A leborulĂĄs gyakorlata (äșäœæć°) egy gyakorlĂł szemĂ©vel
(foto: Yao Ming jusi @ Puji Templom æźæ”ćŻș) ❀ ❀ ❀ A leborulĂĄs (äșäœæć°, wutitouti), a buddhizmus ĂĄltalĂĄnos gyakorlata. A menedĂ©kvĂ©tel (çäŸ, guiyi) vagy a Buddha irĂĄnti tisztelet "baifo" (æäœ) gesztusa mindennapos gyakorlat a Chan-ban (çŠ ). HĂĄromszor hajtjuk vĂ©gre, ahogyan menedĂ©ket venni is a HĂĄrom DrĂĄgasĂĄgban (Buddha, Dharma, Szangha) veszĂŒnk. KitartĂĄssal a leborulĂĄs az ĂĄtĂ©rzett menedĂ©kvĂ©tel tiszta gyakorlatĂĄvĂĄ vĂĄlik, mert a rendszeressĂ©g okĂĄn az folyamatosan fejlĆdik. AztĂĄn eljön a pillanat, amikor a leborulĂĄs a "baifo" (æäœ) gyakorlata lesz, ekkor vĂĄlik a mozgĂĄsos meditĂĄciĂł legegyszerƱbb, tökĂ©letes mĂłdjĂĄvĂĄ, mely a Buddhadharma (äœæł, fofa) lĂ©nyegĂ©re vilĂĄgĂt rĂĄ. A baifo gyakorlĂĄt "nianfo" ânak (ćż”äœ) is nevezzĂŒk. MegjegyzĂ©s: Az Ăłkori KĂna mindennapjainak gesztusa a "koutou" (ć©ć€Ž) vagy "ketou" (çŁé ) volt, melyet a legmagasabb tisztelet jelekĂ©nt mutattak be. A CsĂĄszĂĄr elĆtti leborulĂĄs teljes folyamatĂĄt a "hĂĄrom tĂ©rdelĂ©s Ă©s kilenc koppanĂĄs a földön" ânek (äžè·Șäčć©äč瀌, sangui jiukouzhili) neveztĂ©k (æäčć©ć€Žç€Œ, bai jiu koutou li). A harcmƱvĂ©szet kultĂșrĂĄjĂĄban is talĂĄlkozhatsz a leborulĂĄssal akkor, amikor a Mester befogadja a TanĂtvĂĄnyĂĄt, a TanĂtvĂĄny pedig hƱsĂ©get fogad a Mester-, a StĂlus Ă©s az Iskola irĂĄnt. Ez a baishi" ceremĂłnia (æćž), nevĂ©ben a "bai" (æ) szĂł "tisztelet bemutatĂĄsĂĄt" jelenti, mĂg a "shi" (ćž) a Mesterre utal. A leborulĂĄs a menedĂ©kvĂ©tel szimbĂłluma. Ha a leborulĂĄst tökĂ©letes tudatossĂĄggal, Ă©rtĆ mĂłdon Ă©s kellĆ koncentrĂĄlt tudattal hajtod vĂ©gre, egyetlen leborulĂĄsban felszabadĂthatod a tudatod. E gyakorlattal is elĂ©rhetsz mindent, Ăgy ez nem a kezdĆk gyakorlata, mert Ćk az Ăt elejĂ©n nem rendelkeznek megfelelĆ mĂ©lysĂ©gƱ belĂĄtĂĄssal. A leborulĂĄst csupĂĄn a megvilĂĄgosodott, vagy majdnem megvilĂĄgosodott gyakorlĂłk kĂ©pesek a buddhista Ășt minden összetevĆjĂ©t magĂĄba foglalĂł gyakorlatkĂ©nt gyakorolni. A harcmƱvĂ©szetben is az a gyakorlĂł lĂ©p be ezen a "kapun" (ld.: éšäșș), aki bensĆjĂ©ben is Ă©rett, elhatĂĄrozĂĄsa tiszta Ă©s egyenes; a leborulĂĄsa a Mester, a StĂlus, az Iskola irĂĄnti teljes elkötelezĆdĂ©s fogadalma. A leborulĂĄs gyakorlata azzal kezdĆdik, hogy a mellkasodnĂĄl összeteszed a kĂ©t tenyered. Ezt követi a meghajlĂĄs Ă©s az egyik kezed földet Ă©rintĂ©se. Majd a földre borulĂĄs, ahol mind az öt tesztrĂ©sz (innen a wutitouti megnevezĂ©s äșäœæć°) a földet Ă©rinti, a tenyereid felfelĂ© fordulva kinyĂlnak, akĂĄr a lĂłtusz szirmai. Amikor egymĂĄs utĂĄn több leborulĂĄst vĂ©gzel, ezeket ismĂ©tled. Az ismĂ©tlĂ©sek a vĂ©g nĂ©lkĂŒli leborulĂĄst fejezik ki, jelezvĂ©n: a buddhista ösvĂ©ny nem egy adott kiindulĂłpontbĂłl egy vĂ©gleges ĂĄllapotba vezetĆ lineĂĄris Ășt, hanem folytonos, nem keletkezĆ Ă©s soha meg nem szƱnĆ-, mĂ©gis hatĂĄrozott irĂĄnnyal rendelkezĆ vĂĄltozĂĄs. Eleven folyamat, mely a megvilĂĄgosodĂĄs utĂĄn tovĂĄbb folytatĂłdik.
(foto: Yao Ming jusi @ Puji Templom æźæ”ćŻș) Amikor karjaid megemeled Ă©s mellkasod elĆtt a tenyereid összeĂ©rnek, azzal a lĂ©tforgatagban kezdet nĂ©lkĂŒli kezdetektĆl eltöltött vilĂĄgi Ă©leted fejezed ki a DharmĂĄval valĂł talĂĄlkozĂĄs pillanatĂĄig. E cselekedetnek alapvetĆ oka a Dharma: megĂ©rintett-, alapvetĆ irĂĄnyvĂĄltĂĄst idĂ©zett elĆ az Ă©letedben. A leborulĂĄs kezdetekor egyenesen ĂĄllva, elhagyod a kapkodĂĄst Ă©s a sĂŒrgölĆdĂ©st. TartĂĄsod van. ĂsszetĂ©ve a tenyered szĂ©p, szabĂĄlyos, harmonikus mozgĂĄsba kezdesz. A cselekvĂ©sed rendezettĂ© Ă©s kiegyensĂșlyozottĂĄ vĂĄlik.
(foto: Yao Ming jusi @ Puji Templom æźæ”ćŻș) Az ezt követĆ meghajlĂĄs (Ă©s a tenyered földet Ă©rintĂ©se) nagyon mĂ©ly gesztus. Ăgy vĂ©gzed helyesen, ha ĂĄtĂ©rzed a vilĂĄgi jelensĂ©gekhez valĂł illuzĂłrikus kötĆdĂ©seid hamissĂĄgĂĄt. Az Ćszinte meghajlĂĄs segĂt, hogy elengedd a kĂĄprĂĄzataid, meghaladd az ezekhez kötĆdĆ megszĂĄmlĂĄlhatatlan ragaszkodĂĄsokat. SegĂt, hogy felismerd, hogy Te is kĂ©pes vagy a dualista szemlĂ©let belĂĄtĂĄsĂĄra Ă©s a megismerĆ Ă©s megismert lĂĄtszĂłlagos kettĆssĂ©gĂ©nek meghaladĂĄsĂĄra, amelybĆl minden mĂĄs lĂ©trejön. Ezt a vĂ©gsĆ "nem-kettĆs megĂ©rtĂ©st" csak rendszeres gyakorlĂĄssal Ă©rheted el. A meghajlĂĄs Ă©s a föld megĂ©rintĂ©sĂ©nek folyamata mĂĄr jelzi: Ă©ppen ezt vĂ©gzed. Tudatos-, koncentrĂĄlt mozgĂĄsban erĆfeszĂtĂ©seket teszel, hogy felszĂĄmold a hĂ©tköznapi szemlĂ©letmĂłd nyomait.
leborulĂĄs pillanata, a tenyĂ©r kinyĂlik, akĂĄr a lĂłtusz (foto: Yao Ming jusi @ Puji Templom æźæ”ćŻș) A leborulĂĄs mozdulata. A meghajlĂĄsban Ă©s a föld megĂ©rintĂ©sĂ©vel mĂ©g a struktĂșrĂĄk vilĂĄgĂĄban mozogsz. A test Ă©s a fizikai forma az egyik legalapvetĆbb struktĂșrĂĄnk, mely hordoz Ă©s tart bennĂŒnket. A testi struktĂșrĂĄd minden pillanatban tĂŒkrözi a zavartsĂĄgod, legkĂŒlönfĂ©lĂ©bb Ă©rzelmeid ĂĄltali mozgatottsĂĄgod, tudati örvĂ©nylĂ©seid (gondolj a harcmƱvĂ©szeti gyakorlĂĄsaidra, ahol a helyes mozgĂĄs jellegĂ©nek bemutatĂĄsĂĄhoz milyen tiszta tudatossĂĄgra van szĂŒksĂ©g, amelyet fenn kell tartani). Testi megnyilvĂĄnulĂĄsod emelkedett Ă©s magasztos formĂĄvĂĄ alakul. A tudatod felszabadĂtĂĄsa azonban nem a formĂĄk szĂ©p rendje, mely a csĂșnya Ă©s kavargĂł rendetlensĂ©g helyĂ©be lĂ©p. Tapasztalsz bizonyos Ă©rtelmi Ă©s Ă©rzelmi szintƱ belĂĄtĂĄsokat, de a gyakorlĂĄsodban lĂ©trehozott struktĂșrĂĄkat is fel kell adnod - le kell bontanod. Ezt fejezi ki a leborulĂĄs, majd a tenyerek felfelĂ© fordĂtĂĄsa Ă©s kinyitĂĄsa. Amikor leborulsz, bizonyos Ă©rtelemben összeomolsz, feladsz, s