Rou Quan ăć°æææłă a shaolin LĂĄgy Ăköl
ăć°æææłă A Shaolin Rou Quan (ć°æææł) a kemĂ©ny irĂĄnyzathoz tartozĂł Shaolin harcmƱvĂ©szetĂ©nek (ć°ææłæł, shaolin quan fa) belsĆ (vagy lĂĄgy) stĂlusa. Jelenlegi, megĂșjult formĂĄja 3 gyakorlatsorbĂłl ĂĄll. A kĂnai harcmƱvĂ©szetek egyik legkorĂĄbbra datĂĄlhatĂł rendszere. Körkörös-, nem konfrontatĂv alapformĂĄit elsĆdlegesen buddhista szerzetesek (ćć°, hĂ©shang - nem a harcos szerzetesek æŠć§, wusheng) gyakoroltĂĄk. A legelsĆ szerzetes, akit e stĂlussal kapcsolatban a fennmaradt ĂrĂĄsok emlĂtenek, Shi Chouchen szerzetes. A Rou Quan mozgĂĄsvilĂĄga egyesĂti a lassĂș (æ ą) Ă©s gyors (ćż«) technikai vĂ©grehajtĂĄsokat, ezĂ©rt egy gyakorlaton belĂŒl egyes technikĂĄknak eltĂ©rĆ a sebessĂ©ge. AlkalmazĂĄsa az ellenfĂ©l erejĂ©nek irĂĄnyĂtĂĄsĂĄra-, erĆelvezetĂ©sre-, sĂșlypont-kibillentĂ©sĂ©re helyezi a hangsĂșlyt. Ăgy tartjĂĄk, eredetileg a 13 Luohan Qigong (çŸ æŒąćäžćŒæ°ć, "a 13 MegvilĂĄgosodott LĂ©gzĂ©szabĂĄlyozĂĄsĂĄnak MƱvĂ©szete") testtartĂĄsait Ă©s mozdulatait tartalmazta. A luohan pedig az "Izom Ă©s Ăn ĂtalakĂtĂĄsa" (æçç», Yijin Jing) valamint az CsontvelĆ MosĂĄsa" (æŽé«ç», Xishui Jing) qigong alapelvĂ©t Ă©s gyakorlatait Ă©pĂtette be kĂŒlönbözĂ” önvĂ©delmi mozdulataiba. KĂ©sĆbb ezek bĆvĂŒltek, majd szĂĄmos mĂĄs stĂlus kialakĂtĂĄsĂĄban jĂĄtszottak kiemelkedĆ szerepet. Ezen harcmƱvĂ©szeti stĂlusok közĂŒl a Xiao Hong Quan (ć°æŽȘæł)-, a TaiZu Chang Quan (ć€Șç„éżæł) Ă©s a Luohan Shiba Shou (çœæ±ćć «æ) tĂĄmaszkodott az alapvetĆ formĂĄkra, melyekbĆl a Rou Quan is Ă©pĂtkezet. MĂg az utĂłbbi a Chan gyakorlatok (çŠ äżź) tĂĄmogatĂĄsĂĄra szolgĂĄlt, az elöbbiek a harcos szerzetesek (æŠć§, wusheng) ĂĄltal is gyakorolt Ă©Ă© hatĂ©konnyĂĄ tett stĂlusok lettek. Mivel a Shaolin Kolostor buddhista szerzetesei (ćć°, hĂ©shang) testgyakorlataikat egĂ©szsĂ©gĂŒk megĆrzĂ©sĂ©hez hasznĂĄltĂĄk, tulajdonkĂ©pp ez az oka annak, hogy a korai Rou Quan nem konfrontatĂv, gyakorlĂĄsĂĄnak irĂĄnyultsĂĄga a Rou Gong (ć°ææć) alapjain nyugszik a tudat felszabadĂtĂĄsĂĄnak ĂtjĂĄn. Ma a Rou Quan templomi gyakorlata megĂșjĂtott gyakorlatsorokbĂłl ĂĄll, "Shaolin Rou Quan" (ć°æææł) vagy "Chan Gong Rou Quan" (çŠ ćææł) nĂ©ven ismert, modern (leginkĂĄbb mozgĂĄsra fĂłkuszĂĄlĂł) gyakorlĂĄsa csak a hĂĄrom gyakorlatsorra (äžè·Ż) fĂłkuszĂĄl. A keletkezĂ©s legendĂĄja A buddhista belsĆ stĂlus - Rou Quan - lĂ©trehozĂĄsa nem köthetĆ egy stĂlusalapĂtĂł Mesterhez. A Rou Quan korai megjelenĂ©se a szerzetesek körĂ©ben az Ășn.: "napi gong" rĂ©szekĂ©nt jött lĂ©tre, kifejezetten a Chanbuddhista gyakorlatok napi szintƱ, közvetlen tĂĄmogtĂĄsĂĄnak okĂĄn. Azzal, hogy technikĂĄi egyĂșttal alkalmasak voltak önvĂ©delemre is, csak a "hĂ©tköznapi Ă©rtĂ©kĂ©t" növelte.
A Liang Dinasztia (æąæ, 502â587) idĆszakĂĄban a Shongshan Shaolin Kolostor (攩汱ć°æćŻș) II. apĂĄtja-, Hui Ke (æ §ćŻçŠ ćž, 487-593) volt. Akkoriban, a szerzetesek ĂĄltal vĂ©gzett testgyakorlatok Bodhidharma (è©æ蟟æ©, ?-535) "Izom Ă©s Ăn ĂtalakĂtĂĄsa" (æçç», Yijin Jing) Ă©s a "CsontvelĆ MosĂĄsa" (æŽé«ç», Xishui Jing)-, valamint a szĂ©les körben mƱvelt Daoyin (ćŻŒćŒ) gyakorlatokon alapultak. Hui Ke önĂĄllĂł testgyakorlatai az erre Ă©pĂŒlĆ-, ĂĄramlĂł Ă©s körkörös formĂĄk voltak. Ezek alkottĂĄk a Rou Quan (ææł) korai technikĂĄit. A Rou Quan kifejezĂ©s elsĆ ĂrĂĄsjegye (æ, rou) a buddhista szerzetesek gyakorlĂĄsi mĂłdszereire is utal, melyet kĂ©sĆbb-, kĂŒlönbözĆ belsĆ (tĂĄmogatĂł) gyakorlatokat tömörĂtĆ Rou Gong -nak (æć, rou gong) neveztek. Ez a gyakorlĂĄs belsĆ aspektuĂĄst (ć), mĂg a quan (æł) annak kĂŒlsĆ megjelenĂ©sĂ©t nyĂșjtotta. Hui Ke szerzetessĂ©ge elĆtt katona volt, Ă©pp Ășgy, mint mĂĄr a Kolostorban szerzeteskĂ©nt ott Ă©lĆ Hui Guang (æ §ć ) Ă©s Sheng Chou (ć§çš 480-560) szerzetesek (BaTuo buddhista Mester tantvĂĄnyai). Hui Ke katonai tapasztalatai mentĂ©n könnyedĂ©n alakĂthatta a quan-t a fentebb emlĂtett buddhista belsĆ gyakorlatok kiegĂ©szĂtĂ©sekĂ©nt. Ăgy pedig, idĆvel, a körkörös irĂĄnyokat egysĂ©ges gyakorlattĂĄ formĂĄlta (ld.: Chan Kör Gong (çŠ ćć, Chan Yuan Gong), alkalmazĂĄsĂĄban a buddhista attitƱd Ă©rvĂ©nyesĂŒlt: Ășn. "elvezetĂ©sekkel"-, az "energiĂĄk megfordĂtĂĄsĂĄval"-, a nyers erĆvel szemben pedig a kimƱvelt erĆ (ćČ, jin) alkalmazĂĄsĂĄval a buddhista szerzetesek Ă©s tanĂtvĂĄnyai könyen azonosulni tudtak. Chanbuddhista törtĂ©netĂrĂĄsokbĂłl Ășgy ismerjĂŒk, hogy Hui Ke fĂ©lkezƱ ember volt, mert levĂĄgta egyik karjĂĄt, hogy ezzel a Chan irĂĄnti elkötelezettsĂ©gĂ©t bizonyĂtsa BodhidharmĂĄnak. A Rou Quan viszont nem "egykezes" stĂlus, bĂĄr Ć maga szemĂ©lyesen rĂ©szt vehetett a technikĂĄk kialakĂtĂĄsĂĄban. A keletkezĂ©s törtĂ©nelmi vonatkozĂĄsai A kutatĂĄsok, iratok, kĆnyomatok szakfordĂtĂĄsa valamint a kĂnai kolostorokban törtĂ©nt beszĂ©lgetĂ©sek vilĂĄgossĂĄ teszik, hogy Bodhidharma ĂĄltal Ărtnak vĂ©lt mƱvek nagy rĂ©sze apokrif mƱ. EzekközĂŒl, mindössze az egyik tanĂtvĂĄnya, Danlin (ææ 506â574) ĂĄltal lejegyzett ĂrtekezĂ©s a KĂ©t BelĂ©pĂ©srĆl Ă©s a NĂ©gy GyakorlatrĂłl" (äșć „ćèĄè«, Er Ru Si Xing Lun, a Shao Shi Liu Men, ć°ćź€ï§é egyikkapuja) cĂmƱ munkĂĄt tartjuk hivatalosan autentikusnak. Viszont a szerteĂĄgazĂł kutatĂĄsok sem tĂĄmasztjĂĄk alĂĄ egyĂ©rtelmƱen, hogy valĂłban Hui Ke hozta volna lĂ©tre a Rou Quan-t. A Mester Ă©letĂ©rĆl a legkorĂĄbbi feljegyzĂ©s Hui Jiao (æ §ç) a Jiaxiang templom Kuaiji Hegy (Sichuan tartomĂĄny) 519-es munkĂĄja a KiemelkedĆ Szerzetesek EmlĂ©kiratai (é«ć§ćł, Gao Seng Zhuan), valamint annak folytatĂĄsa, a 645-ben ĂrĂłdott Sui Gao Seng Zhuan ăćé«ć§ćłă. Több utalĂĄs olvashatĂł Sheng Chou (ć§çš 480-560) szerzetesrĆl, akinek a Rou Quan kĂ©t rövid gyakorlatsorĂĄt tulajdonĂtjĂĄk (äžè·Ż, äșè·Ż). Hui Ke a Rou Gong (æć) mentĂ©n-, Ă©s Sheng Chou (ć§çš 480-560) kĂ©t rövidebb formĂĄja alapjĂĄn hozhatta lĂ©tre a Rou Quan hosszĂș, 108-as lĂ©pĂ©sbĆl ĂĄllĂł gyakorlatĂĄt (ææłäžè·Ż), feltehetĆleg a Liang Dinasztia 550-70-es Ă©veiben. ĂrdekessĂ©g, hogy a "Rou Quan" (ææł), mint megnevezĂ©s feltƱnik több iratban is a Yang Taiji (æšćŒć€Șææł) keletkezĂ©sĂ©vel összefĂŒggĂ©sben. Az emberek a szĂŒletendĆ stĂlust "Rou Shou"-nak (ææ) azaz "Puha v. Rugalmas KĂ©z" -nek neveztek. A Rou Quan (Ă©s Rou Gong mĂłdszerek) a leghosszabb ĂĄtadĂĄsi vonalat jelentik a kolostorban, azaz a legrĂ©gebbi templomi vonala a harcmƱvĂ©szetnek.
Shi DeChan (释德禅, 1907-1993), a Shaolin tiszteletbeli ApĂĄtja, a kĂnai hagyomĂĄnyos gyĂłgyĂĄszat legkivĂĄlĂłbb mestere is minden nap gyakorolta a Rou Quan-t (mesterei Wu Sanlin Ă©s Chuan Chan voltak). A Rou Quan gyakorlĂĄsa a Tang Dinasztia (ćæ, 618-tĂłl) Ă©veitĆl mindennapos volt a szerzetesek (ćć°, hĂ©shang) körĂ©ben. FormĂĄi Ă©s kombinĂĄciĂłi egyszerƱek, melyek ĂĄltalĂĄnos önvĂ©delmi alkalmazhatĂłsĂĄga is Ă©rtĂ©kelhetĆ volt. AlapjĂĄvĂĄ vĂĄlt az egyszerƱ fegyveres formĂĄknak is. A kemĂ©ny Ă©s erĆteljes shaolin -i harcmƱvĂ©szet (ć°ææłæł) mellett kontrasztot mutat a Rou Quan visszafogottsĂĄga Ă©s bĂ©kessĂ©ge, Ăgy Ă©vszĂĄzadokon keresztĂŒl erĆs szeparĂĄciĂł mellett maradt meg a buddhista szerzetesek testgyakorlatakĂ©nt. Ebben az idĆszakban egybeforrt a Rou Gong (æć) mĂłdszerekkel, pontosabban a Rou Quan (ææł) Ă©s a Rou Gong (æć) egymĂĄs fejlĆdĂ©sĂ©t Ă©s össze-rendezĆdĂ©sĂ©t jelentettĂ©k. Klasszikus Ă©rtelemben vett harci szempontbĂłl nem volt alkalmazott stĂlus. A harcos szerzetesek nem ezekkel a technikĂĄkkal harcoltak. MĂ©gis igen jelentĆs a kĂnai harcmƱvĂ©szet törtĂ©nelmĂ©ben, mert a szereztesek a Rou Quan gyakorlĂĄsĂĄval fejlesztettĂ©k magukat. Mindennapos gyakorlĂĄsa alapvetĆ testi Ă©s mentĂĄlis kĂ©pessĂ©gek megszilĂĄrdĂtĂĄsĂĄt tette lehetĆvĂ© (körkörössĂ©g, erĆelvezetĂ©s, sĂșlypont ĂĄthelyezĂ©s, jin-, fajin alkalmazĂĄsa, stb...) valamint a legkĂŒlönfĂ©lĂ©bb stĂlusok kialakulĂĄsĂĄnak alapjĂĄul is szolgĂĄlt. A Ming Dinasztia korĂĄban a Rou Quan alapformĂĄi szĂĄmos henan-i (æČłć), huaiqing-i (ćæž ) Ă©s wen prefektĂșra-beli (Wenzhou központtal 558-1371 közt, æć·) stĂlusnak nyĂșjtott közvetlen technikai kombinĂĄciĂłkat. Ilyen volt a Da Hong Quan (性鞿[é]æł), a Taizu Chang Quan (ć°æć€Șç„éżæł), Pao Quan (çźæł), Jin Gang Quan (éćæł), Hei Hu Quan (é»èæł), Ă©s Tong Bi (ismert mĂ©g: Tong Bei) Quan (éèæł) szĂĄmos vĂĄltozata. Az 1500-as Ă©vekre a Shaolin harcos szerzetesek (æŠć§ wusheng) gyakorlataikat Ă©s harci hosszĂșbot kombinĂĄciĂłkat igen magas szintre fejlesztettĂ©k, a kĂ©sĆi Ming-kor tĂĄbornokai pedig elsĆkĂ©nt jegyeztĂ©k le ezeket. Mivel ebben az idĆszakban a nyomtatĂĄs is jelentĆsebb terjedelmeket bĂrt-, valamint vĂ©ge lett a yuan-kor-i (ć æ 1271-1368) Shaolin Kolostor bezĂĄrĂĄsĂĄnak is, a jegyzetek katonai körökben is megjelentek. MĂĄs kolostorok hosszĂșbot alkalmazĂĄsai (mĂĄr) a Song-korban jĂłval dokumentĂĄltabbak voltak mint a Shaolin-i mĂłdszerek. Ennek oka egyszerƱen az volt, hogy a szerzetesek nem Ărtak le semmit, mivel a Chan hagyomĂĄnya mentĂ©n, szĂłban tanĂtottĂĄk egymĂĄst (a Song DinasztiĂĄban (宋朝 960â1127 Ă©s 1127â1279) szĂĄmos regĂ©ny ĂrĂłdott, amelyben - valĂłs Ă©letkĂ©pek alapjĂĄn â megjelennek a bottal harcolĂł / vĂ©delmezĆ chan szerzetesek). A XIX.-XX. szĂĄzad harcos szerzetes-mesterei közĂŒl Shi Degen (éćŸ·æ č 1914-1970) az egyik legjelentĆsebb, aki a hĂres Wu Gulun tanĂtĂĄsai alapjĂĄn (ćŽć€èœź 1820-1917) tanult. A Rou Quan stĂlus tekintetĂ©ben Wu Shanlin (ćŽć±±æ 1875â1970), Hao Shizhai (ééæ 1930-2014), Shi Suyun (éçŽ äș 1923-1999), Shi Zhenjun (éèČäż 1865-1939) mestereket kell megemlĂtenĂŒnk. Napjaink legjelentĆsebb mesterei Zhu Tianxi (æ±ć€©ć 1947-), Mao Jinguang, Shi Yanzhuang, Liu Zhenhai Mesterek.
