĄgot követsz el, hanem a lĂ©tezĂ©s igazsĂĄgĂĄt hamisĂ­tod. Én azĂ©rt mondok igazat, mert a valĂłsĂĄgra vagyok kĂ­vĂĄncsi, hiszen Ă©pp ezĂ©rt tanulom Ă©s gyakorlom a buddhizmust. A valĂłsĂĄgos lĂ©tezĂ©semmel szeretnĂ©k kapcsolatba kerĂŒlni. Viszont, ha nem mondok igazat, akkor szĂĄndĂ©kosan elfedem a valĂłsĂĄgot, Ă­gy pedig mĂĄs embereket is akadĂĄlyozok abban, hogy Ƒk is meglĂĄssĂĄk a valĂłsĂĄgot, a valĂłsĂĄgban Ă©ljenek. Pont ezĂ©rt nem helyes a hazugsĂĄg, hiszen ezzel lecsökkentem egy mĂĄsik Ă©rzƑ lĂ©ny esĂ©lyĂ©t arra, hogy a valĂłsĂĄgot valĂłsĂĄgnak fogja fel. A hamis beszĂ©d megszĂŒntetĂ©se talĂĄn a legfontosabb szellemi gyakorlat. Az sem szĂĄmĂ­t, ha ennek következtĂ©ben magadra maradsz, mert egyedĂŒl maradni az igazsĂĄgban szellemi szempontbĂłl sokkal nagyobb Ă©rtĂ©k, mint az, hogy hĂĄnyan követnek.

Amikor gyakorlĂĄsodban kiemelkedsz a belebonyolĂłdĂĄsbĂłl, az a gyakorlĂĄs fĂŒggƑleges elmozdulĂĄsa. Ha sikerĂŒlt megĂĄllĂ­tanod a sĂŒrgölƑdĂ©st, megvĂĄltozik a hozzĂĄĂĄllĂĄsod. FelszabadĂ­tasz egy csomĂł energiĂĄt Ă©s bizonyos belĂĄtĂĄsokhoz is jutsz. LĂ©tezĂ©sed fĂŒggƑleges irĂĄnyĂș mozgĂĄsra ĂĄll ĂĄt, hol felfelĂ©, hol lefelĂ© halad. Érzed mĂĄr a minƑsĂ©geket, egyben azt is tudod, hogy mindez csajĂĄt gondolataid Ă©s cselekedeteid következmĂ©nye. Az igazi szellemi utat ĂĄllandĂł mozgĂĄs jellemzi, ahogy a tudĂĄs bölcsessĂ©ggĂ© (æ™ș慧) alakul. MĂĄr nem ugyanĂșgy tapasztalod a vilĂĄgot, mint a vilĂĄgi tudattal rendelkezƑ ember. Életed esemĂ©nyei szellemi jelensĂ©gekkĂ© vĂĄlnak, mindent tanĂ­tĂĄskĂ©nt fogsz fel. MegszƱnik a hĂ©tköznapi Ă©let Ă©s a szellemi Ășt elkĂŒlönĂŒlĂ©se, az ebbƑl szĂĄrmazĂł összes problĂ©ma. TisztĂ­tod önmagad Ă©s a vilĂĄgot Ășgy, hogy a tudatod egyre magasabb szintekre emeled. Megismered azon rĂ©tegeit, melyekrƑl eddig fogalmad sem volt. A megismerĂ©s Ă©s megtisztĂ­tĂĄs ĂĄltal mind a tudatod, mind pedig a vilĂĄgod ĂĄtalakul, megtisztul az illĂșziĂłk kavargĂĄsĂĄtĂłl. Amit horizontĂĄlisan valĂłban lĂ©tezƑ dolognak Ă©rzĂ©keltĂ©l, itt mĂĄr ĂŒressĂ©gkĂ©nt ismered fel (ld.: SzĂ­v SzĂștra). Az ember csak a fĂŒggƑleges Ășton vĂĄlik kĂ©pessĂ© a megemelkedĂ©sre. Amikor egy valĂłdi leborulĂĄsbĂłl felĂĄllsz, mĂĄr nem a horizontĂĄlis vilĂĄgban folytatod az utad, hanem fĂŒggƑlegesen mozogsz. A megvilĂĄgosodĂĄs a tudat felszabadĂ­tĂĄsa, mely ĂĄllapotban keresztĂŒl lĂĄtsz az egĂ©sz vilĂĄgon, oly mĂ©lyen megĂ©rtve annak lĂ©nyegĂ©t, hogy lĂ©tezĂ©sed nem kĂ©pes a vilĂĄg jelensĂ©geibe valĂł belebonyolĂłdĂĄs alapjĂĄvĂĄ lenni. EttƑl kezdve pedig a vilĂĄgban valĂł lĂ©tezĂ©sed nem cĂ©l nĂ©lkĂŒli, hanem a felszabadult tudat ĂĄllapotĂĄtĂłl inspirĂĄlva a vilĂĄgot folyamatosan transzformĂĄlod Ă©s jobbĂ­tod. Ez a Mahayana, ez a Nagy Kocsi (性äč˜, da cheng), ez a Boddhisattva Út. (ld.: ă€Šć…„è©è–©èĄŒè«–ă€‹)