veled egyĂŒtt összeomlik minden felĂ©pĂtmĂ©nyed. A leborulĂĄs ennek a feloldĂłdĂĄsnak a testi megnyilatkozĂĄsa. A SzĂv SzĂștrĂĄban ăèŹè„æłąçŸ èć€ćżç¶ă azt olvashatod, hogy a tudatossĂĄg minden forma ĂŒressĂ©gĂ©nek, a "nĂ©lkĂŒlisĂ©g" (æ ) közvetlen belĂĄtĂĄsa. RagyogĂĄsĂĄban minden forma összeomlik, Ă©s az összes struktĂșra (formavĂ©tel. èČ) ellobban. A szellemi Ășt a magasabb vilĂĄgok bejĂĄrĂĄsa utĂĄn tovĂĄbb lĂ©p... A leborulĂĄs gyakorlata a mindennapok tapasztalataiban A kĂ©t tenyered összetĂ©tele az energiĂĄid egyesĂtĂ©se. Ahhoz, hogy a gyakorlĂĄst tĂ©nylegesen elkezdd, az energiĂĄd összpontosĂtĂĄsĂĄra Ă©s annak tudatos mozgĂłsĂtĂĄsĂĄra van szĂŒksĂ©g. A harcmƱvĂ©szetben akkor jön lĂ©tre a helyes mozdulat helyes technikĂĄja, ha azt lĂ©trehozĂł szĂĄndĂ©k ĂĄtlĂĄtszĂł, tiszta, mentes minden szĂnezettĆl. A buddhizmus gyakorlĂĄsa abban a pillanatban valĂłsul meg, amikor ĂĄtĂ©rzed, hogy minden jelensĂ©g csak Ă©s kizĂĄrĂłlag sajĂĄt tudatod kĂ©pzelgĂ©se, Ăgy pedig a Dharma megismerĂ©se Ă©s ĂĄtĂ©rzĂ©se vĂĄlik Ă©leted legfontosabb kĂ©rdĂ©sĂ©vĂ©. Ha bĂĄrmi mĂĄs fontosabb, mint Ă©leted Ă©rtelmĂ©nek, a lĂ©tezĂ©s valĂłsĂĄgĂĄnak megĂ©rtĂ©se, akkor valĂłjĂĄban nem indultĂĄl el a Buddhadharma ösvĂ©nyĂ©n akkor sem, ha formĂĄlisan gyakorolsz. Ăpp, ahogy a stĂlus csak abban a pillanatban van jelen a kungfu gyakorlĂĄsodban, ha a technika mögött valĂłs tudatossĂĄg Ă©s annak ĂĄtĂ©rzĂ©se ĂĄll. Ha ezt megĂ©rted, akkor minden cselekedeted Ă©s annak minden energiĂĄja e cĂ©l irĂĄnyĂĄba rendezĆdik. Ez nem azt jelenti, hogy minden vilĂĄgi tevĂ©kenysĂ©ggel felhagysz, hiszen abban a pillanatban Ă©leted összeomlana anĂ©lkĂŒl, hogy eljutnĂĄl bĂĄrmely belĂĄtĂĄshoz. SzĂŒksĂ©g van a testedre, a vilĂĄgodra Ă©s arra is, hogy Ă©leted ĂĄtrendezd, figyelmed, tudatossĂĄgod, energiĂĄid mĂĄs irĂĄnyba tereld. AzĂĄltal, hogy meghaladod a szokĂĄsaidhoz-, tĂĄrgyi Ă©s mentĂĄlis struktĂșrĂĄidhoz valĂł kötödĂ©seket, az ezekben megkötött energiĂĄk felszabadulnak Ă©s a gyakorlĂĄsod kezdik tĂĄmogatni. A buddhista harcmƱvĂ©szet Ă©pp erre-, a megkötött energiĂĄk felszabadĂtĂĄsĂĄnak Ă©s ĂĄramoltatĂĄsĂĄnak termĂ©szetes lehetĆsĂ©gĂ©re mutat rĂĄ. Nem kĂŒlönbözik ez a buddhizmus gyakorlĂĄsĂĄtĂłl, hiszen a közönsĂ©ges Ă©letvitel Ă©rtelmetlen Ă©s szenvedĂ©st gerjesztĆ voltĂĄt szĂĄmolja fel. Amikor a leborulĂĄst vĂ©gzed, annak kiindulĂłpontja Ă©pp a jelenben lĂ©vĆ semmit-sem-csinĂĄlĂĄs; a puszta Ă©bersĂ©g (ćż”). Ebben az ĂĄllapotban ismerheted fel, hogy a tudatod felszabadĂthatĂł a szenvedĂ©seid meghaladhatĂłk. HarcmƱvĂ©szkĂ©nt (Xing Long Tang - ĂbredĆ SĂĄkrkĂĄny Iskola) a leborulĂĄs gyakorlatĂĄt a harcmƱvĂ©szet oldalĂĄrĂłl is vizsgĂĄlhatom. A kĂ©z tipikus hĂ©tköznapi mƱködĂ©smĂłdja a megragadĂĄs. A vilĂĄgi ember tudatĂĄban ez az attitƱd a leghangsĂșlyosabb. Amikor a kezeddel megragadsz valamit, Ă©ppen abban a pillanatban a tudatoddal is megragadod azt. Ez azonnal megköt, mely ĂĄllapot Ă©rzĂ©kelhetetlen a jĂłval nyersebb Ă©s durva kĂŒlsĆ ingerek elnyomĂĄsĂĄban. Amit megragadsz, ahhoz azonnal (tudatban is) hozzĂĄtapadsz. A leborulĂĄs sorĂĄn, mikor a fejed a földet Ă©rinti, a tenyereid felfelĂ© fordĂtva kinyitod, akkor elengedsz. A tenyered kinyitĂĄsa a mindent-elengedĂ©s tiszta gesztusa. De a kezeiddel nem csak megragadsz, hanem tĂĄvol is tartasz, kĂŒzdesz. Ez az ellenszenv tudati attitƱdjĂ©nek megnyilvĂĄnulĂĄsa. A nem kĂvĂĄnt jelensĂ©gek ellen harcolva Ă©pp Ășgy belebonyolĂłdsz a dolgokba, mint a megragadĂĄs rĂ©vĂ©n, rĂĄadĂĄsul az ebben megnyilvĂĄnulĂł gyƱlölet sĂșlyos karmikus terheket is lĂ©trehoz, amely aztĂĄn ismĂ©t a szenvedĂ©sek forrĂĄsa lesz. A kĂ©t tenyered összeĂ©rintve leveszed azokat a dolgokrĂłl, a vilĂĄgrĂłl, az illĂșziĂłidrĂłl. MegragadĂł Ă©s elutasĂtĂł hozzĂĄĂĄllĂĄsod az elengedĂ©s Ă©s összhang vĂĄltja fel. Ha Ăgy ĂĄllsz egy ideig a lĂ©legzeted is megnyugszik. A sĂŒrgölĆdĂ©s elmarad: hagyod, hogy a dolgok Ășgy legyenek, ahogy vannak. Ăgy szabadulnak fel a dolgok megkötĂ©sben ĂĄllĂł energiĂĄk. Ha ez a fordulat nem törtĂ©nik meg, sohasem lesz elegendĆ energiĂĄd: mindig kimerĂŒlt leszel, kevĂ©s lesz minden erĆforrĂĄs, az idĆ pedig nagyon gyorsan elpereg. A leborulĂĄsnak mĂĄr ez az elsĆ gesztusa is ĂĄtalakĂtĂł hatĂĄssal van rĂĄd. A formĂĄlis gyakorlĂĄs akkor vĂĄlik szĂĄrazzĂĄ, ha nem csak a mozdulatot ismĂ©telsz, hanem ezen keresztĂŒl Ășjfajta tudati attitƱdöt gyakorolsz. AttĂłl vĂĄlik Ă©lĆvĂ© a gyakorlatod, ha kiviszed azt az Ă©letbe Ă©s szemlĂ©led azt, hogy milyen. Amikor nem bonyolĂtod tovĂĄbb vilĂĄgod, hanem engeded a jelensĂ©geket. Azok pedig a nem-ragaszodĂĄs rĂ©vĂ©n mĂĄr nem nehezednek rĂĄd teherkĂ©nt. KĂvĂŒlrĆl vagy kĂ©pes lĂĄtni a dolgokat, s ekkor minden mĂĄsmilyennek mutatkozik. Tapasztalatom szerint mĂg nem mƱveled ki ezt a megĂĄllĂĄst, nem kĂ©pes az ember tovĂĄbblĂ©pni. A tenyĂ©r összeĂ©rintĂ©se megközelĂthetĆ a koncentrĂĄciĂł (ćź) irĂĄnyĂĄbĂłl is. Boddhidharma azt tanĂtotta, hogy a Chan Ăștja a belĂĄtĂĄs Ă©s a koncentrĂĄciĂł gyakorlĂĄsĂĄnak kettĆs-, egymĂĄst kölcsönösen segĂtĆ mƱvelĂ©sĂ©re Ă©pĂŒl. A leborulĂĄsban a tenyĂ©r összeĂ©rintĂ©se a