TĂ©ny, hogy a Rou Gong (æć) gyakorlatok Ă©s Rou Quan (ææł) kombinĂĄciĂłk hosszĂș ideig kĂŒlönbözĆ harci hosszĂșbot alkalmazĂĄsok mozdulatait rejtettĂ©k (ezĂ©rt sem vesztek el). Cheng ZhongYou (çšćźç·, 1561-?) az 1600âas Ă©vek elejĂ©n Ărt Shaolin HosszĂșbot MĂłdszerek ăć°ææŁæłéĄćźă jegyzetĂ©ben kifejti, hogy a szerzetesek puszta kezes kombinĂĄciĂłkat dolgoztak ki a botformĂĄk mintĂĄjĂĄra a Rou Quan alapjĂĄn, amelyek hatĂ©konysĂĄga messze meghaladta az akkori (pusztakezes) harci mĂłdszereket. Qi Jiquan (æ继ć 1528.11.12-1588.01.17), Katonai StratĂ©gia (ăçŽææ°æžă, Ji Xiao Xin Shu)-, Katonai KikĂ©pzĂ©sek FeljegyzĂ©sei (ăç·Žć ”ćŻŠçŽă, Zhizhi GyĂŒjtemĂ©nye, ăæąæąć éă) Ă©s kortĂĄrsa He LiangChen (äœèŻèŁ 1562, ăćæă ăé”çșȘă ăć©ćšćŸèă ăć¶èäŸżćźă ăćç»ă) jegyzeteiben pedig az olvashatĂł, hogy a szerzetesek a bot technikĂĄkat a pusztakĂ©z alapkombinĂĄciĂłk gyakorlĂĄsĂĄval egĂ©szĂtettĂ©k ki, s mikor e kettĆt elsajĂĄtĂtottĂĄk, csak ezutĂĄn kezdtĂ©k meg a kard Ă©s lĂĄndzsavĂvĂĄs-, valamint mĂĄs fegyverek gyakorlĂĄsĂĄt. A Rou Gong mĂłdszerek Ă©s Rou Quan technikĂĄk a Buddhista BottechnikĂĄk Ă©s a HosszĂș Ăköl megszĂŒletĂ©sĂ©t eredmĂ©nyezte (ekkor mĂĄr a Rou Gong a buddhista Nei Gong gyakorlatsorokat tartalmazta, a Rou Quan pedig alapformakĂ©nt lĂ©tezett tovĂĄbb). TalĂĄn, e kettĆ egyĂŒttes alkalmazĂĄsa vezetett a buddhista szerzetesek körĂ©ben a Rou Gong Quan (æćæł) lĂ©trejöttĂ©hez. TĂ©ny az is, hogy ezt a szerzetesek nem tekintettĂ©k önĂĄllĂł stĂlusnak, hiszen technikai kĂ©szlete nem volt specializĂĄlt [ellentĂ©tben a harcos szerzetesek ĂĄltal fejlesztett valamennyi stĂlusnak, amely egy-egy kombinĂĄciĂłra-, vagy attitƱdre helyezte a hangsĂșlyt Ă©s vĂĄlt önĂĄllĂł stĂlussĂĄ]. Az 1784-es Cao Huantao "Pusztakezes Harc Klasszikusa" ĂrĂĄsĂĄnak-, majd pedig Zhang MingE (ćŒ”éłŽé¶) "XuanJi Titkos ĂtadĂĄsa az AkupunktĂșrĂĄs PontokrĂłl Ă©s a KĂ©ztechnikĂĄkrĂłl" ăçæșç§æç©ŽéæłèŻă ĂrĂĄsĂĄnak jegyzetekkel ellĂĄtott vĂĄltozata volt Kang Kongzhao (ćŒ ćæ, stĂlus: Heng Qiu) Quan Jing Quan Fa Bei Yao (æłç¶æłæłćèŠ) mƱve, aki Shaolin harcmƱvĂ©szetet tanult Zhang Ming E âel. MindkĂ©t irat Xuan Ji shaolin szerzetes (çæ©çŠ ćž) elbeszĂ©lĂ©se nyomĂĄn ĂrĂłdott, melyek a harci alkalmazĂĄsok ĂĄbrĂĄzolĂĄsĂĄt tĂĄrtĂĄk fel. Xuan Ji harcos szerzetest 1631-es kiadĂĄsĂș "Shaolin ĂtjĂĄrĂł" is emlĂti. Ezek a jegyzetek a Rou Quan kombinĂĄciĂłkat is leĂrjĂĄk olyan kifejezĂ©sekkel, mint "Rou Di Qiang, Rou Sheng Gang". Meir Shahar "A Shaolin Kolostor" c. könyvĂ©ben olvashatĂł Zhang kommentĂĄrja, miszerint a Rou Quan a lĂ©pĂ©sek (bu 步)-, dobĂĄsok (die 撇)-, megragadĂĄsok (na 拿) Ă©s a kibillentĂ©s (guan 惯) technikĂĄit is alkalmazzĂĄk. Ez a kĂ©zikönyv tartalmazza az akupresszĂșrĂĄs pontok (testĂŒregek) tĂĄmadĂĄsainak mĂłdszereit is. LeĂrja, hogyan lehetsĂ©ges a nei gong (ć ć) folyamatokat a harci kĂ©pessĂ©gek Ă©s alkalmazĂĄsok szolgĂĄlatĂĄba ĂĄllĂtani. Azaz, a harci technikĂĄk hogyan alkalmazhatjĂĄk a qi (æ°) keringetĂ©sĂ©t a hatĂ©konysĂĄg növelĂ©se Ă©rdekĂ©ben. SzĂĄmos mĂłdszert ismertetnek, köztĂŒk a "Duan Da Sheng Chang Quan" (çæçéżæł) elvĂ©t is: azaz "Rövid (egyenes) ĂtĂ©sek LegyĆzik a HossszĂș Ăklöt", amely a Wu Quan (äșæł) Ă©s Luohan Quan (çœæ±æł) rendszerek alapelve is lett. StĂlusok közös fejlĆdĂ©se 仄æćŻŒćżïŒä»„ćżćŻŒæ° Ărdekes, hogy a XuanJi Titkos ĂtadĂĄsa az AkupunktĂșrĂĄs PontokrĂłl Ă©s a KĂ©ztechnikĂĄkrĂłl ăçæșç§æç©ŽéæłèŻă c. jegyzet tartalmazza a Yue CsalĂĄd Rövid Ăköl (ćȳ柶çæ, YueJia Duan Da) stĂlus illusztrĂĄciĂłit, a Mien Zhang (ç»”æ, amely a Rou Quan egyik (harci) vĂĄltozata)-, Ren Jia-, Ă©s Liu Jia Duan Da stĂlusokkal egyĂŒtt. Ezek a Ba Shan Fan (ć «éçż») stĂlusban talĂĄlhatĂłak meg (napjainkban: çż»ćæł, Fan Zi Quan-, amely a Saskarom alapja, Ba Shan Fan megnevezĂ©s a Ming korban-, mĂgy a Ba Fan Men (ć «çż»éš, "8 ForgĂĄs IskolĂĄja" a