XING LONG TANG - Rou Quan ă€Šć°‘æž—æŸ”æ‹łă€‹ a shaolin LĂĄgy Ököl



   



Rou Quan ă€Šć°‘æž—æŸ”æ‹łă€‹ a shaolin LĂĄgy Ököl

ă€Šć°‘æž—æŸ”æ‹łă€‹

A Shaolin Rou Quan (ć°‘æž—æŸ”æ‹ł) a kemĂ©ny irĂĄnyzathoz tartozĂł Shaolin harcmƱvĂ©szetĂ©nek (ć°‘æž—æ‹łæł•, shaolin quan fa) belsƑ (vagy lĂĄgy) stĂ­lusa. Jelenlegi, megĂșjult formĂĄja 3 gyakorlatsorbĂłl ĂĄll. A kĂ­nai harcmƱvĂ©szetek egyik legkorĂĄbbra datĂĄlhatĂł rendszere. Körkörös-, nem konfrontatĂ­v alapformĂĄit elsƑdlegesen buddhista szerzetesek (撌氚, hĂ©shang - nem a harcos szerzetesek æ­Šćƒ§, wusheng) gyakoroltĂĄk. A legelsƑ szerzetes, akit e stĂ­lussal kapcsolatban a fennmaradt Ă­rĂĄsok emlĂ­tenek, Shi Chouchen szerzetes. A Rou Quan mozgĂĄsvilĂĄga egyesĂ­ti a lassĂș (æ…ą) Ă©s gyors (ćż«) technikai vĂ©grehajtĂĄsokat, ezĂ©rt egy gyakorlaton belĂŒl egyes technikĂĄknak eltĂ©rƑ a sebessĂ©ge. AlkalmazĂĄsa az ellenfĂ©l erejĂ©nek irĂĄnyĂ­tĂĄsĂĄra-, erƑelvezetĂ©sre-, sĂșlypont-kibillentĂ©sĂ©re helyezi a hangsĂșlyt. Úgy tartjĂĄk, eredetileg a 13 Luohan Qigong (çŸ…æŒąćäž‰ćŒæ°”ćŠŸ, "a 13 MegvilĂĄgosodott LĂ©gzĂ©szabĂĄlyozĂĄsĂĄnak MƱvĂ©szete") testtartĂĄsait Ă©s mozdulatait tartalmazta. A luohan pedig az "Izom Ă©s Ín ÁtalakĂ­tĂĄsa" (易筋经, Yijin Jing) valamint az CsontvelƑ MosĂĄsa" (掗髓经, Xishui Jing) qigong alapelvĂ©t Ă©s gyakorlatait Ă©pĂ­tette be kĂŒlönbözĂ” önvĂ©delmi mozdulataiba. KĂ©sƑbb ezek bƑvĂŒltek, majd szĂĄmos mĂĄs stĂ­lus kialakĂ­tĂĄsĂĄban jĂĄtszottak kiemelkedƑ szerepet. Ezen harcmƱvĂ©szeti stĂ­lusok közĂŒl a Xiao Hong Quan (氏æŽȘæ‹ł)-, a TaiZu Chang Quan (ć€Șç„–é•żæ‹ł) Ă©s a Luohan Shiba Shou (çœ—æ±‰ćć…«æ‰‹) tĂĄmaszkodott az alapvetƑ formĂĄkra, melyekbƑl a Rou Quan is Ă©pĂ­tkezet. MĂ­g az utĂłbbi a Chan gyakorlatok (穅俼) tĂĄmogatĂĄsĂĄra szolgĂĄlt, az elöbbiek a harcos szerzetesek (æ­Šćƒ§, wusheng) ĂĄltal is gyakorolt Ă©Ă© hatĂ©konnyĂĄ tett stĂ­lusok lettek. Mivel a Shaolin Kolostor buddhista szerzetesei (撌氚, hĂ©shang) testgyakorlataikat egĂ©szsĂ©gĂŒk megƑrzĂ©sĂ©hez hasznĂĄltĂĄk, tulajdonkĂ©pp ez az oka annak, hogy a korai Rou Quan nem konfrontatĂ­v, gyakorlĂĄsĂĄnak irĂĄnyultsĂĄga a Rou Gong (ć°‘æž—æŸ”ćŠŸ) alapjain nyugszik a tudat felszabadĂ­tĂĄsĂĄnak ÚtjĂĄn.

Ma a Rou Quan templomi gyakorlata megĂșjĂ­tott gyakorlatsorokbĂłl ĂĄll, "Shaolin Rou Quan" (ć°‘æž—æŸ”æ‹ł) vagy "Chan Gong Rou Quan" (çŠ…ćŠŸæŸ”æ‹ł) nĂ©ven ismert, modern (leginkĂĄbb mozgĂĄsra fĂłkuszĂĄlĂł) gyakorlĂĄsa csak a hĂĄrom gyakorlatsorra (äž‰è·Ż) fĂłkuszĂĄl.

A keletkezés legendåja

A buddhista belsƑ stĂ­lus - Rou Quan - lĂ©trehozĂĄsa nem köthetƑ egy stĂ­lusalapĂ­tĂł Mesterhez. A Rou Quan korai megjelenĂ©se a szerzetesek körĂ©ben az Ășn.: "napi gong" rĂ©szekĂ©nt jött lĂ©tre, kifejezetten a Chanbuddhista gyakorlatok napi szintƱ, közvetlen tĂĄmogtĂĄsĂĄnak okĂĄn. Azzal, hogy technikĂĄi egyĂșttal alkalmasak voltak önvĂ©delemre is, csak a "hĂ©tköznapi Ă©rtĂ©kĂ©t" növelte.

Bodhidharma (菩提蟟摩, ?-535)

Hui Ke (æ…§ćŻçŠ…ćžˆ, 487-593)

A Liang Dinasztia (æąæœ, 502–587) idƑszakĂĄban a Shongshan Shaolin Kolostor (ć”©ć±±ć°‘æž—ćŻș) II. apĂĄtja-, Hui Ke (æ…§ćŻçŠ…ćžˆ, 487-593) volt. Akkoriban, a szerzetesek ĂĄltal vĂ©gzett testgyakorlatok Bodhidharma (菩提蟟摩, ?-535) "Izom Ă©s Ín ÁtalakĂ­tĂĄsa" (易筋经, Yijin Jing) Ă©s a "CsontvelƑ MosĂĄsa" (掗髓经, Xishui Jing)-, valamint a szĂ©les körben mƱvelt Daoyin (ćŻŒćŒ•) gyakorlatokon alapultak. Hui Ke önĂĄllĂł testgyakorlatai az erre Ă©pĂŒlƑ-, ĂĄramlĂł Ă©s körkörös formĂĄk voltak. Ezek alkottĂĄk a Rou Quan (æŸ”æ‹ł) korai technikĂĄit. A Rou Quan kifejezĂ©s elsƑ Ă­rĂĄsjegye (柔, rou) a buddhista szerzetesek gyakorlĂĄsi mĂłdszereire is utal, melyet kĂ©sƑbb-, kĂŒlönbözƑ belsƑ (tĂĄmogatĂł) gyakorlatokat tömörĂ­tƑ Rou Gong -nak (æŸ”ćŠŸ, rou gong) neveztek. Ez a gyakorlĂĄs belsƑ aspektuĂĄst (抟), mĂ­g a quan (æ‹ł) annak kĂŒlsƑ megjelenĂ©sĂ©t nyĂșjtotta. Hui Ke szerzetessĂ©ge elƑtt katona volt, Ă©pp Ășgy, mint mĂĄr a Kolostorban szerzeteskĂ©nt ott Ă©lƑ Hui Guang (æ…§ć…‰) Ă©s Sheng Chou (惧皠 480-560) szerzetesek (BaTuo buddhista Mester tantvĂĄnyai). Hui Ke katonai tapasztalatai mentĂ©n könnyedĂ©n alakĂ­thatta a quan-t a fentebb emlĂ­tett buddhista belsƑ gyakorlatok kiegĂ©szĂ­tĂ©sekĂ©nt. Így pedig, idƑvel, a körkörös irĂĄnyokat egysĂ©ges gyakorlattĂĄ formĂĄlta (ld.: Chan Kör Gong (穅朆抟, Chan Yuan Gong), alkalmazĂĄsĂĄban a buddhista attitƱd Ă©rvĂ©nyesĂŒlt: Ășn. "elvezetĂ©sekkel"-, az "energiĂĄk megfordĂ­tĂĄsĂĄval"-, a nyers erƑvel szemben pedig a kimƱvelt erƑ (ćŠČ, jin) alkalmazĂĄsĂĄval a buddhista szerzetesek Ă©s tanĂ­tvĂĄnyai könyen azonosulni tudtak. Chanbuddhista törtĂ©netĂ­rĂĄsokbĂłl Ășgy ismerjĂŒk, hogy Hui Ke fĂ©lkezƱ ember volt, mert levĂĄgta egyik karjĂĄt, hogy ezzel a Chan irĂĄnti elkötelezettsĂ©gĂ©t bizonyĂ­tsa BodhidharmĂĄnak. A Rou Quan viszont nem "egykezes" stĂ­lus, bĂĄr Ɛ maga szemĂ©lyesen rĂ©szt vehetett a technikĂĄk kialakĂ­tĂĄsĂĄban.