pillanat, amikor felhagysz a csapongĂĄssal Ă©s összefogod a tudatod. Az összeszedettsĂ©g Ă©s elmĂ©lyedĂ©s gyakorlĂĄsĂĄval vagy kĂ©pes elhĂĄrĂtani azt az Ăt AkadĂĄlyt (äșç, wugai), melyek a megszabadulĂĄsod ĂștjĂĄban ĂĄllnak. Az Ă©rzĂ©ki vĂĄgyakat (èŽȘæŹČ, tan yu), ellenszenvet (çæ, chen hui), tompasĂĄgot (çĄç , shui mian), nyugtalansĂĄgot (ææ, siao hui) Ă©s a kĂ©telyt (æç, huĂĄi yĂ). A koncentrĂĄciĂł (ćź) gyakorlĂĄsa a szellemi fegyelem elsajĂĄtĂtĂĄsa, mely megszĂŒnteti ezeket az akadĂĄlyokat. Ez önmagĂĄban nem hoz lĂ©tre belĂĄtĂĄst, azonban megteremti a megszabadulĂĄs elĆfeltĂ©teleit. Az összpontosĂtĂĄs rĂ©vĂ©n hozod lĂ©tre azt a nyugalmat Ă©s kiegyensĂșlyozottsĂĄgot, mellyel kiemelkedhetsz a hĂ©tköznapi vilĂĄgodbĂłl Ă©s szert teszel arra a tĂĄvlatra, ahonnan meg tudod Ă©rteni az Ă©let valĂłdi termĂ©szetĂ©t. A leborulĂĄs gyakorlata a NyolcrĂ©tƱ Nemes ĂsvĂ©ny (ć «æŁé) hĂĄrom összetevĆjĂ©ben A buddhista utat rendszerbe foglalĂł NyolcrĂ©tƱ Nemes ĂsvĂ©ny (ć «æŁé) hĂĄrom összetevĆje a belĂĄtĂĄs (kezek visszavonĂĄsa), elmĂ©lyĂŒlĂ©s (vertikĂĄlis mozgatĂĄsa) Ă©s koncentrĂĄciĂł (földre borulĂĄs). MegjegyzĂ©s: A Nemes NyolcrĂ©tƱ ĂsvĂ©ny (ć «æŁé) a NĂ©gy Nemes IgazsĂĄg (ććŁè°) negyedik tanĂtĂĄsa, annak elsĆ pontja megegyezik a NĂ©gy Nemes IgazsĂĄg megĂ©rtĂ©sĂ©vel. Ezt nevezik a buddhizmusban "KözĂ©pĂștnak" (äžé). A Nemes NyolcrĂ©tƱ ĂsvĂ©ny konkrĂ©t gyakorlat, amely a megszabadulĂĄshoz vezet: a szenvedĂ©s megszĂŒntetĂ©sĂ©nek Ăștja. HĂĄrom fĆ rĂ©szt tartalmaz: az erĂ©nyessĂ©get, az elmĂ©lyĂŒlĂ©st Ă©s a bölcsessĂ©get. A Chan harcmƱvĂ©szetet gyakorlĂłk szĂĄmĂĄra ez a nyolc irĂĄnymutatĂĄs Ă©letĂŒk minden szakaszĂĄban jelen van, melyek összekapcsolĂłdnak egymĂĄssal... A leborulĂĄs gyakorlata a cselekvĂ©s szintjĂ©n "vĂzszintes": a hĂ©tköznapi vilĂĄgra jellemzĆ szakadatlan aktivitĂĄs Ă©s ĂĄllandĂł sĂŒrgĂ©s-forgĂĄs, melyek ellenĂ©re nem jutsz sehova. BĂĄrmilyen vilĂĄgi eredmĂ©nyt Ă©rsz el, az soha nem vezet ki a lĂ©tforgatagbĂłl, a kĂĄprĂĄzataid vilĂĄgĂĄbĂłl. BĂĄrmekkora erĆvel is gyakorlod a kungfu technikĂĄkat, az csak izommunka Ă©s mozgĂĄs, mely gyakorlĂĄsban nem tudsz szabadulni ettĆl, eredmĂ©nyed nem lesz tartĂłs). De ebben a vilĂĄgban Ă©lsz Ă©s ezĂ©rt elĆször csak vĂzszintes mozgĂĄsra vagy kĂ©pes. Kezdetben olyan viselkedĂ©si Ă©s tapasztalĂĄsi formĂĄkat veszel fel, amelyek nyomĂĄn megvĂĄltozik az attitƱdöd. Ezt jelentheti a magaviseleti szabĂĄlyok vagy sĂlĂĄk (ć°žçœ, shiluo) gyakorlĂĄsa is, olyan buddhista ĂștmutatĂĄsok megtartĂĄsa, melyek irĂĄnyt mutatnak ahhoz, hogy mikĂ©pp