Qing DinasztiĂĄban ismert). Az iratok ismertetik a Mi Quan (èż·æł, Titkos Ăköl) stĂlust, melyet a Shaolin szerzetesek Shandong-tartomĂĄnybĂłl (ć±±æ±) hoztak a Kolostorba. Napjainkban ezt "Elveszett ĂsvĂ©ny" (èż·èč€è, Mi Zong Yi)-, vagy Mi Zong Quan (çéæł) nĂ©ven ismerĂŒnk. A belsĆ erĆ ebben a stĂlusban a könyĂ©k Ă©s vĂĄlldobĂĄsokat erĆsĂti, a Rou Quan alapjĂĄn kombinĂĄlja a kemĂ©ny Ă©s lĂĄgy mozgĂĄsokat. A fogĂĄsok-, ugrĂĄsok Ă©s a cseles lĂ©pĂ©sek alkotjĂĄk a 108 technikĂĄt (mint mĂĄs, Wu Quan-i stĂlusok-, Tongbei Quan Ă©s a Chen Taiji Quan HosszĂș Ăköl stĂlus) tartalmazza a ĂĄtfogĂĄsok (ölelĂ©s), megragadĂĄs, csavarĂĄs, felemelĂ©s, tapadĂĄst, ⊠A Mi Zong stĂlus ĂĄll a legközelebb a Wu Quan-hoz (äșæł), mutatva, hogyan nĂ©zhetett ki ez a stĂlus korĂĄbban. A nei gong Ă©s a kemĂ©ny-lĂĄgy technikĂĄk harci szempontbĂłl a Wu Quan (äșæł) rĂ©szekĂ©nt vĂĄltak gyakorolhatĂłvĂĄ (ebbĆl alakult ki a Wu Xing Quan äșèĄæł) szĂĄmos generĂĄciĂłn keresztĂŒl Bai YuFeng-tĆl (çœçćł°, aki a Shaolin Kolostorban a ç§æçŠȘćž« szerzetesi nevet vette fel) Ă©s Jue Yuan (è§èż) idejĂ©tĆl Niu Han Zhang âig. A Rou Gong (æć) mĂłdszerek Ă©s Rou Quan (ææł) technikĂĄk hatĂĄrozottan a taoista DaoYin (ć°ćŒ) gondolkodĂĄsmĂłd meghatĂĄrozĂłi voltak a harci technikĂĄk hatĂ©konysĂĄgnövelĂ©se Ă©s az egĂ©szsĂ©gmegĆrzĂ©s terĂŒletĂ©n. A Taiji Quan (ć€Șææł), amely a Ming Ă©s Qing kor ĂĄtmenete idejĂ©n (1640-es Ă©vek) alakult ki szĂĄmos technikĂĄt Ă©s mĂłdszert emelt ĂĄt az akkor mĂĄr szĂ©les körben gyakorolt Rou Quan-bĂłlïŒ Ăgy egyesĂtette a lĂ©gzĂ©stechnikĂĄkat a kĂ©ztechnikĂĄkkal a taoista Daoyin gyakorlatokban. A Shaolin Rou Gong (ć°ææć) Ă©s a Taiji Quan (ć€Șææł) rendszerek azonos elveket tartanak fenn a test-, tudat Ă©s lĂ©gzĂ©s koordinĂĄciĂłja Ă©s harmonikus integrĂĄciĂłja terĂ©n. A Rou Quan alaptechnikĂĄi nyolc jellegre Ă©pĂŒlnek, (peng, lu, ji, an, cai, lie, zhou, kao) melyek kĂ©sĆbb Ă©ppen a Taiji Quan elterjedĂ©sĂ©vel vĂĄltak közismerttĂ©. A Rou Quan alapok a korai 1600-as Ă©vek elsĆ felĂ©ben lĂ©trejött Chen stĂlusĂș Taiji Quan -ban is jĂłl Ă©rzĂ©kelhetĆek. Shaolin -i rendszerben a Hong Quan Ă©s Tongbei Quan stĂlusok Ă©pĂtkeztek a Rou Quan alaptechnikĂĄkbĂłl. KombinĂĄciĂłk egĂ©sze kerĂŒlt ĂĄt a Ba Fan Shou (ć «çż»æ) technikĂĄk közĂ©. A Rou Quan-ban, a 36 lĂ©pĂ©ses Rou Quan Yi Lu a dengfeng -i terĂŒleten (ld.: Lao Hong Quan) ma is mƱvelt gyakorlat. TörtĂ©nelmi szempontbĂłl bizonyĂtottnak lĂĄtszik, hogy a ma ismert Ă©s gyakorolt Rou Quan technikĂĄkat a korai Qing DinasztiĂĄban ĂĄllĂtottĂĄk össze. A XVIII. Ă©s XIX. szĂĄzad zavaros korszakaiban hĂvĆi körben a a kemĂ©ny vĂ©gponttĂș Rou Gong Quan, (æćæł)-, mĂg kolostori környezetben [megĂșjĂtott] Chan Gong Rou Quan (çŠ ćææł) nĂ©ven ismert. A Rou Gong Quan rokonsĂĄgot mutat a Tongbi Quan (éèæł)-, Rou Xing Chui (æćœąæ¶)-, Xin Yi Ba (ćżææ)-, Mian Quan (ç»”æł) stĂlusokkal. A Rou Quan "ĂșjrakeletkezĂ©se" AzĂ©rt kell beszĂ©lnĂŒnk "ĂșjrakeletkezĂ©srĆl", mert a Kolostort szĂĄmos alkalommal bezĂĄrtĂĄk, felgyĂșjtottĂĄk, ĂșjraĂ©pĂtettĂ©k. RĂĄadĂĄsul az 1600-as Ă©vekre Shaolin harcmƱvĂ©szete mĂĄr annyi formĂĄt tartalmazott, hogy nagyon kevĂ©s szerzetes ismerte ugyanazokat a formĂĄkat mint tĂĄrsaik. Egyes szerzetesek tartottak a korĂĄbban egysĂ©gesĂtett Shaolin Quan (ć°ææł) elaprĂłzĂłdĂĄsĂĄtĂłl, mely a specializĂĄciĂł okĂĄn rengeteg kisebb rĂ©szre vĂĄlt szĂ©t. A harci szerzetesek szakosodĂĄsukat követĆen kialakĂtottĂĄk a legjobb kĂ©pessĂ©gĂŒk szerinti (sajĂĄt) stĂlusukat. Ăgy pedig elĆĂĄllt a helyzet, hogy egy tanĂtvĂĄny megtanulta az alapvetĆ Ăt Ăllat StĂlust, majd szakosodott egy mĂĄsik szerint. NĂ©hĂĄny Ă©v elteltĂ©vel a szerzetesek hĂĄtrahagytĂĄk az eredeti Quan Fa-t, amely Ăgy a kihalĂĄs veszĂ©lyĂ©vel nĂ©zett szembe: rövid idĆ elteltĂ©vel nem maradt senki, aki tanĂthatta volna. Ezt a