A keletkezés történelmi vonatkozåsai

A kutatĂĄsok, iratok, kƑnyomatok szakfordĂ­tĂĄsa valamint a kĂ­nai kolostorokban törtĂ©nt beszĂ©lgetĂ©sek vilĂĄgossĂĄ teszik, hogy Bodhidharma ĂĄltal Ă­rtnak vĂ©lt mƱvek nagy rĂ©sze apokrif mƱ. EzekközĂŒl, mindössze az egyik tanĂ­tvĂĄnya, Danlin (曇林 506–574) ĂĄltal lejegyzett ÉrtekezĂ©s a KĂ©t BelĂ©pĂ©srƑl Ă©s a NĂ©gy GyakorlatrĂłl" (äșŒć…„ć››èĄŒè«–, Er Ru Si Xing Lun, a Shao Shi Liu Men, ć°‘ćź€ï§‘é–€ egyikkapuja) cĂ­mƱ munkĂĄt tartjuk hivatalosan autentikusnak.

Viszont a szerteĂĄgazĂł kutatĂĄsok sem tĂĄmasztjĂĄk alĂĄ egyĂ©rtelmƱen, hogy valĂłban Hui Ke hozta volna lĂ©tre a Rou Quan-t. A Mester Ă©letĂ©rƑl a legkorĂĄbbi feljegyzĂ©s Hui Jiao (慧皎) a Jiaxiang templom Kuaiji Hegy (Sichuan tartomĂĄny) 519-es munkĂĄja a KiemelkedƑ Szerzetesek EmlĂ©kiratai (é«˜ćƒ§ć‚ł, Gao Seng Zhuan), valamint annak folytatĂĄsa, a 645-ben Ă­rĂłdott Sui Gao Seng Zhuan ă€Šć”é«˜ćƒ§ć‚łă€‹. Több utalĂĄs olvashatĂł Sheng Chou (惧皠 480-560) szerzetesrƑl, akinek a Rou Quan kĂ©t rövid gyakorlatsorĂĄt tulajdonĂ­tjĂĄk (äž€è·Ż, äșŒè·Ż). Hui Ke a Rou Gong (æŸ”ćŠŸ) mentĂ©n-, Ă©s Sheng Chou (惧皠 480-560) kĂ©t rövidebb formĂĄja alapjĂĄn hozhatta lĂ©tre a Rou Quan hosszĂș, 108-as lĂ©pĂ©sbƑl ĂĄllĂł gyakorlatĂĄt (æŸ”æ‹łäž‰è·Ż), feltehetƑleg a Liang Dinasztia 550-70-es Ă©veiben. ÉrdekessĂ©g, hogy a "Rou Quan" (æŸ”æ‹ł), mint megnevezĂ©s feltƱnik több iratban is a Yang Taiji (æšćŒć€Șæžæ‹ł) keletkezĂ©sĂ©vel összefĂŒggĂ©sben. Az emberek a szĂŒletendƑ stĂ­lust "Rou Shou"-nak (柔手) azaz "Puha v. Rugalmas KĂ©z" -nek neveztek. A Rou Quan (Ă©s Rou Gong mĂłdszerek) a leghosszabb ĂĄtadĂĄsi vonalat jelentik a kolostorban, azaz a legrĂ©gebbi templomi vonala a harcmƱvĂ©szetnek.

Shi DeChan (释德禅, 1907-1993), a Shaolin tiszteletbeli ApĂĄtja, a kĂ­nai hagyomĂĄnyos gyĂłgyĂĄszat legkivĂĄlĂłbb
mestere is minden nap gyakorolta a Rou Quan-t (mesterei Wu Sanlin Ă©s Chuan Chan voltak).

A Rou Quan gyakorlĂĄsa a Tang Dinasztia (ć”æœ, 618-tĂłl) Ă©veitƑl mindennapos volt a szerzetesek (撌氚, hĂ©shang) körĂ©ben.

FormĂĄi Ă©s kombinĂĄciĂłi egyszerƱek, melyek ĂĄltalĂĄnos önvĂ©delmi alkalmazhatĂłsĂĄga is Ă©rtĂ©kelhetƑ volt. AlapjĂĄvĂĄ vĂĄlt az egyszerƱ fegyveres formĂĄknak is. A kemĂ©ny Ă©s erƑteljes shaolin -i harcmƱvĂ©szet (ć°‘æž—æ‹łæł•) mellett kontrasztot mutat a Rou Quan visszafogottsĂĄga Ă©s bĂ©kessĂ©ge, Ă­gy Ă©vszĂĄzadokon keresztĂŒl erƑs szeparĂĄciĂł mellett maradt meg a buddhista szerzetesek testgyakorlatakĂ©nt. Ebben az idƑszakban egybeforrt a Rou Gong (æŸ”ćŠŸ) mĂłdszerekkel, pontosabban a Rou Quan (æŸ”æ‹ł) Ă©s a Rou Gong (æŸ”ćŠŸ) egymĂĄs fejlƑdĂ©sĂ©t Ă©s össze-rendezƑdĂ©sĂ©t jelentettĂ©k. Klasszikus Ă©rtelemben vett harci szempontbĂłl nem volt alkalmazott stĂ­lus. A harcos szerzetesek nem ezekkel a technikĂĄkkal harcoltak. MĂ©gis igen jelentƑs a kĂ­nai harcmƱvĂ©szet törtĂ©nelmĂ©ben, mert a szereztesek a Rou Quan gyakorlĂĄsĂĄval fejlesztettĂ©k magukat. Mindennapos gyakorlĂĄsa alapvetƑ testi Ă©s mentĂĄlis kĂ©pessĂ©gek megszilĂĄrdĂ­tĂĄsĂĄt tette lehetƑvĂ© (körkörössĂ©g, erƑelvezetĂ©s, sĂșlypont ĂĄthelyezĂ©s, jin-, fajin alkalmazĂĄsa, stb...) valamint a legkĂŒlönfĂ©lĂ©bb stĂ­lusok kialakulĂĄsĂĄnak alapjĂĄul is szolgĂĄlt.

A Ming Dinasztia korĂĄban a Rou Quan alapformĂĄi szĂĄmos henan-i (æȳ捗), huaiqing-i (ćŽæž…) Ă©s wen prefektĂșra-beli (Wenzhou központtal 558-1371 közt, æ–‡ć·ž) stĂ­lusnak nyĂșjtott közvetlen technikai kombinĂĄciĂłkat.

Ilyen volt a Da Hong Quan (性鞿[雁]æ‹ł), a Taizu Chang Quan (ć°‘æž—ć€Șç„–é•żæ‹ł), Pao Quan (ç‚źæ‹ł), Jin Gang Quan (é‡‘ćˆšæ‹ł), Hei Hu Quan (é»‘è™Žæ‹ł), Ă©s Tong Bi (ismert mĂ©g: Tong Bei) Quan (é€šè‡‚æ‹ł) szĂĄmos vĂĄltozata. Az 1500-as Ă©vekre a Shaolin harcos szerzetesek (æ­Šćƒ§ wusheng) gyakorlataikat Ă©s harci hosszĂșbot kombinĂĄciĂłkat igen magas szintre fejlesztettĂ©k, a kĂ©sƑi Ming-kor tĂĄbornokai pedig elsƑkĂ©nt jegyeztĂ©k le ezeket. Mivel ebben az idƑszakban a nyomtatĂĄs is jelentƑsebb terjedelmeket bĂ­rt-, valamint vĂ©ge lett a yuan-kor-i (ć…ƒæœ 1271-1368) Shaolin Kolostor bezĂĄrĂĄsĂĄnak is, a jegyzetek katonai körökben is megjelentek. MĂĄs kolostorok hosszĂșbot alkalmazĂĄsai (mĂĄr) a Song-korban jĂłval dokumentĂĄltabbak voltak mint a Shaolin-i mĂłdszerek. Ennek oka egyszerƱen az volt, hogy a szerzetesek nem Ă­rtak le semmit, mivel a Chan hagyomĂĄnya mentĂ©n, szĂłban tanĂ­tottĂĄk egymĂĄst (a Song DinasztiĂĄban (宋朝 960–1127 Ă©s 1127–1279) szĂĄmos regĂ©ny Ă­rĂłdott, amelyben - valĂłs Ă©letkĂ©pek alapjĂĄn – megjelennek a bottal harcolĂł / vĂ©delmezƑ chan szerzetesek).

A XIX.-XX. szĂĄzad harcos szerzetes-mesterei közĂŒl Shi Degen (é‡ŠćŸ·æ č 1914-1970) az egyik legjelentƑsebb, aki a hĂ­res Wu Gulun tanĂ­tĂĄsai alapjĂĄn (ćŽć€èœź 1820-1917) tanult. A Rou Quan stĂ­lus tekintetĂ©ben Wu Shanlin (ćŽć±±æž— 1875—1970), Hao Shizhai (郝释斋 1930-2014), Shi Suyun (释箠äș‘ 1923-1999), Shi Zhenjun (释èȞ俊 1865-1939) mestereket kell megemlĂ­tenĂŒnk. Napjaink legjelentƑsebb mesterei Zhu Tianxi (æœ±ć€©ć–œ 1947-), Mao Jinguang, Shi Yanzhuang, Liu Zhenhai Mesterek.