tartĂłzkodj az erĆszaktĂłl Ă©s a mĂĄsoknak valĂł ĂĄrtĂĄstĂłl. Bizonyos magaviseleti irĂĄnymutatĂĄsok esetĂ©ben a kĂ©t tenyĂ©r összeĂ©rintĂ©se, egĂ©szen nyilvĂĄnvalĂł. Ha elveszel olyat, amit nem adnak, valĂłjĂĄban nem az eltulajdonĂtott dolog kerĂŒl hozzĂĄd, hanem te magad billensz ki Ă©s tapadsz hozzĂĄ (a tudat szintjĂ©n) az adott dologhoz/cselekedethez. Az ölĂ©st vagy a lopåƱst az ember a kezĂ©vel hajtja vĂ©gre. S ha ez a jellemzĆ rĂĄd, akkor az Ă©rzĂ©ki jelensĂ©gek ĂĄllandĂłan ide-oda rĂĄngatnak ezen a horizontĂĄlis sĂkon. EgyedĂŒl a magaviseleti irĂĄnymutatĂĄsok betartĂĄsa segĂthet abban, hogy meg tudj ĂĄllni egy helyben, legyen közĂ©ppontod. Ezek a kibillentsĂ©get igyekeznek korrigĂĄlni, melyek közĂŒl talĂĄn a legfontosabb az igazsĂĄghoz valĂł ragaszkodĂĄs (æŁèȘ). Ez nem csupĂĄn annyit jelent, hogy ne hazudj. Minden erĆd összeszedve kutatnod kell az igazsĂĄgot, hogy ahhoz minden körĂŒlmĂ©nyek között hƱsĂ©ges lehess. Ez lesz az oka annak, hogy egyszer kiemelkedsz a hamis tudati vilĂĄgodbĂłl. Ha mindig hamissĂĄggal mĂ©rgezed sajĂĄt lĂ©ted Ă©s mĂĄsok Ă©letĂ©t is, akkor csak tovĂĄbb gerjeszted azt a kĂĄprĂĄzatot, amelyben Ă©lsz.
a megĂĄllĂĄs Ă©s kiegyenesedĂ©s (foto: Yao Ming jusi @ Puji Templom æźæ”ćŻș) A megĂĄllĂĄssal Ă©s kiegyenesedĂ©ssel kezdĆdik a leborulĂĄs. Ez az egyenessĂ©g az IgazsĂĄg, melyre a hamis beszĂ©dtĆl valĂł tartĂłzkodĂĄs buddhista intelme is vonatkozik. Amikor bĂĄrmilyen mĂĄs szempontot ĂĄllĂtasz elĆtĂ©rbe, nemcsak hazugsĂĄgot követsz el, hanem a lĂ©tezĂ©s igazsĂĄgĂĄt hamisĂtod. Ăn azĂ©rt mondok igazat, mert a valĂłsĂĄgra vagyok kĂvĂĄncsi, hiszen Ă©pp ezĂ©rt tanulom Ă©s gyakorlom a buddhizmust. A valĂłsĂĄgos lĂ©tezĂ©semmel szeretnĂ©k kapcsolatba kerĂŒlni. Viszont, ha nem mondok igazat, akkor szĂĄndĂ©kosan elfedem a valĂłsĂĄgot, Ăgy pedig mĂĄs embereket is akadĂĄlyozok abban, hogy Ćk is meglĂĄssĂĄk a valĂłsĂĄgot, a valĂłsĂĄgban Ă©ljenek. Pont ezĂ©rt nem helyes a hazugsĂĄg, hiszen ezzel lecsökkentem egy mĂĄsik Ă©rzĆ lĂ©ny esĂ©lyĂ©t arra, hogy a valĂłsĂĄgot valĂłsĂĄgnak fogja fel. A hamis beszĂ©d megszĂŒntetĂ©se talĂĄn a legfontosabb szellemi gyakorlat. Az sem szĂĄmĂt, ha ennek következtĂ©ben magadra maradsz, mert egyedĂŒl maradni az igazsĂĄgban szellemi szempontbĂłl sokkal nagyobb Ă©rtĂ©k, mint az, hogy hĂĄnyan követnek. Amikor gyakorlĂĄsodban kiemelkedsz a belebonyolĂłdĂĄsbĂłl, az a gyakorlĂĄs fĂŒggĆleges elmozdulĂĄsa. Ha sikerĂŒlt megĂĄllĂtanod a sĂŒrgölĆdĂ©st, megvĂĄltozik a hozzĂĄĂĄllĂĄsod. FelszabadĂtasz egy csomĂł energiĂĄt Ă©s bizonyos