A leborulĂĄs gyakorlata, a baifo (拜䜛) - mint a tudat felszabadĂ­tĂĄsĂĄnak legtisztĂĄbb gyakorlata

ćąƒç„Ąć„œćŁžïŒŒć”Żćżƒæ‰€é€  - valĂłjĂĄban nincs jĂł vagy rossz mert mindet a tudat teremt
(foto: Yao Ming jusi @ Puji Templom æ™źæ”ŽćŻș)

A leborulĂĄs azĂ©rt a tudat felszabadĂ­tĂĄsĂĄnak közvetlen, tiszta gyakorlata, mert Ă­gy mozgĂĄsban tartod meg a tudatod koncentrĂĄciĂłjĂĄt (). Fontos megĂ©rtened a leborulĂĄs gyakorlatĂĄt, e gyakorlat ĂĄltal a szellemi utat. Ez a mozgĂĄsos meditĂĄciĂł legegyszerƱbb, tökĂ©letes mĂłdja, mely a Buddhadharma (äœ›æł•, fofa) lĂ©nyegĂ©re vilĂĄgĂ­t rĂĄ. Az aszkĂ©zis, az ĂŒlƑ meditĂĄciĂł Ă©s a vilĂĄg szellemi renddĂ© törtĂ©nƑ transzformĂĄlĂĄsa nem vezet el a megvilĂĄgosodĂĄshoz. Nem emel ki a vilĂĄgodbĂłl, viszont e nĂ©lkĂŒl sem szĂŒlethet benned igazi belĂĄtĂĄs. A megszabadulĂĄshoz a tudat ĂĄltal konstruĂĄlt renden tĂșl kell lĂ©pned. Amikor felismered, hogy minden sajĂĄt tudatod konstrukciĂłja, akkor eljutsz a vĂ©gsƑ valĂłsĂĄg közvetlen felismerĂ©sĂ©hez Ă©s megĂ©lĂ©sĂ©hez. A tudat felszabadĂ­tĂĄsa nem statikus ĂĄllapot, amit az ember egyszer elĂ©r, majd utĂĄna nyugodtan hĂĄtradƑl, mert nincs többĂ© semmi dolga. MiutĂĄn leborulsz, felĂĄllsz Ășjra. AztĂĄn elƑröl kezded Ă©s (lassĂș) mozgĂĄsban maradsz. Mikor felĂĄllsz, ismĂ©t felĂ©pĂŒl egy szellemi rend, mely ĂĄltal jobbĂĄ teszed az Ă©letet, inspirĂĄlod a lĂ©nyeket, Ă©s jelenvalĂłvĂĄ teszed a DharmĂĄt a vilĂĄgban. Amikor a szellemi rendet is feladod, az ĂŒressĂ©gben talĂĄlod magad - minden struktĂșrĂĄn tĂșl. LĂ©nyegĂ©ben ez törtĂ©nik a buddhista gyakorlĂĄsban, a leborulĂĄs gyakorlatĂĄban, a lassĂș, baifo gyakorlatĂĄban. ElƑbb felĂ©pĂ­tesz egy magasztos Buddha-vilĂĄgot, majd ezt a Buddha-vilĂĄgot is szĂ©toszlatod. A leborulĂĄs vĂ©g nĂ©lkĂŒli gyakorlat, melyben elƑbb ĂĄtalakĂ­tod Ă©s felemeled a vilĂĄgot, majd pedig feloldod Ă©s felszabadĂ­tod azzal, hogy mindig visszatĂ©rsz tudatod valĂłdi termĂ©szetĂ©be.