helyzetet sĂșlyosbĂtotta a Shaolin Kolostor harmadik teljes pusztulĂĄsa (1723 v. 1760). A Rou Quan (Ășjra)keletkezĂ©sĂ©nek hĂĄrom lehetsĂ©ges idĆszaka rajzolĂłdik ki az iratok Ă©s az egyes stĂlusok kölcsönhatĂĄsĂĄnak tanulmĂĄnyozĂĄsa sorĂĄn: Az elsĆ lehetĆsĂ©g TalĂĄn a Rou Gong (æć) mozgĂĄsos gyakorlatait Zhang Sanfeng âel (ćŒ äžäž°, ć Źć 1247ćčŽ-ć Źć 1458ćčŽ)-, vagy mĂĄs taoistĂĄkkal törtĂ©nt informĂĄciĂłcserĂ©k fejlesztettĂ©k a Yuan DiasztiĂĄban. Ezzel magyarĂĄzhatĂł lenne, miĂ©rt ennyire hasonlĂł a mozgĂĄs Ă©s a technikai repertoĂĄr a Zhang Songxi (ćŒ æŸæșȘ) Neijia Quan (ć 柶æł)-, Wang Zhong Yue (çćźćČł) Taoista 13 gyakorlata-, Dong Cheng taoista pap (èŁæ) ĂĄltal fejlesztett Tong Bei Quan (éè / éèæł) valamint Chen Taiji Quan (éłćŒć€Șæ„”æł) stĂlusokban. Elvitathatalan tĂ©ny, hogy e stĂlusok kapcsolatba kerĂŒltek egymĂĄssal a törtĂ©nelem sorĂĄn. Ez azt jelentenĂ©, hogy a Rou Gong (æć) egyike lehet az eredeti nei gong forrĂĄsoknak, melyet Bai Yufeng (çœçćł°) Ă©s Jue Yuan (è§èżćć°) Ășjra-honosĂtott a Shaolin Kolostorban. Ismert, hogy Ćk magas szinten gyakoroltĂĄk a belsĆ stĂlust. Nem Ćk fejlesztettĂ©k, hanem Luoyang-ban Ă©s utazĂĄsaik sorĂĄn Henan-, Shaanxi-, Gansu-, Shanxi-, Guangxi-, Ă©s Sichuan tanultĂĄk. Sichuan-ban az Emei ânek (峨嵋山) hosszĂș törtĂ©nelme van a nei gong (ć ć) Ă©s a Neijia Quan (ć 柶æł) gyakorlĂĄsban, viszont ezeket igen gyakran eredeztetik a korĂĄbbi Shaolin szerzetesektĆl. BĂĄr Guangxi tartomĂĄny KĂna dĂ©li rĂ©giĂłja, a Song dinasztia korĂĄban (~ 1100-1200 Ă©vekben) sok Shaolin szerzetes utazott e környĂ©k testvĂ©r-kolostoraiba. Jue Yuan (è§èż) Ă©s Yi Guan szerzetesek Guangxi-ban Ma Zi Long-al, a belsĆ mĂłdszerek MesterĂ©vel gyakoroltak hosszĂș ideig, mely mĂłdszerek eredetileg bĂĄr ShaolinbĂłl szĂĄrmaztak, de ekkorra (talĂĄn) a szerzetesek elfelejtettĂ©k azokat. Mivel a Rou Gong mĂłdszerei Ă©s gyakorlatai (æć) nagyon hasonlĂtanak a taoista mĂłdszerekre, kapocs lehet Zhang SanFeng fĂ©le Wudang Shan taoista ĂĄtadĂĄsĂĄnak tartalma közt. Ăgy, ezzel az ĂĄtadĂĄssal Ășjra belĂ©pett a tanĂtĂĄs a Shaolin Kolostorba, amely a Yuan Dinasztia vĂ©ge felĂ© - a kolostor lerombolĂĄsĂĄnak-, zĂĄrvatartĂĄsĂĄnak idejĂ©n - veszett el . Ăgy, a kolostoron kĂvĂŒl a vidĂ©ki-, hĂvĆ gyakorlĂłk ĆrĂztĂ©k. VĂ©gĂŒl, a Ming Dinasztia Ă©veiben visszatĂ©rt Ășjra Shaolinba, amikor az ĂșjjĂĄĂ©pĂŒlt. A mĂĄsodik lehetĆsĂ©g MĂĄs kutatĂłk (itt hivatkozom: Dr. Yan ZhiYuan-ra) a fentiekkel szemben Ășgy vĂ©lik, Dong Cheng taoista pap (èŁæ) lĂĄtogatott a Shaolin Kolostorba a Ming-Qing idĆszakban, s megismertette a szerzeteseket a Tongbei Rou Quan (éèææł) gyakorlataival. Itt fejlesztette ki a 13 testtartĂĄst (gyakorlatot), az Ășn. "13 Gong Rou Shou" ât (ćäžćææ, LĂĄgy Ăköl 13 Gyakorlata). Dong Cheng a Rou Quan gyakorlĂĄsi mĂłdszereit ötvözve a Tongbei (éè)alkalmazĂĄsokal, ĂĄtalakĂtva a korĂĄbbi Shaolin alapĂș mĂłdszereket a sajĂĄt Neijia Quan (ć 柶æł) mĂłdszerekkel, melyet Wang ZhongYue (çćźćČł) Ă©s Zhang Songxi-tĂłl ćŒ æŸæșȘ tanult. Ha ez igaz, akkor a Rou Gong mĂłdszerek az 1600-as Ă©vek utĂĄn jelentĆset fejlĆdtek. Shaolin Kolostorban eltĂ©rĆ Rou Quan formĂĄkat gyakoroltak. Ez azĂ©rt volt Ăgy, mert a Rou Quan-ra nem tekintettek egy stĂluskĂ©nt, hanem mint mĂłdszer volt jelen a napi gyakorlĂĄsban. A 36 technikĂĄbĂłl ĂĄllĂł Rou Quan Yi Lu (ć°æææłäžè·Ż) Ă©s Er Lu (ć°æææłäșè·Ż) elsĆ forma Ă©s mĂĄsodik forma nagyon hasonlĂt a Tongbei Quan âra (éèæł), valamint követi a Wen PrefektĂșra harcmƱvĂ©szetĂ©nek szĂĄmos kombinĂĄciĂłjĂĄt, testtartĂĄsĂĄt Ă©s mozgĂĄsĂĄt amely a Chen Taiji Quan âal mutat nagy hasonlĂłsĂĄgot [megj.: Wang Zhongyue tanĂtvĂĄnya Chen Wangting (éçćș), a Chen Taiji megalkotĂłja]. Shaolin Rou Quan 108-as formĂĄja azonban hatĂĄrozottan eltĂ©r a fentiektĆl. A feljegyzĂ©sek szerint a Rou Quan (ææł) szolgĂĄlt