belĂĄtĂĄsokhoz is jutsz. LĂ©tezĂ©sed fĂŒggĆleges irĂĄnyĂș mozgĂĄsra ĂĄll ĂĄt, hol felfelĂ©, hol lefelĂ© halad. Ărzed mĂĄr a minĆsĂ©geket, egyben azt is tudod, hogy mindez csajĂĄt gondolataid Ă©s cselekedeteid következmĂ©nye. Az igazi szellemi utat ĂĄllandĂł mozgĂĄs jellemzi, ahogy a tudĂĄs bölcsessĂ©ggĂ© (æșæ §) alakul. MĂĄr nem ugyanĂșgy tapasztalod a vilĂĄgot, mint a vilĂĄgi tudattal rendelkezĆ ember. Ăleted esemĂ©nyei szellemi jelensĂ©gekkĂ© vĂĄlnak, mindent tanĂtĂĄskĂ©nt fogsz fel. MegszƱnik a hĂ©tköznapi Ă©let Ă©s a szellemi Ășt elkĂŒlönĂŒlĂ©se, az ebbĆl szĂĄrmazĂł összes problĂ©ma. TisztĂtod önmagad Ă©s a vilĂĄgot Ășgy, hogy a tudatod egyre magasabb szintekre emeled. Megismered azon rĂ©tegeit, melyekrĆl eddig fogalmad sem volt. A megismerĂ©s Ă©s megtisztĂtĂĄs ĂĄltal mind a tudatod, mind pedig a vilĂĄgod ĂĄtalakul, megtisztul az illĂșziĂłk kavargĂĄsĂĄtĂłl. Amit horizontĂĄlisan valĂłban lĂ©tezĆ dolognak Ă©rzĂ©keltĂ©l, itt mĂĄr ĂŒressĂ©gkĂ©nt ismered fel (ld.: SzĂv SzĂștra). Az ember csak a fĂŒggĆleges Ășton vĂĄlik kĂ©pessĂ© a megemelkedĂ©sre. Amikor egy valĂłdi leborulĂĄsbĂłl felĂĄllsz, mĂĄr nem a horizontĂĄlis vilĂĄgban folytatod az utad, hanem fĂŒggĆlegesen mozogsz. A megvilĂĄgosodĂĄs a tudat felszabadĂtĂĄsa, mely ĂĄllapotban keresztĂŒl lĂĄtsz az egĂ©sz vilĂĄgon, oly mĂ©lyen megĂ©rtve annak lĂ©nyegĂ©t, hogy lĂ©tezĂ©sed nem kĂ©pes a vilĂĄg jelensĂ©geibe valĂł belebonyolĂłdĂĄs alapjĂĄvĂĄ lenni. EttĆl kezdve pedig a vilĂĄgban valĂł lĂ©tezĂ©sed nem cĂ©l nĂ©lkĂŒli, hanem a felszabadult tudat ĂĄllapotĂĄtĂłl inspirĂĄlva a vilĂĄgot folyamatosan transzformĂĄlod Ă©s jobbĂtod. Ez a Mahayana, ez a Nagy Kocsi (性äč, da cheng), ez a Boddhisattva Ăt. (ld.: ăć „è©è©èĄè«ă) A leborulĂĄs gyakorlata, a baifo (æäœ) - mint a tudat felszabadĂtĂĄsĂĄnak legtisztĂĄbb gyakorlata
ćąçĄć„œćŁïŒćŻćżæé - valĂłjĂĄban nincs jĂł vagy rossz mert mindet a tudat teremt (foto: Yao Ming jusi @ Puji Templom æźæ”ćŻș) A leborulĂĄs azĂ©rt a tudat felszabadĂtĂĄsĂĄnak közvetlen, tiszta gyakorlata, mert Ăgy mozgĂĄsban tartod meg a tudatod koncentrĂĄciĂłjĂĄt (). Fontos megĂ©rtened a leborulĂĄs gyakorlatĂĄt, e gyakorlat ĂĄltal a szellemi utat. Ez a mozgĂĄsos meditĂĄciĂł legegyszerƱbb, tökĂ©letes mĂłdja, mely a Buddhadharma (äœæł, fofa) lĂ©nyegĂ©re vilĂĄgĂt rĂĄ. Az aszkĂ©zis, az ĂŒlĆ meditĂĄciĂł Ă©s a vilĂĄg szellemi renddĂ© törtĂ©nĆ transzformĂĄlĂĄsa nem vezet el a megvilĂĄgosodĂĄshoz. Nem emel ki a vilĂĄgodbĂłl, viszont e nĂ©lkĂŒl sem szĂŒlethet benned igazi belĂĄtĂĄs. A megszabadulĂĄshoz a tudat ĂĄltal