Yan Zhuang Mester (延庄法师) a Shaolin Rou Quan gyakorlĂĄs közben (Shaolin Kolostor, KĂ­na)

Zhang Eryu Mester tanĂ­tvĂĄnya XiaoFeng CserkĂ©sz GĂĄbor (晓峰师父)
a Rou Gong Quan gyakorlås közben (Xing Long Tang, Budapest)

TĂ©ny, hogy a Rou Gong (æŸ”ćŠŸ) gyakorlatok Ă©s Rou Quan (æŸ”æ‹ł) kombinĂĄciĂłk hosszĂș ideig kĂŒlönbözƑ harci hosszĂșbot alkalmazĂĄsok mozdulatait rejtettĂ©k (ezĂ©rt sem vesztek el). Cheng ZhongYou (çš‹ćź—çŒ·, 1561-?) az 1600–as Ă©vek elejĂ©n Ă­rt Shaolin HosszĂșbot MĂłdszerek ă€Šć°‘æž—æŁæł•é—Ąćź—ă€‹ jegyzetĂ©ben kifejti, hogy a szerzetesek puszta kezes kombinĂĄciĂłkat dolgoztak ki a botformĂĄk mintĂĄjĂĄra a Rou Quan alapjĂĄn, amelyek hatĂ©konysĂĄga messze meghaladta az akkori (pusztakezes) harci mĂłdszereket. Qi Jiquan (æˆšç»§ć…‰ 1528.11.12-1588.01.17), Katonai StratĂ©gia (ă€ŠçŽ€æ•ˆæ–°æ›žă€‹, Ji Xiao Xin Shu)-, Katonai KikĂ©pzĂ©sek FeljegyzĂ©sei (《緎慔毊玀》, Zhizhi GyĂŒjtemĂ©nye, ă€Šæ­ąæ­ąć ‚é›†ă€‹) Ă©s kortĂĄrsa He LiangChen (äœ•è‰Żè‡Ł 1562, ă€Šć†›æƒă€‹ ă€Šé˜”çșȘ》 ă€Šćˆ©ć™šć›Ÿè€ƒă€‹ ă€Šćˆ¶èƒœäŸżćźœă€‹ ă€Šć‰‘ç»ă€‹) jegyzeteiben pedig az olvashatĂł, hogy a szerzetesek a bot technikĂĄkat a pusztakĂ©z alapkombinĂĄciĂłk gyakorlĂĄsĂĄval egĂ©szĂ­tettĂ©k ki, s mikor e kettƑt elsajĂĄtĂ­tottĂĄk, csak ezutĂĄn kezdtĂ©k meg a kard Ă©s lĂĄndzsavĂ­vĂĄs-, valamint mĂĄs fegyverek gyakorlĂĄsĂĄt. A Rou Gong mĂłdszerek Ă©s Rou Quan technikĂĄk a Buddhista BottechnikĂĄk Ă©s a HosszĂș Ököl megszĂŒletĂ©sĂ©t eredmĂ©nyezte (ekkor mĂĄr a Rou Gong a buddhista Nei Gong gyakorlatsorokat tartalmazta, a Rou Quan pedig alapformakĂ©nt lĂ©tezett tovĂĄbb). TalĂĄn, e kettƑ egyĂŒttes alkalmazĂĄsa vezetett a buddhista szerzetesek körĂ©ben a Rou Gong Quan (æŸ”ćŠŸæ‹ł) lĂ©trejöttĂ©hez. TĂ©ny az is, hogy ezt a szerzetesek nem tekintettĂ©k önĂĄllĂł stĂ­lusnak, hiszen technikai kĂ©szlete nem volt specializĂĄlt [ellentĂ©tben a harcos szerzetesek ĂĄltal fejlesztett valamennyi stĂ­lusnak, amely egy-egy kombinĂĄciĂłra-, vagy attitƱdre helyezte a hangsĂșlyt Ă©s vĂĄlt önĂĄllĂł stĂ­lussĂĄ].

Az 1784-es Cao Huantao "Pusztakezes Harc Klasszikusa" Ă­rĂĄsĂĄnak-, majd pedig Zhang MingE (ćŒ”éłŽé¶š) "XuanJi Titkos ÁtadĂĄsa az AkupunktĂșrĂĄs PontokrĂłl Ă©s a KĂ©ztechnikĂĄkrĂłl" 《玄æœșç§˜æŽˆç©Žé“æ‹łèŻ€ă€‹ Ă­rĂĄsĂĄnak jegyzetekkel ellĂĄtott vĂĄltozata volt Kang Kongzhao (ćŒ ć­”æ˜­, stĂ­lus: Heng Qiu) Quan Jing Quan Fa Bei Yao (æ‹łç¶“æ‹łæł•ć‚™èŠ) mƱve, aki Shaolin harcmƱvĂ©szetet tanult Zhang Ming E –el. MindkĂ©t irat Xuan Ji shaolin szerzetes (çŽ„æ©ŸçŠ…ćžˆ) elbeszĂ©lĂ©se nyomĂĄn Ă­rĂłdott, melyek a harci alkalmazĂĄsok ĂĄbrĂĄzolĂĄsĂĄt tĂĄrtĂĄk fel. Xuan Ji harcos szerzetest 1631-es kiadĂĄsĂș "Shaolin ÁtjĂĄrĂł" is emlĂ­ti. Ezek a jegyzetek a Rou Quan kombinĂĄciĂłkat is leĂ­rjĂĄk olyan kifejezĂ©sekkel, mint "Rou Di Qiang, Rou Sheng Gang".

Meir Shahar "A Shaolin Kolostor" c. könyvĂ©ben olvashatĂł Zhang kommentĂĄrja, miszerint a Rou Quan a lĂ©pĂ©sek (bu 步)-, dobĂĄsok (die 撇)-, megragadĂĄsok (na 拿) Ă©s a kibillentĂ©s (guan 惯) technikĂĄit is alkalmazzĂĄk. Ez a kĂ©zikönyv tartalmazza az akupresszĂșrĂĄs pontok (testĂŒregek) tĂĄmadĂĄsainak mĂłdszereit is. LeĂ­rja, hogyan lehetsĂ©ges a nei gong (憅抟) folyamatokat a harci kĂ©pessĂ©gek Ă©s alkalmazĂĄsok szolgĂĄlatĂĄba ĂĄllĂ­tani. Azaz, a harci technikĂĄk hogyan alkalmazhatjĂĄk a qi (气) keringetĂ©sĂ©t a hatĂ©konysĂĄg növelĂ©se Ă©rdekĂ©ben. SzĂĄmos mĂłdszert ismertetnek, köztĂŒk a "Duan Da Sheng Chang Quan" (çŸ­æ‰“ç”Ÿé•żæ‹ł) elvĂ©t is: azaz "Rövid (egyenes) ÜtĂ©sek LegyƑzik a HossszĂș Öklöt", amely a Wu Quan (äș”æ‹ł) Ă©s Luohan Quan (çœ—æ±‰æ‹ł) rendszerek alapelve is lett.

StĂ­lusok közös fejlƑdĂ©se

    ä»„æ„ćŻŒćŠżïŒŒä»„ćŠżćŻŒæ°”

Érdekes, hogy a XuanJi Titkos ÁtadĂĄsa az AkupunktĂșrĂĄs PontokrĂłl Ă©s a KĂ©ztechnikĂĄkrĂłl 《玄æœșç§˜æŽˆç©Žé“æ‹łèŻ€ă€‹ c. jegyzet tartalmazza a Yue CsalĂĄd Rövid Ököl (ćČłćź¶çŸ­æ‰“, YueJia Duan Da) stĂ­lus illusztrĂĄciĂłit, a Mien Zhang (绔掌, amely a Rou Quan egyik (harci) vĂĄltozata)-, Ren Jia-, Ă©s Liu Jia Duan Da stĂ­lusokkal egyĂŒtt. Ezek a Ba Shan Fan (ć…«é–ƒçż») stĂ­lusban talĂĄlhatĂłak meg (napjainkban: çż»ć­æ‹ł, Fan Zi Quan-, amely a Saskarom alapja, Ba Shan Fan megnevezĂ©s a Ming korban-, mĂ­gy a Ba Fan Men (慫翻闚, "8 ForgĂĄs IskolĂĄja" a Qing DinasztiĂĄban ismert).

Az iratok ismertetik a Mi Quan (èż·æ‹ł, Titkos Ököl) stĂ­lust, melyet a Shaolin szerzetesek Shandong-tartomĂĄnybĂłl (ć±±æ±) hoztak a Kolostorba. Napjainkban ezt "Elveszett ÖsvĂ©ny" (èż·èč€è—, Mi Zong Yi)-, vagy Mi Zong Quan (ç‡•é’æ‹ł) nĂ©ven ismerĂŒnk. A belsƑ erƑ ebben a stĂ­lusban a könyĂ©k Ă©s vĂĄlldobĂĄsokat erƑsĂ­ti, a Rou Quan alapjĂĄn kombinĂĄlja a kemĂ©ny Ă©s lĂĄgy mozgĂĄsokat. A fogĂĄsok-, ugrĂĄsok Ă©s a cseles lĂ©pĂ©sek alkotjĂĄk a 108 technikĂĄt (mint mĂĄs, Wu Quan-i stĂ­lusok-, Tongbei Quan Ă©s a Chen Taiji Quan HosszĂș Ököl stĂ­lus) tartalmazza a ĂĄtfogĂĄsok (ölelĂ©s), megragadĂĄs, csavarĂĄs, felemelĂ©s, tapadĂĄst, 
 A Mi Zong stĂ­lus ĂĄll a legközelebb a Wu Quan-hoz (äș”æ‹ł), mutatva, hogyan nĂ©zhetett ki ez a stĂ­lus korĂĄbban. A nei gong Ă©s a kemĂ©ny-lĂĄgy technikĂĄk harci szempontbĂłl a Wu Quan (äș”æ‹ł) rĂ©szekĂ©nt vĂĄltak gyakorolhatĂłvĂĄ (ebbƑl alakult ki a Wu Xing Quan äș”èĄŒæ‹ł) szĂĄmos generĂĄciĂłn keresztĂŒl Bai YuFeng-tƑl (ç™œçŽ‰ćł°, aki a Shaolin Kolostorban a 秋月çŠȘćž« szerzetesi nevet vette fel) Ă©s Jue Yuan (è§‰èżœ) idejĂ©tƑl Niu Han Zhang –ig.