alapul egy Shaolin szerzetes ĂĄltal kifejlesztett Rou Xing Chui (ć°ææćœąæ¶) stĂlusnak, amely a CsĂĄszĂĄr szĂłrakzoztatĂĄsĂĄra dolgozott ki a Tang dinasztia idejĂ©ben. A Rou Xing Chui -bĂłl kĂ©sĆbb a Pao Quan stĂlus jött lĂ©tre. A harmadik lehetĆsĂ©g A fennmaradt jegyezetek tanulmĂĄnyozĂĄsa sorĂĄn megismerhetĆ Bai Yufeng (çœçćł°) Ă©s Jue Yuan (è§èż) Wu Quan (äșæł) Ă©s Luohan Quan (çœæ±æł) rendszere. Bai Yufeng a Jin Ă©s Yuan DinasztiĂĄk korĂĄban Ă©lt, 1200-1300 Ă©vekben. FelfedezhetĆ szĂĄmos utalĂĄs a nei gong gyakorlatok Ă©s a Luohan 18 TenyĂ©r (çœæ±ćć «æ) alapgyakorlatok variĂĄciĂłirĂłl, Ăgy e harmadik elgondolĂĄs szerint a Rou Gong (æć) valĂłban tartalmazza a "Luohan 13 gyakorlata" sort (ć°æćäžć), amely egy korai Rou Quan forma, beleĂ©rtve a 18 Luohan TenyĂ©r (çœæ±ćć «æ) gyakorlatĂĄt is. Bai Yufeng szerzetes lett a Shaolin Kolostorban Ă©s felvette a Qiu Yue (ç§æçŠȘćž«) nevet. TehĂĄt e gondolatmenet szerint
Ez magyarĂĄzhatja azt, hogy a Rou Quan miĂ©rt hasonlĂt annyira mĂĄs, Henan-, Huaiqing tartomĂĄnyok Ă©s Wei prefekrtĂșra harcmƱvĂ©szeteire. Emellett szĂĄmos mozgĂĄs Ă©s technika mutat hasonlĂłsĂĄgot a Tongbei Quan-al, Ăt Elem StĂlussal (ld: Xingyi Quan) Ă©s a Yue Jia Ba Fan Shou (ćČłæ° ć «çż»æ) alkalmazĂĄsokkal (Ba Shan Fan (ć «çż») önvĂ©delmi rendszere, amelyet Yue Fei TĂĄbornok (ćČłéŁ, 1103â1142) jegyzett le). A Rou Gong a Yijin Jing gyakorlatait is tartalmazza, amely az 1620-as Ă©vekben kerĂŒlt a jegyzetbe. agyon izgalmas, hogy a Rou Gong is rejt hosszĂșbot Ă©s kard formĂĄkat, mely kapcsocs a taoista kard alkalmazĂĄsokkal, ahol a qi keringetĂ©snek hosszĂș hagyomĂĄnya van a Qing korok elĆtti idĆkbĆl (egĂ©szen az Ăłkorig). A taoista kardformĂĄk volt a "Taoista 13 Gong" eredeti gyökere, amelyet Zhang Sanfeng Ă©s mĂĄs Wudang / Sichuan Neijia Quan (ćć·ć 柶æł) formĂĄk is alkalmaztak. TĂ©ny, hogy a Rou Gong / Rou Quan formĂĄk az "Ăt Elem 13 Gong" âja () Ă©s a Nyolc IrĂĄny (ć «æčæł) mutatnak közös gyökeret Bai Yufeng Ă©s Yue Juan eredeti harcmƱvĂ©szeti fejlesztĂ©seiben. A gyakorlat A Rou Quan -t (ææł) nem a formagyakorlatai mentĂ©n gyakoroltĂĄk. AlapvetĆ cĂ©lja a buddhista gyakorlatok fizikai tĂĄmogatĂĄsa volt, amely alkalmas volt a szerzetesi önvĂ©delemre is. GyakorlĂĄsa nem kĂŒlsĆ-, hanem belsĆ gyakorlĂĄs: körkörössĂ©g Ă©s az erĆelvezetĂ©s technikĂĄi mellett a kimƱvelt erĆ (ćČ, jin) kialakĂtĂĄsa fomntos szempont volt. Voltak korok, amikor jelentĂ©ktelennek tƱnĆ-, lassĂș technikĂĄi komoly Ă©s hatĂ©kony fegyveres Ă©s harci kombinĂĄciĂłkat rejtettek. EzĂ©rt elvĂ©gezhetĆk hosszĂșbottal (dupla karddal). Fontos megjegyezni, hogy a kialakulĂĄs idĆszakĂĄban a szerzetesek elsĆdleges fegyvere a bot volt, a pusztakezes harc ebbĆl a mozgĂĄsbĂłl fejlĆdött igazĂĄn. A Shaolin hosszĂșbot fĂ©mbĆl (!) kĂ©szĂŒlt, nem volt egyszerƱ megemelni, sem alkalmazni. Ehhez volt szĂŒksĂ©g a Rou Gong mĂłdszerekre, azaz a fegyvert ne törzsbĆl / nyers izomerĆvel mozgassĂĄk, hanem a csĂpĆ helyes alkalmazĂĄsĂĄval annak lendĂŒletet adva körök mentĂ©n, könnyedĂ©n.
Rou Quan botgyakorlĂĄs. A korai Rou Quan technikĂĄk a szerzetes vĂĄndorlĂĄsok-, valamint az egyes korok szerzetes-ĂŒldözĂ©sei alatt templomokon kĂvĂŒl szĂ©les körben gyakoroltĂĄ vĂĄltak. Ăgy alakulhatott ki a Rou Gong Quan (柔功拳), vagy a Chan Gong Rou Quan (禅功柔拳) is, közöttĂŒk elenyĂ©szĆ a technikai kĂŒlönbsĂ©g. A Rou Gong (æć) volt a mĂłdszer, amellyel ez sikerĂŒlhetett: dinamikusan vĂĄlt megvalĂłsĂthatĂłvĂĄ a sĂșlypontĂĄthelyezĂ©s, valamint a lĂĄbbĂłl közvetĂtett erĆ alkalmazĂĄsa. Ez volt a legfontosabb a Rou Quan ĂĄltalĂĄnos (önvĂ©delmi) alkalmazĂĄsĂĄt illetĆen is. Az 1500-as Ă©vekre több ezer szerzetes tanulta Ă©s gyakorolta a hosszĂșbot formĂĄkat. Az 1600-as Ă©vekre szĂŒksĂ©gessĂ© vĂĄlt az Ăgy begyakorolt formĂĄk pusztakezes alkalmazĂĄsokkĂĄ törtĂ©nĆ ĂĄtalakĂtĂĄsa, amely