Javasolt irodalom Ă©s forrĂĄsok

1. MenedĂ©kvĂ©tel a Buddhizmusban - 皈䟝
2. Chanbuddhista fogadalmak
3. A "baishi" ă€Šæ‹œćžˆă€‹ fogalma a harcmƱvĂ©szetben
4. ...


❀ ❀ ❀

Köszönetet mondunk minden barĂĄtunknak, mindazon szerzƑknek, tanĂ­tĂłknak, buddhistĂĄknak Ă©s harcmƱvĂ©szeknek, akik hozzĂĄjĂĄrultak a harcmƱvĂ©szet-törtĂ©neti-, buddhista-, bölcseleti Ă©s egyĂ©b tanĂ­tĂĄsokkal, Ă­rĂĄsokkal, tanulmĂĄnyokkal, jegyzetekkel minden Ă©rzƑ lĂ©ny tanĂ­tĂĄsĂĄhoz Ă©s tanulĂĄsĂĄhoz. BuddhĂĄk Ă©s Mesterek tanĂ­tĂĄsait megosztani Ă©rdem, mindezen Ă©rdemeket felajĂĄnljuk az összes BuddhĂĄknak. A Xing Long Tang elfogulatlan, pĂĄrtatlan, szektarianizmustĂłl mentes elv alapjĂĄn törekszik a DharmĂĄt, a Chan hagyomĂĄnyvonal tanĂ­tĂĄsĂĄt, a harcmƱvĂ©szeti stĂ­lusok törtĂ©neteit megosztani. æ­Šæž—äž€ćź¶! é˜żćŒ„é™€äœ›!

ć„äœæœ‹ć‹, 䜜者, è€ćžˆ, äœ›æ•™ćŸ’ć’ŒćŠŸć€«çˆ±ć„œè€…, èŻ·ć…èźžæˆ‘ć‘äœ ä»ŹèĄšç€șæ„Ÿè°ą, æ„Ÿè°ąäœ ä»Źäž€ç›Žä»„æ„ç”šćŠŸć€«, 掆ćČ, 䜛教, ć“Čć­Šć’Œć„ç±»æ•™ć­Š, 文章, ç ”ç©¶ć’Œæ•™äč‰, ćŻčæ•™ć­Šć’Œć­Šäč çš„æ”ŻæŒă€‚ćˆ†äș«äœ›æ•™ć’Œć€§ćžˆçš„æ•™äč‰éžćžžæœ‰ä»·ć€Œ, æˆ‘ä»Źä»„æ­€æ­æ•ŹèŻžäœ›ă€‚ă€Šé†’éŸ™ć ‚ă€‹ ć°†äŸæźäžćäŸ, äžćˆ†ćź—æŽŸçš„ćŽŸćˆ™ćŠȘ抛戆äș«äœ›æł•, äŒ æ‰żäœ›æ•™æ€æƒłć’ŒäŒ ç»ŸćŠŸć€«ă€‚

Yao Dong jushi 耀东居士 @ Xing Long Tang | 2019.04 v1; elsƑ kiadĂĄs
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 licenc alkalmazĂĄsĂĄval | çœČ損-éžć•†äžšæ€§äœżç”š-çŠæ­ąæŒ”ç»Ž 4.0 ć›œé™…
Ha hibĂĄkat, megjelenĂ©si vagy egyĂ©b problĂ©mĂĄkat talĂĄlsz, Ă­rj nekĂŒnk: master [at] rgm [pont] hu

武林一家 |

vissza | ❀ index | ❀ jegyzetek Ă©s publikĂĄciĂłk | ❀ Pu Ji Chan Templom 普济寺 facebook oldala - Kövess minket itt is!




0

XING LONG TANG 醒龙堂 中国武术研究会 | Honorary President: ZHANG ERYU Grandmaster | Master: XIAO FENG | Contact us: master [at] rgm.hu
Member of Hungarian Traditional Gong-Fu and Wushu Federation | HQ & Cultural Xchange: CHINESE ART CENTER 匈中文化交流中心.
Your use of this website is subject to, and constitutes acknowledgement and acceptance of, our Terms & Conditions @ 1995-2017
How you may Enhance your Health, Combat Efficiency, Mental Freshness and Spiritual Joy through autentic Gong Fu and Chan Teachings