konstruĂĄlt renden tĂșl kell lĂ©pned. Amikor felismered, hogy minden sajĂĄt tudatod konstrukciĂłja, akkor eljutsz a vĂ©gsĆ valĂłsĂĄg közvetlen felismerĂ©sĂ©hez Ă©s megĂ©lĂ©sĂ©hez. A tudat felszabadĂtĂĄsa nem statikus ĂĄllapot, amit az ember egyszer elĂ©r, majd utĂĄna nyugodtan hĂĄtradĆl, mert nincs többĂ© semmi dolga. MiutĂĄn leborulsz, felĂĄllsz Ășjra. AztĂĄn elĆröl kezded Ă©s (lassĂș) mozgĂĄsban maradsz. Mikor felĂĄllsz, ismĂ©t felĂ©pĂŒl egy szellemi rend, mely ĂĄltal jobbĂĄ teszed az Ă©letet, inspirĂĄlod a lĂ©nyeket, Ă©s jelenvalĂłvĂĄ teszed a DharmĂĄt a vilĂĄgban. Amikor a szellemi rendet is feladod, az ĂŒressĂ©gben talĂĄlod magad - minden struktĂșrĂĄn tĂșl. LĂ©nyegĂ©ben ez törtĂ©nik a buddhista gyakorlĂĄsban, a leborulĂĄs gyakorlatĂĄban, a lassĂș, baifo gyakorlatĂĄban. ElĆbb felĂ©pĂtesz egy magasztos Buddha-vilĂĄgot, majd ezt a Buddha-vilĂĄgot is szĂ©toszlatod. A leborulĂĄs vĂ©g nĂ©lkĂŒli gyakorlat, melyben elĆbb ĂĄtalakĂtod Ă©s felemeled a vilĂĄgot, majd pedig feloldod Ă©s felszabadĂtod azzal, hogy mindig visszatĂ©rsz tudatod valĂłdi termĂ©szetĂ©be. Javasolt irodalom Ă©s forrĂĄsok 1. MenedĂ©kvĂ©tel a Buddhizmusban - çäŸ 2. Chanbuddhista fogadalmak 3. A "baishi" ăæćžă fogalma a harcmƱvĂ©szetben 4. ... ❀ ❀ ❀ Köszönetet mondunk minden barĂĄtunknak, mindazon szerzĆknek, tanĂtĂłknak, buddhistĂĄknak Ă©s harcmƱvĂ©szeknek, akik hozzĂĄjĂĄrultak a harcmƱvĂ©szet-törtĂ©neti-, buddhista-, bölcseleti Ă©s egyĂ©b tanĂtĂĄsokkal, ĂrĂĄsokkal, tanulmĂĄnyokkal, jegyzetekkel minden Ă©rzĆ lĂ©ny tanĂtĂĄsĂĄhoz Ă©s tanulĂĄsĂĄhoz. BuddhĂĄk Ă©s Mesterek tanĂtĂĄsait megosztani Ă©rdem, mindezen Ă©rdemeket felajĂĄnljuk az összes BuddhĂĄknak. A Xing Long Tang elfogulatlan, pĂĄrtatlan, szektarianizmustĂłl mentes elv alapjĂĄn törekszik a DharmĂĄt, a Chan hagyomĂĄnyvonal tanĂtĂĄsĂĄt, a harcmƱvĂ©szeti stĂlusok törtĂ©neteit megosztani. æŠæäžćź¶! éżćŒ„éäœ! ćäœæć, äœè , èćž, äœæćŸćć怫ç±ć„œè , èŻ·ć èźžæćäœ ä»ŹèĄšç€șæè°ą, æè°ąäœ ä»ŹäžçŽä»„æ„çšć怫, ććČ, äœæ, ćČćŠććç±»æćŠ, æç« , ç 究ćæäč, ćŻčæćŠććŠäč çæŻæăćäș«äœæć性ćžçæäčéćžžæä»·ćŒ, æ仏仄æ€ææŹèŻžäœăăééŸć ă ć°äŸæźäžćäŸ, äžććźæŽŸçćććȘććäș«äœæł, äŒ æżäœæææłćäŒ ç»ć怫ă Yao Dong jushi 耀东居士 @ Xing Long Tang | 2019.04 v1; elsĆ kiadĂĄs Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 licenc alkalmazĂĄsĂĄval | çœČć-éćäžæ§äœżçš-çŠæąæŒç» 4.0 ćœé Ha hibĂĄkat, megjelenĂ©si vagy egyĂ©b problĂ©mĂĄkat talĂĄlsz, Ărj nekĂŒnk: master [at] rgm [pont] hu ❀ vissza | ❀ index | ❀ jegyzetek Ă©s publikĂĄciĂłk | ❀ Pu Ji Chan Templom 普济寺 facebook oldala - Kövess minket itt is!
|