A Rou Gong (æŸ”ćŠŸ) mĂłdszerek Ă©s Rou Quan (æŸ”æ‹ł) technikĂĄk hatĂĄrozottan a taoista DaoYin (ć°ŽćŒ•) gondolkodĂĄsmĂłd meghatĂĄrozĂłi voltak a harci technikĂĄk hatĂ©konysĂĄgnövelĂ©se Ă©s az egĂ©szsĂ©gmegƑrzĂ©s terĂŒletĂ©n. A Taiji Quan (ć€Șæžæ‹ł), amely a Ming Ă©s Qing kor ĂĄtmenete idejĂ©n (1640-es Ă©vek) alakult ki szĂĄmos technikĂĄt Ă©s mĂłdszert emelt ĂĄt az akkor mĂĄr szĂ©les körben gyakorolt Rou Quan-bĂłl Ă­gy egyesĂ­tette a lĂ©gzĂ©stechnikĂĄkat a kĂ©ztechnikĂĄkkal a taoista Daoyin gyakorlatokban. A Shaolin Rou Gong (ć°‘æž—æŸ”ćŠŸ) Ă©s a Taiji Quan (ć€Șæžæ‹ł) rendszerek azonos elveket tartanak fenn a test-, tudat Ă©s lĂ©gzĂ©s koordinĂĄciĂłja Ă©s harmonikus integrĂĄciĂłja terĂ©n. A Rou Quan alaptechnikĂĄi nyolc jellegre Ă©pĂŒlnek, (peng, lu, ji, an, cai, lie, zhou, kao) melyek kĂ©sƑbb Ă©ppen a Taiji Quan elterjedĂ©sĂ©vel vĂĄltak közismerttĂ©. A Rou Quan alapok a korai 1600-as Ă©vek elsƑ felĂ©ben lĂ©trejött Chen stĂ­lusĂș Taiji Quan -ban is jĂłl Ă©rzĂ©kelhetƑek. Shaolin -i rendszerben a Hong Quan Ă©s Tongbei Quan stĂ­lusok Ă©pĂ­tkeztek a Rou Quan alaptechnikĂĄkbĂłl. KombinĂĄciĂłk egĂ©sze kerĂŒlt ĂĄt a Ba Fan Shou (ć…«çż»æ‰‹) technikĂĄk közĂ©. A Rou Quan-ban, a 36 lĂ©pĂ©ses Rou Quan Yi Lu a dengfeng -i terĂŒleten (ld.: Lao Hong Quan) ma is mƱvelt gyakorlat. TörtĂ©nelmi szempontbĂłl bizonyĂ­tottnak lĂĄtszik, hogy a ma ismert Ă©s gyakorolt Rou Quan technikĂĄkat a korai Qing DinasztiĂĄban ĂĄllĂ­tottĂĄk össze. A XVIII. Ă©s XIX. szĂĄzad zavaros korszakaiban hĂ­vƑi körben a a kemĂ©ny vĂ©gponttĂș Rou Gong Quan, (æŸ”ćŠŸæ‹ł)-, mĂ­g kolostori környezetben [megĂșjĂ­tott] Chan Gong Rou Quan (çŠ…ćŠŸæŸ”æ‹ł) nĂ©ven ismert. A Rou Gong Quan rokonsĂĄgot mutat a Tongbi Quan (é€šè‡‚æ‹ł)-, Rou Xing Chui (æŸ”ćœąæ¶)-, Xin Yi Ba (ćżƒæ„æŠŠ)-, Mian Quan (ç»”æ‹ł) stĂ­lusokkal.

A Rou Quan "ĂșjrakeletkezĂ©se"

AzĂ©rt kell beszĂ©lnĂŒnk "ĂșjrakeletkezĂ©srƑl", mert a Kolostort szĂĄmos alkalommal bezĂĄrtĂĄk, felgyĂșjtottĂĄk, ĂșjraĂ©pĂ­tettĂ©k. RĂĄadĂĄsul az 1600-as Ă©vekre Shaolin harcmƱvĂ©szete mĂĄr annyi formĂĄt tartalmazott, hogy nagyon kevĂ©s szerzetes ismerte ugyanazokat a formĂĄkat mint tĂĄrsaik. Egyes szerzetesek tartottak a korĂĄbban egysĂ©gesĂ­tett Shaolin Quan (ć°‘æž—æ‹ł) elaprĂłzĂłdĂĄsĂĄtĂłl, mely a specializĂĄciĂł okĂĄn rengeteg kisebb rĂ©szre vĂĄlt szĂ©t. A harci szerzetesek szakosodĂĄsukat követƑen kialakĂ­tottĂĄk a legjobb kĂ©pessĂ©gĂŒk szerinti (sajĂĄt) stĂ­lusukat. Így pedig elƑállt a helyzet, hogy egy tanĂ­tvĂĄny megtanulta az alapvetƑ Öt Állat StĂ­lust, majd szakosodott egy mĂĄsik szerint. NĂ©hĂĄny Ă©v elteltĂ©vel a szerzetesek hĂĄtrahagytĂĄk az eredeti Quan Fa-t, amely Ă­gy a kihalĂĄs veszĂ©lyĂ©vel nĂ©zett szembe: rövid idƑ elteltĂ©vel nem maradt senki, aki tanĂ­thatta volna. Ezt a helyzetet sĂșlyosbĂ­totta a Shaolin Kolostor harmadik teljes pusztulĂĄsa (1723 v. 1760).

A Rou Quan (Ășjra)keletkezĂ©sĂ©nek hĂĄrom lehetsĂ©ges idƑszaka rajzolĂłdik ki az iratok Ă©s az egyes stĂ­lusok kölcsönhatĂĄsĂĄnak tanulmĂĄnyozĂĄsa sorĂĄn:

Az elsƑ lehetƑsĂ©g

TalĂĄn a Rou Gong (æŸ”ćŠŸ) mozgĂĄsos gyakorlatait Zhang Sanfeng –el (ćŒ äž‰äž°, 慬慃1247ćčŽ-慬慃1458ćčŽ)-, vagy mĂĄs taoistĂĄkkal törtĂ©nt informĂĄciĂłcserĂ©k fejlesztettĂ©k a Yuan DiasztiĂĄban. Ezzel magyarĂĄzhatĂł lenne, miĂ©rt ennyire hasonlĂł a mozgĂĄs Ă©s a technikai repertoĂĄr a Zhang Songxi (ćŒ æŸæșȘ) Neijia Quan (ć†…ćź¶æ‹ł)-, Wang Zhong Yue (王漗ćČł) Taoista 13 gyakorlata-, Dong Cheng taoista pap (è‘Łæˆ) ĂĄltal fejlesztett Tong Bei Quan (通臂 / é€šèƒŒæ‹ł) valamint Chen Taiji Quan (é™łćŒć€Șæ„”æ‹ł) stĂ­lusokban. Elvitathatalan tĂ©ny, hogy e stĂ­lusok kapcsolatba kerĂŒltek egymĂĄssal a törtĂ©nelem sorĂĄn. Ez azt jelentenĂ©, hogy a Rou Gong (æŸ”ćŠŸ) egyike lehet az eredeti nei gong forrĂĄsoknak, melyet Bai Yufeng (ç™œçŽ‰ćł°) Ă©s Jue Yuan (è§‰èżœć’Œć°š) Ășjra-honosĂ­tott a Shaolin Kolostorban.

Ismert, hogy Ɛk magas szinten gyakoroltĂĄk a belsƑ stĂ­lust. Nem Ƒk fejlesztettĂ©k, hanem Luoyang-ban Ă©s utazĂĄsaik sorĂĄn Henan-, Shaanxi-, Gansu-, Shanxi-, Guangxi-, Ă©s Sichuan tanultĂĄk. Sichuan-ban az Emei –nek (峨嵋山) hosszĂș törtĂ©nelme van a nei gong (憅抟) Ă©s a Neijia Quan (ć†…ćź¶æ‹ł) gyakorlĂĄsban, viszont ezeket igen gyakran eredeztetik a korĂĄbbi Shaolin szerzetesektƑl. BĂĄr Guangxi tartomĂĄny KĂ­na dĂ©li rĂ©giĂłja, a Song dinasztia korĂĄban (~ 1100-1200 Ă©vekben) sok Shaolin szerzetes utazott e környĂ©k testvĂ©r-kolostoraiba. Jue Yuan (è§‰èżœ) Ă©s Yi Guan szerzetesek Guangxi-ban Ma Zi Long-al, a belsƑ mĂłdszerek MesterĂ©vel gyakoroltak hosszĂș ideig, mely mĂłdszerek eredetileg bĂĄr ShaolinbĂłl szĂĄrmaztak, de ekkorra (talĂĄn) a szerzetesek elfelejtettĂ©k azokat. Mivel a Rou Gong mĂłdszerei Ă©s gyakorlatai (æŸ”ćŠŸ) nagyon hasonlĂ­tanak a taoista mĂłdszerekre, kapocs lehet Zhang SanFeng fĂ©le Wudang Shan taoista ĂĄtadĂĄsĂĄnak tartalma közt. Így, ezzel az ĂĄtadĂĄssal Ășjra belĂ©pett a tanĂ­tĂĄs a Shaolin Kolostorba, amely a Yuan Dinasztia vĂ©ge felĂ© - a kolostor lerombolĂĄsĂĄnak-, zĂĄrvatartĂĄsĂĄnak idejĂ©n - veszett el . Így, a kolostoron kĂ­vĂŒl a vidĂ©ki-, hĂ­vƑ gyakorlĂłk ƑrĂ­ztĂ©k. VĂ©gĂŒl, a Ming Dinasztia Ă©veiben visszatĂ©rt Ășjra Shaolinba, amikor az ĂșjjĂĄĂ©pĂŒlt.