egyrĂ©szt a MingâQing ĂĄtmenet idejĂ©n fennĂĄllĂł belviszĂĄlyok Ă©s vĂĄlsĂĄg okĂĄn egyre hĂ©tköznapibĂĄ vĂĄlt. Ezt erĆsĂtette a mandzsuk fegyverkezĂ©st tiltĂł rendelkezĂ©sei is. A Rou Gong Ăgy lehetĆvĂ© tette a rejtett harci alkalmazĂĄsok gyakorlĂĄsĂĄt (ezt jĂłl illusztrĂĄlja a Rou Gong Quan (柔功拳) kialakulĂĄsa) A Rou Quan belsĆ gyakorlatokkal valĂł alapozĂĄsra Ă©pĂt. A belsĆ-, v. kimƱvelt erĆ (ćČ, jin) ereje a Rou Gong gyakorlatokkal mƱvelhetĆ. Ezek a gyakorlatok nemcsak az egĂ©szsĂ©g megĆrzĂ©sĂ©re Ă©s fenntartĂĄsĂĄt tĂĄmogatjĂĄk, hanem harcmƱvĂ©szet terĂŒltĂ©n is komoly Ă©rtĂ©ket kĂ©pviselnek. Ha megfelelĆ minĆsĂ©gƱ energia (æ°, qi) ĂĄll a rendelkezĂ©sre, akkor a quan (æł) is megfelelĆen gyakorolhatĂł. A jĂłl ĂĄramlĂł energia ĂĄthatja a belsĆ szerveket, a meridiĂĄnokon keresztĂŒl a velĆt, tĂĄplĂĄlhatĂłvĂĄ vĂĄlik a jing, Ă©s shen. Buddhista, belsĆ stĂluskĂ©nt elsĆdleges, hogy az energia keringĂ©se akadĂĄlytalannĂĄ vĂĄljon. Ezt közvetlenĂŒl befolyĂĄsolni nem lehet, közvetett mĂłdon, a tudat felszabadĂtĂĄsĂĄval Ă©rhtĆ el. Ăgy a qi keringĂ©se hatĂĄrtalan, akadĂĄlyoktĂłl mentes. Ez a jĂĄrtassĂĄg akĂĄrmilyen kĂŒlsĆ mozgĂĄssal kombinĂĄlhatĂł. "A qi mozgĂĄsa, terjedĂ©se olyan, mint a vĂz ĂĄramlĂĄsa". Rou Quan öt csoportja A Rou Quan-nak 5 csoportja lĂ©tezik
MegjegyzĂ©s: ... ha beszĂ©lsz Ă©s Ă©rtesz kĂnaiul, ismered a harcmƱvĂ©szet szakmai fogalmait, akkor Shi De Qian (释德虔 1943-) Mester ĂĄltal Ărt 191 oldalas jegyzet teljes fejezete foglalkozik a Rou Gong -al a Shaolin Rou Gong San Shi Yi Shi 《少林柔功三十一式》 gyakorlaton keresztĂŒl melyet itt olvashatsz el: ❀ 《少林气功秘集》(释德虔等编): 少林柔功三十一式 少林柔拳——周云峰 据传稠禅师能跃身至梁、拳捷骁武,横墙壁行,引重千钧。众僧欣之,无不敬佩,跋陀重用稠和尚,此后重托禅学与事于稠,稠位任重,声誉大振,十方僧人与香客每日来少室拜稠者络绎不绝。众僧和俗家跪求稠授武功,以壮防卫。稠对少壮者授轻捷雄宏之功,对年迈体弱者授简单耗力微之动作,以活动肢体,疏通经络,达到健身抗疫之目的,先授以十八势之类,逐增至四十一势,渐渐形成一套拳术,亦成柔拳,世代相传,流传至今。 (一)歌诀 柔拳稠师传,四十一把连,老尼劈柴打,罗汉亮铁拳,反手击灯灭,泰山压倒冠,夜叉巧登阶,偷施金交剪,开弓射雕落,咬金擂铁拳,单鞭两边打,侧把摘耳环,鹞子钻树林,魁星跳斗涧,宝鸡穿莲势,老婆把花盘,金龙巧戏水,旋风卷九天,七星冲双锤,猛虎进羊圈,白鹤亮翅膀,仙人指路远,小鬼地泼水,带马归槽间,鸳鸯蹬脚爪,双风贯耳边,鲤鱼忙产水,回头把月看,仙人摘茄子,白虎拦路关,扣强斩剑法,老虎抱头脸,阴阳转掌妙。阳拳破心弦,打虎靠山势,巧把铁门关,金鸡独立稳,双锤断门栓,仆地视锦帘,罗汉守斋院,四十一捷把,招招有板眼,宗祖传武嗣,柔拳亦此言。 柔拳起把力须缓,气沉丹田发寻源。劲随呼出抬手足,气头着点气尾连。掌动撩打臂穿插,两点均在三息间。一疾连神三分紧,一慢两息不按缘。伸手如僧稳供香,蹬脚如猫抬足迈,行步如闺上轿去,转身就在一息间。变招密缓平阴阳,手足神志颜自然。拳肘膀背稍增力,头顶转动不可慢。五行相生连招招,三个春秋劲满圆。 (二)动作名称及顺序 预备势,老僧劈柴,罗汉亮拳,反手击灯,泰山压顶,夜叉登阶,金交剪势,开弓射雕,老翁试锤,转身单鞭,摘月捶势,鹞子钻林,魁星跳斗,宝鸡穿莲,老婆盘花,金龙戏水,旋风卷天,转身七星,猛虎吞羊,白鹤亮翅,仙人指路,小鬼泼水,带马归槽,鸳鸯蹬脚,双风贯耳,鲤鱼产水,回头望月,仙人摘茄,白虎拦路,相强斩剑,老虎抱头,魁星跳斗,阴阳转掌,上步阳拳,打虎靠山,双关铁门,金鸡独立,双锤钻门,鸳鸯蹬脚,双关铁门,仆地视锦,罗汉守门,收势。 (三)动作图解 预备势两足开立,两臂下垂,五指并拢,附于大腿外侧,掌心向里,掌指向下,身胸挺直,目视前方(图1)。 两足不动,两掌由下向外向上再往内下方划弧,掌心向下,两掌指向内相对,目视前方(图2)。 1. 老僧劈柴 左脚向左开一步,两脚碾地,体左转90度,左掌由左向内向上往外划弧,然后屈肘劈掌,掌心向外。右掌划弧翻掌屈肘于腰侧,目视左掌(图3)。 2. 罗汉亮拳 右脚向前上一步,屈膝,左腿蹬直成右弓步;同时左掌变拳,向外抖臂甩击,拳心向右,右掌向外摔打,然后变拳向左屈肘冲击,拳心向里,目视左侧(图4)。 3. 反手击灯 左侧前上成左弓步;同时两拳变掌,左掌向左前方扳手,掌心向里,右掌向后摔打,然后再向前扬掌护于上臂内侧,掌心向里,目视左手(图5)。 (KĂP1) 4. 泰山压顶 右脚向前上一步,使两腿成右弓步;同时两掌变拳,右拳向外向后上方撩打,然后上架右上侧,拳心向外,左掌向内屈肘顶腹,上体向前倾探,目视前方(图6)。 5. 夜叉登阶 左脚向前一步,抬右腿向前提膝;同时两拳变掌,向前抓,然后变拳,屈肘抱于腹间,拳心向内,上体向左稍转,目视前方(图7)。 6. 金交剪势 右脚下落于左脚前,抬左脚前上一步,成左虚步,同时两拳变掌,屈肘向前交插推出,右掌在上,掌心向前,两腿微蹲,目视前方(图8)。 7. 开弓射雕 右腿向前提膝的同时,右手向前抓, 然后屈肘后扛,变拳,架于右胸上侧,拳心向里,左手向前穿出,目视左手(图9)。 8. 老翁试锤 右脚前落一步,左脚向前成虚步;同时左掌向外下方撩打,右掌变拳,向前屈肘劈打,拳心向里,两腿微蹲,目视右拳(图10)。 (KĂP2) 9. 转身单鞭 右脚向前一步,两脚碾地,体左转90度,两腿屈膝半蹲成马步;同时左掌变拳,与右拳在胸前环弧,然后向两侧展臂侧击,拳心向下,目视前方(图11)。 10. 摘月捶势 左脚不动,收右脚向左震脚(响亮),与左脚成并步;同时右拳向左划弧,然后向右侧上方撩打,拳心向前,左拳向右屈肘横击,拳心向里,两腿微蹲,变左脚丁字步,目视前方(图12)。 11. 鹞子钻林 左脚向左跨一步,两脚碾地,体左转90度,成左弓步;右拳向内屈肘前冲,左拳抱于腰间,拳心向上,目视前方(图13)。 12. 魁星跳斗 左脚不动,抬右腿向前提膝;同时两拳变掌,右掌收回再向前抡出,掌心向上,左掌向外撩打,然后端于腹间,目视右掌(图14)。 13. 宝鸡穿莲 右脚下落于左脚前一步,抬左脚前上一步,成左弓步;同时两掌变拳,在胸前环弧,然后右拳屈肘向下由后向前劈击,拳心向左,左拳抱于腰间,拳心向上,目视右拳(图15)。 (KĂP3) 14. 老婆盘花 右脚向前一步,使两腿成右弓步;同时两拳变掌,右掌由前向外往内旋腕,左掌向右屈托出,目视右侧(图16)。 15. 金龙戏水 两脚碾地,体右转45度,抬左脚向前上一步,体继续右转90度,两腿屈半蹲成马步;同时两掌变拳,左拳随身向左侧屈肘扳击,拳心向内,右拳由右向左屈肘撩击,拳护左肘内侧,目视左拳(图17)。 16. 旋风卷天 两脚碾地,体左转90度,抬右腿由右向左上方弹旋;同时 左拳变掌由左向右拍打右脚内侧(响亮),右拳抱于腰间目视右脚(图18)。 