A mĂĄsodik lehetƑsĂ©g

MĂĄs kutatĂłk (itt hivatkozom: Dr. Yan ZhiYuan-ra) a fentiekkel szemben Ășgy vĂ©lik, Dong Cheng taoista pap (è‘Łæˆ) lĂĄtogatott a Shaolin Kolostorba a Ming-Qing idƑszakban, s megismertette a szerzeteseket a Tongbei Rou Quan (é€šè‡‚æŸ”æ‹ł) gyakorlataival. Itt fejlesztette ki a 13 testtartĂĄst (gyakorlatot), az Ășn. "13 Gong Rou Shou" –t (ćäž‰ćŠŸæŸ”æ‰‹, LĂĄgy Ököl 13 Gyakorlata). Dong Cheng a Rou Quan gyakorlĂĄsi mĂłdszereit ötvözve a Tongbei (通背)alkalmazĂĄsokal, ĂĄtalakĂ­tva a korĂĄbbi Shaolin alapĂș mĂłdszereket a sajĂĄt Neijia Quan (ć†…ćź¶æ‹ł) mĂłdszerekkel, melyet Wang ZhongYue (王漗ćČł) Ă©s Zhang Songxi-tĂłl ćŒ æŸæșȘ tanult. Ha ez igaz, akkor a Rou Gong mĂłdszerek az 1600-as Ă©vek utĂĄn jelentƑset fejlƑdtek.

Shaolin Kolostorban eltĂ©rƑ Rou Quan formĂĄkat gyakoroltak. Ez azĂ©rt volt Ă­gy, mert a Rou Quan-ra nem tekintettek egy stĂ­luskĂ©nt, hanem mint mĂłdszer volt jelen a napi gyakorlĂĄsban. A 36 technikĂĄbĂłl ĂĄllĂł Rou Quan Yi Lu (ć°‘æž—æŸ”æ‹łäž€è·Ż) Ă©s Er Lu (ć°‘æž—æŸ”æ‹łäșŒè·Ż) elsƑ forma Ă©s mĂĄsodik forma nagyon hasonlĂ­t a Tongbei Quan –ra (é€šèƒŒæ‹ł), valamint követi a Wen PrefektĂșra harcmƱvĂ©szetĂ©nek szĂĄmos kombinĂĄciĂłjĂĄt, testtartĂĄsĂĄt Ă©s mozgĂĄsĂĄt amely a Chen Taiji Quan –al mutat nagy hasonlĂłsĂĄgot [megj.: Wang Zhongyue tanĂ­tvĂĄnya Chen Wangting (陈王ćș­), a Chen Taiji megalkotĂłja]. Shaolin Rou Quan 108-as formĂĄja azonban hatĂĄrozottan eltĂ©r a fentiektƑl. A feljegyzĂ©sek szerint a Rou Quan (æŸ”æ‹ł) szolgĂĄlt alapul egy Shaolin szerzetes ĂĄltal kifejlesztett Rou Xing Chui (ć°‘æž—æŸ”ćœąæ¶) stĂ­lusnak, amely a CsĂĄszĂĄr szĂłrakzoztatĂĄsĂĄra dolgozott ki a Tang dinasztia idejĂ©ben. A Rou Xing Chui -bĂłl kĂ©sƑbb a Pao Quan stĂ­lus jött lĂ©tre.

A harmadik lehetƑsĂ©g

A fennmaradt jegyezetek tanulmĂĄnyozĂĄsa sorĂĄn megismerhetƑ Bai Yufeng (ç™œçŽ‰ćł°) Ă©s Jue Yuan (è§‰èżœ) Wu Quan (äș”æ‹ł) Ă©s Luohan Quan (çœ—æ±‰æ‹ł) rendszere. Bai Yufeng a Jin Ă©s Yuan DinasztiĂĄk korĂĄban Ă©lt, 1200-1300 Ă©vekben. FelfedezhetƑ szĂĄmos utalĂĄs a nei gong gyakorlatok Ă©s a Luohan 18 TenyĂ©r (çœ—æ±‰ćć…«æ‰‹) alapgyakorlatok variĂĄciĂłirĂłl, Ă­gy e harmadik elgondolĂĄs szerint a Rou Gong (æŸ”ćŠŸ) valĂłban tartalmazza a "Luohan 13 gyakorlata" sort (ć°‘æž—ćäž‰ćŠŸ), amely egy korai Rou Quan forma, beleĂ©rtve a 18 Luohan TenyĂ©r (çœ—æ±‰ćć…«æ‰‹) gyakorlatĂĄt is. Bai Yufeng szerzetes lett a Shaolin Kolostorban Ă©s felvette a Qiu Yue (秋月çŠȘćž«) nevet. TehĂĄt e gondolatmenet szerint

  • VAGY e Rou Gong (æŸ”ćŠŸ) gyakorlatok Ă©s Rou Quan (æŸ”æ‹ł) formĂĄk a Ming Dinasztia 1425 Ă©vei utĂĄn fejlƑdtek a Luohan Ă©s Wu Quan rendszerek rĂ©szekĂ©nt Jue Yuan Ă©s Bai Yufeng ĂĄltal (segĂ­tett a Li Sou Da Hong Quan stĂ­lusa 性æŽȘæ‹ł),
  • VAGY, Bai Ă©s barĂĄtai ismĂ©t bevezettĂ©k a Shaolin Kolostorba ezeket, ebben az idƑben.

Ez magyarĂĄzhatja azt, hogy a Rou Quan miĂ©rt hasonlĂ­t annyira mĂĄs, Henan-, Huaiqing tartomĂĄnyok Ă©s Wei prefekrtĂșra harcmƱvĂ©szeteire. Emellett szĂĄmos mozgĂĄs Ă©s technika mutat hasonlĂłsĂĄgot a Tongbei Quan-al, Öt Elem StĂ­lussal (ld: Xingyi Quan) Ă©s a Yue Jia Ba Fan Shou (ćČłæ° ć…«çż»æ‰‹) alkalmazĂĄsokkal (Ba Shan Fan (ć…«çż») önvĂ©delmi rendszere, amelyet Yue Fei TĂĄbornok (ćȳ飛, 1103–1142) jegyzett le). A Rou Gong a Yijin Jing gyakorlatait is tartalmazza, amely az 1620-as Ă©vekben kerĂŒlt a jegyzetbe. agyon izgalmas, hogy a Rou Gong is rejt hosszĂșbot Ă©s kard formĂĄkat, mely kapcsocs a taoista kard alkalmazĂĄsokkal, ahol a qi keringetĂ©snek hosszĂș hagyomĂĄnya van a Qing korok elƑtti idƑkbƑl (egĂ©szen az Ăłkorig). A taoista kardformĂĄk volt a "Taoista 13 Gong" eredeti gyökere, amelyet Zhang Sanfeng Ă©s mĂĄs Wudang / Sichuan Neijia Quan (ć››ć·ć†…ćź¶æ‹ł) formĂĄk is alkalmaztak. TĂ©ny, hogy a Rou Gong / Rou Quan formĂĄk az "Öt Elem 13 Gong" –ja () Ă©s a Nyolc IrĂĄny (ć…«æ–čæ‹ł) mutatnak közös gyökeret Bai Yufeng Ă©s Yue Juan eredeti harcmƱvĂ©szeti fejlesztĂ©seiben.

A gyakorlat

A Rou Quan -t (æŸ”æ‹ł) nem a formagyakorlatai mentĂ©n gyakoroltĂĄk.

AlapvetƑ cĂ©lja a buddhista gyakorlatok fizikai tĂĄmogatĂĄsa volt, amely alkalmas volt a szerzetesi önvĂ©delemre is. GyakorlĂĄsa nem kĂŒlsƑ-, hanem belsƑ gyakorlĂĄs: körkörössĂ©g Ă©s az erƑelvezetĂ©s technikĂĄi mellett a kimƱvelt erƑ (ćŠČ, jin) kialakĂ­tĂĄsa fomntos szempont volt. Voltak korok, amikor jelentĂ©ktelennek tƱnƑ-, lassĂș technikĂĄi komoly Ă©s hatĂ©kony fegyveres Ă©s harci kombinĂĄciĂłkat rejtettek. EzĂ©rt elvĂ©gezhetƑk hosszĂșbottal (dupla karddal). Fontos megjegyezni, hogy a kialakulĂĄs idƑszakĂĄban a szerzetesek elsƑdleges fegyvere a bot volt, a pusztakezes harc ebbƑl a mozgĂĄsbĂłl fejlƑdött igazĂĄn. A Shaolin hosszĂșbot fĂ©mbƑl (!) kĂ©szĂŒlt, nem volt egyszerƱ megemelni, sem alkalmazni. Ehhez volt szĂŒksĂ©g a Rou Gong mĂłdszerekre, azaz a fegyvert ne törzsbƑl / nyers izomerƑvel mozgassĂĄk, hanem a csĂ­pƑ helyes alkalmazĂĄsĂĄval annak lendĂŒletet adva körök mentĂ©n, könnyedĂ©n.

Rou Quan botgyakorlĂĄs. A korai Rou Quan technikĂĄk a szerzetes vĂĄndorlĂĄsok-, valamint az egyes korok szerzetes-ĂŒldözĂ©sei alatt templomokon kĂ­vĂŒl szĂ©les körben gyakoroltĂĄ vĂĄltak.
Így alakulhatott ki a Rou Gong Quan (柔功拳), vagy a Chan Gong Rou Quan (禅功柔拳) is, közöttĂŒk elenyĂ©szƑ a technikai kĂŒlönbsĂ©g.

A Rou Gong (æŸ”ćŠŸ) volt a mĂłdszer, amellyel ez sikerĂŒlhetett: dinamikusan vĂĄlt megvalĂłsĂ­thatĂłvĂĄ a sĂșlypontĂĄthelyezĂ©s, valamint a lĂĄbbĂłl közvetĂ­tett erƑ alkalmazĂĄsa. Ez volt a legfontosabb a Rou Quan ĂĄltalĂĄnos (önvĂ©delmi) alkalmazĂĄsĂĄt illetƑen is. Az 1500-as Ă©vekre több ezer szerzetes tanulta Ă©s gyakorolta a hosszĂșbot formĂĄkat. Az 1600-as Ă©vekre szĂŒksĂ©gessĂ© vĂĄlt az Ă­gy begyakorolt formĂĄk pusztakezes alkalmazĂĄsokkĂĄ törtĂ©nƑ ĂĄtalakĂ­tĂĄsa, amely egyrĂ©szt a Ming–Qing ĂĄtmenet idejĂ©n fennĂĄllĂł belviszĂĄlyok Ă©s vĂĄlsĂĄg okĂĄn egyre hĂ©tköznapibĂĄ vĂĄlt. Ezt erƑsĂ­tette a mandzsuk fegyverkezĂ©st tiltĂł rendelkezĂ©sei is. A Rou Gong Ă­gy lehetƑvĂ© tette a rejtett harci alkalmazĂĄsok gyakorlĂĄsĂĄt (ezt jĂłl illusztrĂĄlja a Rou Gong Quan (柔功拳) kialakulĂĄsa)

A Rou Quan belsƑ gyakorlatokkal valĂł alapozĂĄsra Ă©pĂ­t. A belsƑ-, v. kimƱvelt erƑ (ćŠČ, jin) ereje a Rou Gong gyakorlatokkal mƱvelhetƑ. Ezek a gyakorlatok nemcsak az egĂ©szsĂ©g megƑrzĂ©sĂ©re Ă©s fenntartĂĄsĂĄt tĂĄmogatjĂĄk, hanem harcmƱvĂ©szet terĂŒltĂ©n is komoly Ă©rtĂ©ket kĂ©pviselnek. Ha megfelelƑ minƑsĂ©gƱ energia (气, qi) ĂĄll a rendelkezĂ©sre, akkor a quan (æ‹ł) is megfelelƑen gyakorolhatĂł. A jĂłl ĂĄramlĂł energia ĂĄthatja a belsƑ szerveket, a meridiĂĄnokon keresztĂŒl a velƑt, tĂĄplĂĄlhatĂłvĂĄ vĂĄlik a jing, Ă©s shen. Buddhista, belsƑ stĂ­luskĂ©nt elsƑdleges, hogy az energia keringĂ©se akadĂĄlytalannĂĄ vĂĄljon. Ezt közvetlenĂŒl befolyĂĄsolni nem lehet, közvetett mĂłdon, a tudat felszabadĂ­tĂĄsĂĄval Ă©rhtƑ el. Így a qi keringĂ©se hatĂĄrtalan, akadĂĄlyoktĂłl mentes. Ez a jĂĄrtassĂĄg akĂĄrmilyen kĂŒlsƑ mozgĂĄssal kombinĂĄlhatĂł.

"A qi mozgåsa, terjedése olyan, mint a víz åramlåsa".

Rou Quan öt csoportja

A Rou Quan-nak 5 csoportja létezik

  • Az elsƑt - mely a legidƑsebb -, a Shaolin EnciklopĂ©dia (ć°‘æž—ćŻșæ­ŠèĄ“ç™Ÿç§‘ć…šæ›ž) (is) emlĂ­ti. A Luohan 13 Gong Quan (çŸ…æŒąćäž‰ćŠŸæ‹ł) tizennyolc testhelyzet, huszonkettƑ mozgĂĄsban szĂĄmolva volt Sheng Chou (惧皠 480-560) szerzetes eredeti 18 Rou Quan technikĂĄja. Ez a bot Ă©s mĂĄs mezƑgazdasĂĄgi eszközök alkalmazĂĄsaibĂłl szĂĄrmazott. A 18 Luohan KĂ©z (ćć…«çŸ…æŒąæ‰‹) technikĂĄit a Qing kor idejĂ©n ZhanJu szerzetes (æč›äžŸçŠ…ćžˆ) adta az eredeti 18 Luohan gyakorlathoz, hogy Ă­gy 41 mozgĂĄsra bƑvĂ­tette a technikai szĂĄmot.
  • A mĂĄsodik formai csoport Shi Yanzhuang (释滶ćș„) szerzetes YiLu (äž€è·Ż) Ă©s ErLu (äșŒè·Ż), mindegyik 36 technikĂĄval (fontos shaolin-szĂĄm) formĂĄi. De vita van ezekrƑl a gyakorlatokrĂłl.

    YiLu (äž€è·Ż)


    ErLu (äșŒè·Ż)



    Ha megnĂ©zzĂŒk a Shaolin EnciklopĂ©diĂĄt (ć°‘æž—ćŻșæ­ŠèĄ“ç™Ÿç§‘ć…šæ›ž), akkor van abban egy szakasz a Rou Quan szekciĂł elƑtt, amely bemutatja az "elveszett" gyakorlatok rajzĂĄt, de törtĂ©nelmi Ă©vszĂĄmok nĂ©lkĂŒl; a Rou Quan Er Lu (æŸ”æ‹łäșŒè·Ż) Ă©s San Lu (æŸ”æ‹łäž‰éčż) mĂĄs, mint amit napjainkban Shi Yanzhuang Mester is gyakorol. Gyakorlatai nagyon közel ĂĄllnak a Chen stĂ­lusĂș Taiji Quan-hoz (mely nem lĂ©tezett mĂ©g 1650 elƑtt, sƑt, mĂ©g a Tongbei Quan sem lĂ©tezett az 1500-as Ă©vek vĂ©ge elƑtt), ha pedig kombinĂĄljuk a Xiao Hong Quan gyakorlatsorral-, a Taizu Chang Quan 32 ĂĄllĂĄsĂĄval ezt a kĂ©t Rou Quan gyakorlatsort, akkor a teljes mozdulatokkal a Chen Taiji Quan Laojia Yi Lu -t (é™ˆćŒć€Șæžæ‹ł è€ćź¶äž€è·Ż) kapjuk meg (!), melybƑl [szinte] semmi sem hiĂĄnyzik. A Yang stĂ­lus hangsĂșlyozta a Xiao Hong Quan mozgĂĄsokat, mert Yang Luchan (杚éœČ穅) Mester faluja hĂ­res a shaolin Hong Quan-rĂłl (æŽȘæ‹ł). Mind Ɛ, mind pedig az elsƑ diĂĄkjai-, a hĂ­res Wu testvĂ©rek (a Wu Taiji Quan alapĂ­tĂłi, amelyek a Yang Taiji Quan -t a Zhaobao Taiji Quan -al (è””ć Ąć€Șæžæ‹ł) alkotjĂĄk) mind a Hong Quan szakĂ©rtƑi.

    SanLu (äž‰è·Ż)



  • A fentiek mellett lĂ©tezik a harmadik csoport. Itt a Rou Quan-nak hĂĄrom olyan gyakorlatsora van, amit Shi Degen mester (é‡ŠćŸ·æ č 1914-1970) tanĂ­tott, amirƑl Ășgy tartjĂĄk, hogy az egykezƱ Huike PĂĄtriĂĄrkĂĄtĂłl (ć€§ç„–æ…§ćŻ 487–593) szĂĄrmazik. SzĂĄmos ming-kori forma Ă©s kombinĂĄciĂł JueYuan (è§‰èżœ) szerzetestƑl Ă©s Bai Yufeng-tƑl (ç™œçŽ‰ćł°) szĂĄrmazik - mint Luohan Ă©s mĂĄs Shaolin formĂĄk -, melyek az elsƑ lĂ©pĂ©st bal oldalon kezdik, bal kĂ©zzel, ezzel is tisztelve az alapĂ­tĂłt Huike mestert. [megj.: a ming-kori technikĂĄk Zhao Kuangyin-tƑl szĂĄrmaztathatĂłak (Chang Quan, Hong Quan, Pao Quan, Tongbi Quan, stb., jobbra kezdve s követve ugyanazt a kezdeti mintĂĄt, mint a Chen Taiji Quan Yi Lu)].
  • A negyedik csoport Rou Quan technikĂĄi a Da Bei Quan (性æ‚Čæ‹ł) stĂ­lusbĂłl szĂĄrmaznak, de errƑl pedig Ășgy tartjĂĄk, hogy egyszer korĂĄbban Shaolin Rou Quan anyagbĂłl szĂĄrmaztak el.
  • Az ötödik csoport mĂĄs csalĂĄdoktĂłl szĂĄrmazĂł technikai megoldĂĄsok. MĂĄs idƑkbƑl Ă©s befolyĂĄsokbĂłl keletkeztek. DE, a XVI. szĂĄzadi szĂĄzadi taoista pap Dong Cheng a Tongbei Quan stĂ­lusĂĄval lĂ©trehozott nĂ©hĂĄny Rou Quan kombinĂĄciĂłt miutĂĄn megtanulta a taoista Neijia Quant (ć†…ćź¶æ‹ł) Ă©s ötvözte ezt a (shaolin) Taizu Chang Quan kĂ©szletekkel, majd Ă©lete vĂ©gĂ©ig tanĂ­totta ezt a kolostorban.