17. 转身七星 右脚下落左脚前半步,体左转,收右脚震脚(响亮);左掌变拳向右下方横击,右拳同时向右前冲击,拳心向下,两腿微蹲,目视右侧(图19)。 18. 猛虎吞羊 两脚碾地,体右转90度,抬左脚前上成左弓步;同时两拳向下方抖臂揣击,拳心向里,目视前方(图20)。 (KĂP4) 19. 白鹤亮翅 右脚向前上半步,两脚碾地,体左转90度,使两腿成平行叉步;同时两拳变掌,向两侧展臂撩掌,掌心向下,目视前方(图21)。 20. 仙人指路 两脚碾地,体左转90度,成右弓步;同时左掌向前抖腕扬掌,掌心向右,右掌变拳,抱于腰侧,掌心向上,目视左掌(图22)。 21. 小鬼泼水 左脚向前跨一步,成左弓步;同时右拳变掌,与左掌在胸前合击,然后由后向左游掌展指,目视前方(图23)。 22. 带马归槽 右脚上前成右弓步,同时两掌变拳,向前由左向右甩击,拳心向外,目视两拳(图24)。 23. 鸳鸯蹬腿 右脚不动,抬左腿向前弹蹬,同时左拳由前向左腿内下劈,拳眼向右,右拳向外抡臂划弧,然后抱于腰侧,拳心向上,目视左脚(图25)。 (KĂP5) 24. 双风贯耳 左脚下落右脚前一步,抬右脚移于左脚右侧外一步,两腿屈膝半蹲成马步,同时两拳向前屈肘冲击,拳心向里,目视两拳(图26)。 25. 鲤鱼产水 右脚不动,抬左脚向前一步,脚跟离地,两腿成麒麟步;屈肘,两拳向前微屈肘合击(响亮),两拳眼相对,两腿微蹲,目视两拳(图27)。 26. 回头望月 右脚前上一步,两腿碾地,体左转180度,成右仆步;同时两拳向胸前下方揣击,拳心向后,然后上体稍向右转,目视右后方(图28)。 27. 仙人摘茄 两脚碾地,体右转90度,抬左脚向前上一步,两腿成并步;同时两拳变掌,右掌向前屈肘撩打,左掌向外抓,然后屈肘护于腹前,两腿半蹲,目视右手(图29)。 28. 白虎拦路 右脚向前上半步,左脚向前上一步,成左弓步;同时两掌变拳,左拳向前劈打,拳心向右,右拳屈肘端于腹前,拳心向上,目视左拳(图30)。 (KĂP6) 29. 相强斩剑 右脚向前上步,两脚碾地,体左转180度,两腿成左弓步;同时两拳变掌,左掌向前劈打,掌心向右,右掌屈肘端于腹间,掌心向上,目视左掌(图31)。 30. 老虎抱头 抬右脚前上成右弓步;同时两掌变拳,右拳向前撩打,然后抖臂上架头上右侧,拳心向外,左拳屈肘向右冲击,拳心向内,目视前方(图32)。 31. 魁星跳斗 右脚不动,抬右腿向前提膝;同时右拳变掌向前劈打,掌心向左,左拳变掌向外撩打,然后变拳,屈肘抱于腹间,拳心向上,目视右掌(图33)。 32. 阴阳转掌 左脚向前落半步,右脚提跟成后虚步;同时左拳变掌,向前劈打,掌心向右,右掌向外撩打,然后向外崩打左肘,目视左手(图34)。 33. 上步阳拳 左脚前上成左弓步;同时两掌变拳,左拳向前屈肘冲击,拳心向里,拳高平额,右拳向外撩打,然后屈肘抱于腰间,拳心向上,目视左拳(图35)。 (KĂP7) 34. 打虎靠山 抬右脚向前上一步,两脚碾地,体左转90度,两腿屈膝半蹲成马步;同时右拳向右撩打,然后举臂亮拳,架于头上右侧,拳心向前,左拳由右向左抡打,下栽左大腿上部,拳心向后,目视左侧(图36)。 35. 双关铁门 两脚碾地,体右转90度,抬左脚向前上一步,体再右转90度,两腿屈膝半蹲成马步;同时左拳随身向右打,右拳由右向左打,目视左侧(图37)。 36. 金鸡独立 两脚碾地,体右转90度,收右脚再抬右腿提膝, 同时右拳由右向左撩打,然后再向右架于头上右侧,拳心向前,左拳由外向内划弧,然后下栽于左大腿上部,目视左侧(图38)。 37. 双锤钻门 左脚下落右脚前一步,抬右脚向前上一步,使两腿成右弓步,同时两拳向前揣击,拳心向下,目视两拳(图39)。 (KĂP8) 38. 鸳鸯蹬脚 右脚不动,抬左脚向前弹蹬;同时左拳由前向后撩打,拳心向上,右拳由前向后屈肘抱于腹间,拳心向里,目视左脚(图40)。 39. 双关铁门 左脚下落右脚前成左弓步;同时两拳变掌由后向前从外向内抓,然后变拳,由外向内合击(响亮),目视两拳(图41)。 40. 仆地视锦 抬两脚向前跳一步,左脚落右脚前,右腿半蹲,左腿伸直,使两腿成左仆步;同时右拳由前向后撩打,然后屈肘抱于腰侧,拳心向上,左拳变掌向前拍打,目视左侧(图42)。 41. 罗汉守门 起身,收右脚与左脚成并步;同时右拳向外往内划弧,然后屈肘抱于腰侧,拳心向上,左掌变拳,向外向上划弧,然后屈肘抱于腰间,目视前方(图43)。 (KĂP9) 收势 震右脚与左脚并步;同时两拳变掌,向外向上划弧,然后向内向下按掌,两臂下垂,五指并拢,附于大腿外侧,掌心向里,身胸挺直,目视前方。 Javasolt irodalom Ă©s forrĂĄsok 0. 少林柔拳 1. 五拳 2. Shaolin Monastery 3. Shahar, The Shaolin Monastery 4. 南少林之谜:两百多年前为何突然消失无影踪 5. Xu Gaoseng Zhuan 6. Lin, Boyuan (1996), ZhongguĂł wushu shi 中國武術史, Taipei 臺北: Wuzhou chubanshe 五洲出版社 7. Henning, Stanley (1994), "Ignorance, Legend and Taijiquan" (PDF) 8. Shahar, Meir, The Shaolin Monastery: History, Religion, and the Chinese Martial Arts 9. 程宗猷 10. ARCHIVE.ORG 紀效新書·卷十八 11. 《紀效新書》 12. 古今武術名人錄 13. Zhou Yunfeng: Rou Quan 少林柔拳——周云峰 14. ... ❀ ❀ ❀ Köszönetet mondunk minden barĂĄtunknak, mindazon szerzĆknek, tanĂtĂłknak, buddhistĂĄknak Ă©s harcmƱvĂ©szeknek, akik hozzĂĄjĂĄrultak a harcmƱvĂ©szet-törtĂ©neti-, buddhista-, bölcseleti Ă©s egyĂ©b tanĂtĂĄsokkal, ĂrĂĄsokkal, tanulmĂĄnyokkal, jegyzetekkel minden Ă©rzĆ lĂ©ny tanĂtĂĄsĂĄhoz Ă©s tanulĂĄsĂĄhoz. BuddhĂĄk Ă©s Mesterek tanĂtĂĄsait megosztani Ă©rdem, mindezen Ă©rdemeket felajĂĄnljuk az összes BuddhĂĄknak. A Xing Long Tang elfogulatlan, pĂĄrtatlan, szektarianizmustĂłl mentes elv alapjĂĄn törekszik a DharmĂĄt, a Chan hagyomĂĄnyvonal tanĂtĂĄsĂĄt, a harcmƱvĂ©szeti stĂlusok törtĂ©neteit megosztani. æŠæäžćź¶! éżćŒ„éäœ! ćäœæć, äœè , èćž, äœæćŸćć怫ç±ć„œè , èŻ·ć èźžæćäœ ä»ŹèĄšç€șæè°ą, æè°ąäœ ä»ŹäžçŽä»„æ„çšć怫, ććČ, äœæ, ćČćŠććç±»æćŠ, æç« , ç 究ćæäč, ćŻčæćŠććŠäč çæŻæăćäș«äœæć性ćžçæäčéćžžæä»·ćŒ, æ仏仄æ€ææŹèŻžäœăăééŸć ă ć°äŸæźäžćäŸ, äžććźæŽŸçćććȘććäș«äœæł, äŒ æżäœæææłćäŒ ç»ć怫ă XiaoFeng CserkĂ©sz GĂĄbor Mester @ Xing Long Tang | 2017 v1; 2019.08 mĂĄsodik kiadĂĄs Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 licenc alkalmazĂĄsĂĄval | çœČć-éćäžæ§äœżçš-çŠæąæŒç» 4.0 ćœé Ha hibĂĄkat, megjelenĂ©si vagy egyĂ©b problĂ©mĂĄkat talĂĄlsz, Ărj nekĂŒnk: master [at] rgm [pont] hu ❀ vissza | ❀ index | ❀ jegyzetek Ă©s publikĂĄciĂłk | ❀ Pu Ji Chan Templom 普济寺 facebook oldala - Kövess minket itt is!
|