MegjegyzĂ©s: ... ha beszĂ©lsz Ă©s Ă©rtesz kĂ­naiul, ismered a harcmƱvĂ©szet szakmai fogalmait, akkor Shi De Qian (释德虔 1943-) Mester ĂĄltal Ă­rt 191 oldalas jegyzet teljes fejezete foglalkozik a Rou Gong -al a Shaolin Rou Gong San Shi Yi Shi 《少林柔功三十一式》 gyakorlaton keresztĂŒl melyet itt olvashatsz el: 《少林气功秘集》(释德虔等编): 少林柔功三十一式

少林柔拳——周云峰

据传稠禅师能跃身至梁、拳捷骁武,横墙壁行,引重千钧。众僧欣之,无不敬佩,跋陀重用稠和尚,此后重托禅学与事于稠,稠位任重,声誉大振,十方僧人与香客每日来少室拜稠者络绎不绝。众僧和俗家跪求稠授武功,以壮防卫。稠对少壮者授轻捷雄宏之功,对年迈体弱者授简单耗力微之动作,以活动肢体,疏通经络,达到健身抗疫之目的,先授以十八势之类,逐增至四十一势,渐渐形成一套拳术,亦成柔拳,世代相传,流传至今。

(一)歌诀

柔拳稠师传,四十一把连,老尼劈柴打,罗汉亮铁拳,反手击灯灭,泰山压倒冠,夜叉巧登阶,偷施金交剪,开弓射雕落,咬金擂铁拳,单鞭两边打,侧把摘耳环,鹞子钻树林,魁星跳斗涧,宝鸡穿莲势,老婆把花盘,金龙巧戏水,旋风卷九天,七星冲双锤,猛虎进羊圈,白鹤亮翅膀,仙人指路远,小鬼地泼水,带马归槽间,鸳鸯蹬脚爪,双风贯耳边,鲤鱼忙产水,回头把月看,仙人摘茄子,白虎拦路关,扣强斩剑法,老虎抱头脸,阴阳转掌妙。阳拳破心弦,打虎靠山势,巧把铁门关,金鸡独立稳,双锤断门栓,仆地视锦帘,罗汉守斋院,四十一捷把,招招有板眼,宗祖传武嗣,柔拳亦此言。

柔拳起把力须缓,气沉丹田发寻源。劲随呼出抬手足,气头着点气尾连。掌动撩打臂穿插,两点均在三息间。一疾连神三分紧,一慢两息不按缘。伸手如僧稳供香,蹬脚如猫抬足迈,行步如闺上轿去,转身就在一息间。变招密缓平阴阳,手足神志颜自然。拳肘膀背稍增力,头顶转动不可慢。五行相生连招招,三个春秋劲满圆。

(二)动作名称及顺序

预备势,老僧劈柴,罗汉亮拳,反手击灯,泰山压顶,夜叉登阶,金交剪势,开弓射雕,老翁试锤,转身单鞭,摘月捶势,鹞子钻林,魁星跳斗,宝鸡穿莲,老婆盘花,金龙戏水,旋风卷天,转身七星,猛虎吞羊,白鹤亮翅,仙人指路,小鬼泼水,带马归槽,鸳鸯蹬脚,双风贯耳,鲤鱼产水,回头望月,仙人摘茄,白虎拦路,相强斩剑,老虎抱头,魁星跳斗,阴阳转掌,上步阳拳,打虎靠山,双关铁门,金鸡独立,双锤钻门,鸳鸯蹬脚,双关铁门,仆地视锦,罗汉守门,收势。

(三)动作图解

预备势两足开立,两臂下垂,五指并拢,附于大腿外侧,掌心向里,掌指向下,身胸挺直,目视前方(图1)。 两足不动,两掌由下向外向上再往内下方划弧,掌心向下,两掌指向内相对,目视前方(图2)。

1. 老僧劈柴 左脚向左开一步,两脚碾地,体左转90度,左掌由左向内向上往外划弧,然后屈肘劈掌,掌心向外。右掌划弧翻掌屈肘于腰侧,目视左掌(图3)。

2. 罗汉亮拳 右脚向前上一步,屈膝,左腿蹬直成右弓步;同时左掌变拳,向外抖臂甩击,拳心向右,右掌向外摔打,然后变拳向左屈肘冲击,拳心向里,目视左侧(图4)。

3. 反手击灯 左侧前上成左弓步;同时两拳变掌,左掌向左前方扳手,掌心向里,右掌向后摔打,然后再向前扬掌护于上臂内侧,掌心向里,目视左手(图5)。

(KÉP1)

4. 泰山压顶 右脚向前上一步,使两腿成右弓步;同时两掌变拳,右拳向外向后上方撩打,然后上架右上侧,拳心向外,左掌向内屈肘顶腹,上体向前倾探,目视前方(图6)。

5. 夜叉登阶 左脚向前一步,抬右腿向前提膝;同时两拳变掌,向前抓,然后变拳,屈肘抱于腹间,拳心向内,上体向左稍转,目视前方(图7)。

6. 金交剪势 右脚下落于左脚前,抬左脚前上一步,成左虚步,同时两拳变掌,屈肘向前交插推出,右掌在上,掌心向前,两腿微蹲,目视前方(图8)。

7. 开弓射雕 右腿向前提膝的同时,右手向前抓, 然后屈肘后扛,变拳,架于右胸上侧,拳心向里,左手向前穿出,目视左手(图9)。

8. 老翁试锤 右脚前落一步,左脚向前成虚步;同时左掌向外下方撩打,右掌变拳,向前屈肘劈打,拳心向里,两腿微蹲,目视右拳(图10)。

(KÉP2)

9. 转身单鞭 右脚向前一步,两脚碾地,体左转90度,两腿屈膝半蹲成马步;同时左掌变拳,与右拳在胸前环弧,然后向两侧展臂侧击,拳心向下,目视前方(图11)。

10. 摘月捶势 左脚不动,收右脚向左震脚(响亮),与左脚成并步;同时右拳向左划弧,然后向右侧上方撩打,拳心向前,左拳向右屈肘横击,拳心向里,两腿微蹲,变左脚丁字步,目视前方(图12)。

11. 鹞子钻林 左脚向左跨一步,两脚碾地,体左转90度,成左弓步;右拳向内屈肘前冲,左拳抱于腰间,拳心向上,目视前方(图13)。

12. 魁星跳斗 左脚不动,抬右腿向前提膝;同时两拳变掌,右掌收回再向前抡出,掌心向上,左掌向外撩打,然后端于腹间,目视右掌(图14)。

13. 宝鸡穿莲 右脚下落于左脚前一步,抬左脚前上一步,成左弓步;同时两掌变拳,在胸前环弧,然后右拳屈肘向下由后向前劈击,拳心向左,左拳抱于腰间,拳心向上,目视右拳(图15)。

(KÉP3)

14. 老婆盘花 右脚向前一步,使两腿成右弓步;同时两拳变掌,右掌由前向外往内旋腕,左掌向右屈托出,目视右侧(图16)。

15. 金龙戏水 两脚碾地,体右转45度,抬左脚向前上一步,体继续右转90度,两腿屈半蹲成马步;同时两掌变拳,左拳随身向左侧屈肘扳击,拳心向内,右拳由右向左屈肘撩击,拳护左肘内侧,目视左拳(图17)。

16. 旋风卷天 两脚碾地,体左转90度,抬右腿由右向左上方弹旋;同时 左拳变掌由左向右拍打右脚内侧(响亮),右拳抱于腰间目视右脚(图18)。

17. 转身七星 右脚下落左脚前半步,体左转,收右脚震脚(响亮);左掌变拳向右下方横击,右拳同时向右前冲击,拳心向下,两腿微蹲,目视右侧(图19)。

18. 猛虎吞羊 两脚碾地,体右转90度,抬左脚前上成左弓步;同时两拳向下方抖臂揣击,拳心向里,目视前方(图20)。

(KÉP4)

19. 白鹤亮翅 右脚向前上半步,两脚碾地,体左转90度,使两腿成平行叉步;同时两拳变掌,向两侧展臂撩掌,掌心向下,目视前方(图21)。

20. 仙人指路 两脚碾地,体左转90度,成右弓步;同时左掌向前抖腕扬掌,掌心向右,右掌变拳,抱于腰侧,掌心向上,目视左掌(图22)。

21. 小鬼泼水 左脚向前跨一步,成左弓步;同时右拳变掌,与左掌在胸前合击,然后由后向左游掌展指,目视前方(图23)。

22. 带马归槽 右脚上前成右弓步,同时两掌变拳,向前由左向右甩击,拳心向外,目视两拳(图24)。

23. 鸳鸯蹬腿 右脚不动,抬左腿向前弹蹬,同时左拳由前向左腿内下劈,拳眼向右,右拳向外抡臂划弧,然后抱于腰侧,拳心向上,目视左脚(图25)。

(KÉP5)

24. 双风贯耳 左脚下落右脚前一步,抬右脚移于左脚右侧外一步,两腿屈膝半蹲成马步,同时两拳向前屈肘冲击,拳心向里,目视两拳(图26)。

25. 鲤鱼产水 右脚不动,抬左脚向前一步,脚跟离地,两腿成麒麟步;屈肘,两拳向前微屈肘合击(响亮),两拳眼相对,两腿微蹲,目视两拳(图27)。

26. 回头望月 右脚前上一步,两腿碾地,体左转180度,成右仆步;同时两拳向胸前下方揣击,拳心向后,然后上体稍向右转,目视右后方(图28)。

27. 仙人摘茄 两脚碾地,体右转90度,抬左脚向前上一步,两腿成并步;同时两拳变掌,右掌向前屈肘撩打,左掌向外抓,然后屈肘护于腹前,两腿半蹲,目视右手(图29)。

28. 白虎拦路 右脚向前上半步,左脚向前上一步,成左弓步;同时两掌变拳,左拳向前劈打,拳心向右,右拳屈肘端于腹前,拳心向上,目视左拳(图30)。

(KÉP6)

29. 相强斩剑 右脚向前上步,两脚碾地,体左转180度,两腿成左弓步;同时两拳变掌,左掌向前劈打,掌心向右,右掌屈肘端于腹间,掌心向上,目视左掌(图31)。

30. 老虎抱头 抬右脚前上成右弓步;同时两掌变拳,右拳向前撩打,然后抖臂上架头上右侧,拳心向外,左拳屈肘向右冲击,拳心向内,目视前方(图32)。

31. 魁星跳斗 右脚不动,抬右腿向前提膝;同时右拳变掌向前劈打,掌心向左,左拳变掌向外撩打,然后变拳,屈肘抱于腹间,拳心向上,目视右掌(图33)。

32. 阴阳转掌 左脚向前落半步,右脚提跟成后虚步;同时左拳变掌,向前劈打,掌心向右,右掌向外撩打,然后向外崩打左肘,目视左手(图34)。

33. 上步阳拳 左脚前上成左弓步;同时两掌变拳,左拳向前屈肘冲击,拳心向里,拳高平额,右拳向外撩打,然后屈肘抱于腰间,拳心向上,目视左拳(图35)。

(KÉP7)

34. 打虎靠山 抬右脚向前上一步,两脚碾地,体左转90度,两腿屈膝半蹲成马步;同时右拳向右撩打,然后举臂亮拳,架于头上右侧,拳心向前,左拳由右向左抡打,下栽左大腿上部,拳心向后,目视左侧(图36)。

35. 双关铁门 两脚碾地,体右转90度,抬左脚向前上一步,体再右转90度,两腿屈膝半蹲成马步;同时左拳随身向右打,右拳由右向左打,目视左侧(图37)。

36. 金鸡独立 两脚碾地,体右转90度,收右脚再抬右腿提膝, 同时右拳由右向左撩打,然后再向右架于头上右侧,拳心向前,左拳由外向内划弧,然后下栽于左大腿上部,目视左侧(图38)。

37. 双锤钻门 左脚下落右脚前一步,抬右脚向前上一步,使两腿成右弓步,同时两拳向前揣击,拳心向下,目视两拳(图39)。

(KÉP8)

38. 鸳鸯蹬脚 右脚不动,抬左脚向前弹蹬;同时左拳由前向后撩打,拳心向上,右拳由前向后屈肘抱于腹间,拳心向里,目视左脚(图40)。

39. 双关铁门 左脚下落右脚前成左弓步;同时两拳变掌由后向前从外向内抓,然后变拳,由外向内合击(响亮),目视两拳(图41)。

40. 仆地视锦 抬两脚向前跳一步,左脚落右脚前,右腿半蹲,左腿伸直,使两腿成左仆步;同时右拳由前向后撩打,然后屈肘抱于腰侧,拳心向上,左拳变掌向前拍打,目视左侧(图42)。

41. 罗汉守门 起身,收右脚与左脚成并步;同时右拳向外往内划弧,然后屈肘抱于腰侧,拳心向上,左掌变拳,向外向上划弧,然后屈肘抱于腰间,目视前方(图43)。

(KÉP9)

收势 震右脚与左脚并步;同时两拳变掌,向外向上划弧,然后向内向下按掌,两臂下垂,五指并拢,附于大腿外侧,掌心向里,身胸挺直,目视前方。

Javasolt irodalom Ă©s forrĂĄsok

0. 少林柔拳
1. 五拳
2. Shaolin Monastery
3. Shahar, The Shaolin Monastery
4. 南少林之谜:两百多年前为何突然消失无影踪
5. Xu Gaoseng Zhuan
6. Lin, Boyuan (1996), ZhongguĂł wushu shi 中國武術史, Taipei 臺北: Wuzhou chubanshe 五洲出版社
7. Henning, Stanley (1994), "Ignorance, Legend and Taijiquan" (PDF)
8. Shahar, Meir, The Shaolin Monastery: History, Religion, and the Chinese Martial Arts
9. 程宗猷
10. ARCHIVE.ORG 紀效新書·卷十八
11. 《紀效新書》
12. 古今武術名人錄
13. Zhou Yunfeng: Rou Quan 少林柔拳——周云峰
14. ...

❀ ❀ ❀

Köszönetet mondunk minden barĂĄtunknak, mindazon szerzƑknek, tanĂ­tĂłknak, buddhistĂĄknak Ă©s harcmƱvĂ©szeknek, akik hozzĂĄjĂĄrultak a harcmƱvĂ©szet-törtĂ©neti-, buddhista-, bölcseleti Ă©s egyĂ©b tanĂ­tĂĄsokkal, Ă­rĂĄsokkal, tanulmĂĄnyokkal, jegyzetekkel minden Ă©rzƑ lĂ©ny tanĂ­tĂĄsĂĄhoz Ă©s tanulĂĄsĂĄhoz. BuddhĂĄk Ă©s Mesterek tanĂ­tĂĄsait megosztani Ă©rdem, mindezen Ă©rdemeket felajĂĄnljuk az összes BuddhĂĄknak. A Xing Long Tang elfogulatlan, pĂĄrtatlan, szektarianizmustĂłl mentes elv alapjĂĄn törekszik a DharmĂĄt, a Chan hagyomĂĄnyvonal tanĂ­tĂĄsĂĄt, a harcmƱvĂ©szeti stĂ­lusok törtĂ©neteit megosztani. æ­Šæž—äž€ćź¶! é˜żćŒ„é™€äœ›!

ć„äœæœ‹ć‹, 䜜者, è€ćžˆ, äœ›æ•™ćŸ’ć’ŒćŠŸć€«çˆ±ć„œè€…, èŻ·ć…èźžæˆ‘ć‘äœ ä»ŹèĄšç€șæ„Ÿè°ą, æ„Ÿè°ąäœ ä»Źäž€ç›Žä»„æ„ç”šćŠŸć€«, 掆ćČ, 䜛教, ć“Čć­Šć’Œć„ç±»æ•™ć­Š, 文章, ç ”ç©¶ć’Œæ•™äč‰, ćŻčæ•™ć­Šć’Œć­Šäč çš„æ”ŻæŒă€‚ćˆ†äș«äœ›æ•™ć’Œć€§ćžˆçš„æ•™äč‰éžćžžæœ‰ä»·ć€Œ, æˆ‘ä»Źä»„æ­€æ­æ•ŹèŻžäœ›ă€‚ă€Šé†’éŸ™ć ‚ă€‹ ć°†äŸæźäžćäŸ, äžćˆ†ćź—æŽŸçš„ćŽŸćˆ™ćŠȘ抛戆äș«äœ›æł•, äŒ æ‰żäœ›æ•™æ€æƒłć’ŒäŒ ç»ŸćŠŸć€«ă€‚

XiaoFeng Cserkész Gåbor Mester @ Xing Long Tang | 2017 v1; 2019.08 måsodik kiadås
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 licenc alkalmazĂĄsĂĄval | çœČ損-éžć•†äžšæ€§äœżç”š-çŠæ­ąæŒ”ç»Ž 4.0 ć›œé™…
Ha hibĂĄkat, megjelenĂ©si vagy egyĂ©b problĂ©mĂĄkat talĂĄlsz, Ă­rj nekĂŒnk: master [at] rgm [pont] hu

武林一家 |

vissza | ❀ index | ❀ jegyzetek Ă©s publikĂĄciĂłk | ❀ Pu Ji Chan Templom 普济寺 facebook oldala - Kövess minket itt is!




0

XING LONG TANG 醒龙堂 中国武术研究会 | Honorary President: ZHANG ERYU Grandmaster | Master: XIAO FENG | Contact us: master [at] rgm.hu
Member of Hungarian Traditional Gong-Fu and Wushu Federation | HQ & Cultural Xchange: CHINESE ART CENTER 匈中文化交流中心.
Your use of this website is subject to, and constitutes acknowledgement and acceptance of, our Terms & Conditions @ 1995-2017
How you may Enhance your Health, Combat Efficiency, Mental Freshness and Spiritual Joy through autentic Gong Fu and Chan Teachings